Svar på celleprøven...

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
For dem som kanskje husker det fortalte jeg tidligere at jeg var litt bekymret ettersom jeg for kjempelenge siden (har funnet ut at det er faktisk halvannet år siden) tok en celleprøve som jeg fikk som svar at den viste små endringer og burde kontrolleres. Dette glemte jeg jo helt av da, så jeg kombinerte det med at jeg skulle ta ut spiralen nylig. I dag fikk jeg brev om at prøvene var kommet tilbake, og de viste unormale/atypiske celler, og dette må undersøkes nærmere. Hun har derfor allerede henvist meg til Gynekolog, og skriver at det er viktig at jeg benytter meg at denne timen. Dersom jeg har spørsmål, er jeg velkommen til å bestille en time for å diskutere prøvesvarene.

Jeg syns dette svaret var litt ekkelt, og selv om legen som tok underlivsundersøkelsen sa at kulene jeg hadde kjent på livmorhalsen så helt normale ut, så tenker jeg jo at dersom det ikke så normalt ut ville de neppe sagt så mye om det før det var nødvendig og de hadde prøvesvar også, i stedet for å bekymre folk unødvendig, så jeg er ikke så veldig beroliget av det...

Hva er neste trinn da? Tar de vevsprøve og venter på svar fra disse før det eventuelt blir konisering?
Jeg kommer i alle fall til å ringe og be om en time for å diskutere svarene, for jeg orker ikke gå hjemme og lure og være redd, dette er jo fort noe man kan miste nattesøvnen over...

Gynekologen tar en cytologisk prøve og en vevsprøve som sendes til biopsi sant ul. Så er det bare å vente på svar. Når det kommer til celleendringer og kreft finnes det 5 stadier der 0 er forstadiet og det er her de fleste er. Det vil du få svar på. Da vil kons være første alternativ for å bli kvitt det. Kanskje du har HPV virus? Mange leger mener det kan lønne seg å ta vaksinen mot hpv selv om man er voksen og rammet. Skjønner du blir redd, men er ofte uskyldig! Mange har det. Litt rotete forklart, men bare spør om det er noe mer du lurer på. Jobber hos gynekolog:)

• Liker
Reactions: SVW
Gynekologen tar en cytologisk prøve og en vevsprøve som sendes til biopsi sant ul. Så er det bare å vente på svar. Når det kommer til celleendringer og kreft finnes det 5 stadier der 0 er forstadiet og det er her de fleste er. Det vil du få svar på. Da vil kons være første alternativ for å bli kvitt det. Kanskje du har HPV virus? Mange leger mener det kan lønne seg å ta vaksinen mot hpv selv om man er voksen og rammet. Skjønner du blir redd, men er ofte uskyldig! Mange har det. Litt rotete forklart, men bare spør om det er noe mer du lurer på. Jobber hos gynekolog:)

Takk for svar. Det som gjør meg mest nervøs er jo egentlig ordlyden i brevet kontra hvordan den var i det forrige brevet jeg fikk hvor de bare anbefalte at jeg fikk tatt en kontrollprøve. Så fikk jeg påminnelse om at jeg ikke hadde tatt kontrollprøve da, og tenker på at det over to år har vært forandringer. Klarer jo å skremme meg selv opp veldig av det. Men jeg ringer legen med en gang i morgen for å få en time og få pratet om det, og undersøke hvor lang tid jeg kan belage meg på å måtte vente før jeg får time hos gyn. Må jo til sykehuset her, og de har ofte lang ventetid...

Jeg måtte tilbake til gynokologen. Han tok en celleprøve, biopsi, som er en litt større vevsbit enn den vanlige. Så jeg anbefaler ikke å sykle dit som jeg gjorde ;) Hos meg ble jeg etterpå henvist til sykehuset hvor jeg ble konisert. Da anbefaler jeg at du blir henta eller tar taxi hjem, fordi det er litt ubehagelig.

Jeg måtte tilbake til gynokologen. Han tok en celleprøve, biopsi, som er en litt større vevsbit enn den vanlige. Så jeg anbefaler ikke å sykle dit som jeg gjorde ;) Hos meg ble jeg etterpå henvist til sykehuset hvor jeg ble konisert. Da anbefaler jeg at du blir henta eller tar taxi hjem, fordi det er litt ubehagelig.

Takk for svar. Hvordan er det å bli konisert da, får man bedøvelse/narkose?

Takk for svar. Hvordan er det å bli konisert da, får man bedøvelse/narkose?

Jeg fikk lokalbedøvelse. Det er forskjell fra person til person hvordan det oppleves. For min del var bedøvelsessprøyta verre enn selve inngrepet.

Lokalbedøvelse ja, ikke særlig behagelig.. Ikke særlig behagelig etterpå heller, så anbefale å ha litt smertestilende hjemme. Men vips, så er man frisk og fin igjen :)

Er helt normalt at vis det er noen celleforandringner på en prøve at du får brev og blir bedt om videre undersøkelse :)
Var det jeg fikk beskjed om for et år siden da jeg tok celleprøve. Jeg blødde mye og han sa at det kunne gjøre prøvene uklar så kanskje jeg måtte inn igjen. Men vis jeg ikke fikk brev innen 4 uker var alt fint. Fikk ingen brev da.

Er helt normalt at vis det er noen celleforandringner på en prøve at du får brev og blir bedt om videre undersøkelse :)
Var det jeg fikk beskjed om for et år siden da jeg tok celleprøve. Jeg blødde mye og han sa at det kunne gjøre prøvene uklar så kanskje jeg måtte inn igjen. Men vis jeg ikke fikk brev innen 4 uker var alt fint. Fikk ingen brev da.

Jeg opplevde sist gang jeg tok celleprøver at det var forandringer, da fikk jeg et standard brev om at det anbefaltes at jeg tok nye innen 6 mnd og at det oftest skyltes hpv-viruset osv. Jeg glemte jo å ta denne kontrollprøven da, så to år etterpå tok jeg ny prøve nå, og da får jeg et personlig brev fra legen. Allerede i dag fikk jeg faktisk henvisning til gyn på sykehuset også (skal onsdag om nesten to uker), og bare der stusser jeg jo, for det tar ofte lang tid å komme inn på sykehuset her. Og da jeg ringte legekontoret i dag for å få time hos legen som sendte meg brevet, så var hun ikke der, men da hun i telefonen fant "meg" på dataen så ble hun så rar, sa "åååja" og så ble hun stille en stund før hun igjen sa "åååja" og jeg syns hun ble veldig sympatisk og i det hele tatt da jeg forklarte at jeg ikke klarte å vente til mandag før jeg fikk høre noe. Legen var på noen møter osv, så hun skulle lage et skriv til legen og legge inn om at hun måtte ringe meg dersom hun kom inn, og hvis hun ikke ringte meg så fikk jeg ringe tilbake i morgen, men da måtte jeg smøre litt på om hvor bekymra jeg var så jeg fikk komme inn, for fredager er visst travle og det var en annen dame på jobb i morgen.

Så alle disse tingene samlet, kombinert med at jeg har stikking/smerter nederst i midten av magen gjør at jeg nesten har overbevist meg selv om at dette ikke ser noe bra ut... Brevet fra legen og hvordan hun i telefonen pratet gjør liksom at jeg tenker det høres ut som om ingen egentlig sier at det ser bra ut fordi det er å lyge, men de vil ikke si hvor ille det er over telefon. Så jeg er rett og slett livredd!

Legen ringte meg faktisk nå og jeg fikk spurt om det jeg lurte på. Hun sa at det var ikke funnet kreft, men celler som viste at det var forandringer som kunne utvikle seg til kreft. Nå etterpå kom jeg til å tenke på om man kan "diagnosere" kreft ut fra bare en slik celleprøve i det hele tatt? Kan jeg være sikker på nå at vevsprøven min ikke vil vise at jeg har kreft og ikke bare er i forstadiet?

Stort sett vil det ta lenger tid før man utvikler kreft.. Man kan gå lenge med forandringer før det utvikler seg til evt kreft.. Jeg tror nok at du kanskje er engstelig og tenker og overanalyserer ting..? Og det er klart at man blir nervøs når man får time så fort (opplevde det samme da vi skulle t ultralyd av hodet til eldstemann som baby. Fikk time 2 dager etter legetimen! Men alt var helt fint!) Er litt i samme situasjon som deg, og skal ta ny celleprøve på mandag. Gruer meg jo litt og er spent på min egen reaksjon. :-)

Stort sett vil det ta lenger tid før man utvikler kreft.. Man kan gå lenge med forandringer før det utvikler seg til evt kreft.. Jeg tror nok at du kanskje er engstelig og tenker og overanalyserer ting..? Og det er klart at man blir nervøs når man får time så fort (opplevde det samme da vi skulle t ultralyd av hodet til eldstemann som baby. Fikk time 2 dager etter legetimen! Men alt var helt fint!) Er litt i samme situasjon som deg, og skal ta ny celleprøve på mandag. Gruer meg jo litt og er spent på min egen reaksjon. :)

Haha, har du spørsmåplstegn med om jeg overanalyserer ting? Ja, det gjør jeg helt klart. ;)
Og jeg leser hvor stor sjangsen er for at alt er i orden, jeg snakket med mamma nå om at hun opplevde akkurat det samme og fikk også samme typen formulert brev som hun reagerte på, at de fleste er helt ok etter konisering osv, men i neste øyeblikk når jeg er alene så er jeg helt overbevist om at jeg er blant de prosentene som får kreft og at jeg kommer til å dø fra vesla mi eller at jeg må operere ut livmoren og aldri får sjansen til å "prøve igjen" i forhold til å kanskje være flinkere enn sist og få en triveligere barselstid i det minste, å ha en helt egen nyfødt baby, å gi datteren min den opplevelsen når hun blir storesøster. Så jo, jeg vet at jeg overdriver, men jeg klarer ikke å riste av meg den angsten.

Når tok du forrige celleprøve som viste endringer da, hvis dette er kontrollprøven din?

Haha, har du spørsmåplstegn med om jeg overanalyserer ting? Ja, det gjør jeg helt klart. ;)
Og jeg leser hvor stor sjangsen er for at alt er i orden, jeg snakket med mamma nå om at hun opplevde akkurat det samme og fikk også samme typen formulert brev som hun reagerte på, at de fleste er helt ok etter konisering osv, men i neste øyeblikk når jeg er alene så er jeg helt overbevist om at jeg er blant de prosentene som får kreft og at jeg kommer til å dø fra vesla mi eller at jeg må operere ut livmoren og aldri får sjansen til å "prøve igjen" i forhold til å kanskje være flinkere enn sist og få en triveligere barselstid i det minste, å ha en helt egen nyfødt baby, å gi datteren min den opplevelsen når hun blir storesøster. Så jo, jeg vet at jeg overdriver, men jeg klarer ikke å riste av meg den angsten.

Når tok du forrige celleprøve som viste endringer da, hvis dette er kontrollprøven din?

Know the feeling.. Har generell kreftangst, men livmorhals er liksom den jeg er "minst" redd.. Aner ikke hvorfor.. Har alltid vert flink å ta celleprøver, så følger jo godt med liksom.. Er vel ca 1 år siden forrige celleprøve.. Har og tidligere vert å tatt biopsi.. Så var det vel to celleprøver som var fine, og så var det endringer igjen.. Så blir spennende.. Men aner jo ikke hvordan jeg kommer til å reagere enda.. :-)

Grunnen til at du har fått time raskt, er fordi du allerede har "venta" to år, og dei tar sjølvsagt ikkje sjansen på at forstadie celler har enda lenger mulighet til å utvikle seg. Men det er vel slik at dei aller fleste forstadieceller aldri blir noko anna. Legen din har ikkje lov å pynte på sannheten, så om ho/han seier at det ikkje har utvikla seg videre, så har det ikkje det. Hadde dei sett at det var kreftceller der, hadde du fått time i dag eller i morgon.
Skjønnar godt du er nervøs da, noko anna ville vore rart:)
Masse lykke til, det går nok veldig fint:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Lykke til <3

Grunnen til at du har fått time raskt, er fordi du allerede har "venta" to år, og dei tar sjølvsagt ikkje sjansen på at forstadie celler har enda lenger mulighet til å utvikle seg. Men det er vel slik at dei aller fleste forstadieceller aldri blir noko anna. Legen din har ikkje lov å pynte på sannheten, så om ho/han seier at det ikkje har utvikla seg videre, så har det ikkje det. Hadde dei sett at det var kreftceller der, hadde du fått time i dag eller i morgon.
Skjønnar godt du er nervøs da, noko anna ville vore rart:)
Masse lykke til, det går nok veldig fint:)

Nei det var jo den følelsen jeg fikk, at ingen sa rett ut at det ser bra ut, men heller trippet rundt grøten. Men jeg glemte å spørre, kan vevsprøven vise kreft selv om man ikke fant kreftceller i celleprøven?

Nei det var jo den følelsen jeg fikk, at ingen sa rett ut at det ser bra ut, men heller trippet rundt grøten. Men jeg glemte å spørre, kan vevsprøven vise kreft selv om man ikke fant kreftceller i celleprøven?
Det veit eg ikkje sikkert. Trur sannsynligheten for det er liten.

Det veit eg ikkje sikkert. Trur sannsynligheten for det er liten.

Men sjansen må vel være der, hvis ikke hadde det jo holdt med en celleprøve og ikke vært nødvendig med en vevsprøve? Bare sånn logisk sett. :p

Back
Topp