Gravid etter slankeoperasjon

Sofius

Forelsket i forumet
Noen som har blitt det? Og når eventuelt? Vi prøvde i 2.5 år før det klaffa og mista i sept. Ble slankeoperert i oktober og går nå på ppiller. Men merker det er utrolig sått og ikke prøve lenger.. så lurte på erfaringer:)
 
Har ingen erfaring selv. Men søsteren min har tatt gbp :) hun ble gravid ca 1 1/2 år etter operasjonen :) legene sa vell hun måtte vente 1 år om jeg ikke husker feil?
 
Eg har prøvd nåken mnd nå etter min GBP (august '13), men eg tok p-sprøyte etter operasjonen og får derfor ikkje systemet i gong så kjapt som du nok gjere. Er nok lurt å vente rundt 1 år siden risikoen for SA er større mens ein raser ned i vekt og at kroppen har nok med å holde seg oppe med lavt næringsinntak og lignende :)
 
Ble operert gastric sleeve i nov-13.
Juni 14 ble jeg gravid. Er nå 21+5.
Har gått veldig bra med meg.
 
Fått anbefalt ett år på prevansjon så skal absolutt det. Men innerst inne håper jeg jo det skjer av seg selv. Selv om jeg går på piller:p men sjansen er jo liten.

Var ikke forberedt på at det skulle være så tungt å vente med prøvingen:/
 
Fått anbefalt ett år på prevansjon så skal absolutt det. Men innerst inne håper jeg jo det skjer av seg selv. Selv om jeg går på piller:p men sjansen er jo liten.

Var ikke forberedt på at det skulle være så tungt å vente med prøvingen:/

Ett år går fort skal du se :) Skjønner det er tungt med tanke på at dere vil ha denne spiren ;) ( trudde foresten du var gravid pga den tickeren din?)
 
Helt glemt at jeg har ticker nå. Ser den ikke på tlf. Nei endte dessverre i MA i september:(
 
Jeg har ingen erfaring privat, men profesjonelt har jeg jo lært en del om dette.

Det er virkelig ikke anbealt å bli gravid før minst 1 år etter operasjon, for noen 2 år. Man burde vente til man har fått ordentlig klarsignal, og være sikker på at man tar prevensjon som fungerer (p-piller kan bli for dårlig absorbert i tarmen).

Dette er ikke bare pga risiko for abort, men det er mye annet forbundet med svangerskap kort etter slankeoperasjon som gir risiko for langvarige negative helseeffekter for barnet.

Dette burde man få god informasjon om i forkant av inngrepet slik at man selv kan være med å avgjøre om man heller vil prøve litt til på barn med en gang før en operasjon, eller om man er klar for en pause og operasjon først. Jeg forstår jo at i dette tilfellet så er jo det for sent, men jeg håper du fikk god informasjon om dette. Du burde være helt vektstabil og "godt sjekket" før graviditet (derfor man sier minst 1 år, ofte nærmere 2 år).

"To protect women and their babies from potential malnutrition, doctors recommend that women not get pregnant until 18 months after surgery. A report in a November 2005 issue of the Journal of Obstetric, Gynecologic, and Neonatal Nursing explained that getting pregnant at least 18 months after surgery reduces the "potential for maternal and fetal malnutrition and small-for-gestational-age infants." By then, Schauer says, a woman should have reached a stable weight and be able to provide her baby with enough nutrition."

Jeg mener ikke å være negativ, men det er viktig å vite om dette på forhånd hvert fall tenker jeg. Ønsker deg all lykke til med prosessen nå i etterkant av operasjon. :)
 
Last edited:
Joda fikk informasjon om å vente ett år:) jeg tok jo operasjonen for å forbedre åcos og dermed greie å få barn på egenhånd. Burde kanskje legge til at jeg tok sleeve og der hadde det ikke noe å si på ppiller fikk jeg beskjed om:)
 
Joda fikk informasjon om å vente ett år:) jeg tok jo operasjonen for å forbedre åcos og dermed greie å få barn på egenhånd. Burde kanskje legge til at jeg tok sleeve og der hadde det ikke noe å si på ppiller fikk jeg beskjed om:)

Så bra at du har fått god informasjon om hvorfor man burde vente. :) Det virker som veldig mange tror det "bare" er pga risiko for abort. Ja, sleeve skal gå greit med p-piller ja. Jeg burde presisert at om det var gastric bypass, det er det vanligste, men jeg burde vært mer korrekt.
 
Back
Topp