Sårende kommentarer

bibbi

Blir kjent med forumet
Min beste veninne har en egenskap som jeg ikke forstår meg på og som irriterer meg.
Av og til virker det som hun godter seg over andres "ulykke".
Jeg har spesielt fått merke dette nå som jeg er gravid.
Da hun gikk gravid fikk hun masse strekkmerker (noe som er normalt) og var i dårlig form. Jeg støttet henne og hjalp henne med alt. Både fysisk og psykisk.

Jeg er nå 3 uker unna termin og det virker som hun hele tiden håper at jeg skal forfalle. Jeg er i super form og har ikke noen strekkmerker annet enn et på navlen.
Hun kommenterer at strekkmerket er veeeldig rødt og om det gjør vondt. Så presiserer hun at mye kan skje på 3 uker. At magen kommer til å sprekke fordi den blir så stor.. at jeg sikkert ikke kommer til å passe bunaden..at jeg må ta bilde av magen etter fødselen sånn at vi har noe å le av.
Jeg bryr meg ikke om at kroppen forandrer seg litt. Noe må man jo ofre for å sette barn til verden. Jeg er slank og har en helt normal gravidmage. Synes ikke det burde være et tema engang hvordan kroppen ser ut når man er gravid. Klart man er litt ekstra sårbar når man er gravid, men jeg kjenner det stikker litt at min beste veninne ønsker meg dårlig.

Hun kommenterer også ofte i andre sammhenger, både med jobb, matlaging osv. Hun skryter aldri av maten min, men roser sin egen mat opp i sky. Alltid er hun best på alt ifølge henne selv.

Skjønner bare ikke at noen liker å tråkke ned på andre...
Kjenner at dette plager meg men tør ikke si noe til henne da hun takler kritikk veldig dårlig.
Noen som har noen råd?

Høres ut som hun er en veldig usikker person og hun er nok bare veldig sjalu på deg fordi du ikke har fått så mye strekkmerker og er i så grei form. Prøv å tenk at det er henne det er synd på for at hun må rakke ned på andre for å føle seg bra.. Utrolig kjipt å ha en slik person som venninne. Du kan jo prøve å fortelle henne at du ble såret og skuffet når hun sa alt dette.. Vet ikke om det har noen hensikt men verdt et forsøk:)

Sjalusi. Folk med lav selvfølelse er gjerne mer kritiske til andre, og virker som de liker seg selv masse. Det er bare et spill, hun ser det sannsynligvis ikke selv hva hun driver med. Jeg tenker at det er synd på henne, men det er hennes ansvar å få ordnet opp i det.

Jeg ville og prøvd å si noe til henne. Det er jo ikke kjekt å få slike kommentarer. Det er bedre å ta det nå, før en til slutt en dag "sprikker" og sier noe en angrer på.

Folk som holder på slik har det vel ikke 100% greit med seg selv.
Forsøk å ta det opp med henne på en forsiktig måte og forklar at det sårer deg, og prøv å si at om det ikke endrer seg har du ikke så lyst å fortsette å være så mye rundt henne? Mener ikke at du da helt sikkert skal kutte henne ut men bare for å se om hun da reagerer og tar det til seg? Vet at enkelte ikke helt tenker seg igjennom før de åpner munn.
Det er hvertfall ikke greit å holde på slik.

Kanskje hun har dårlig selvtillit og det å "tråkke" på andre får henne til å føle seg vel? På meg kan det virke sånn, spesielt når du sier at hun tåler lite dårlig kritikk. Det var i hvert fall det som slo meg.

Leit at det er slik. :/ Eneste måten jeg ser at dette kan løses på, er å ha en ærlig samtale med henne. Vær ydmyk og forståelsesfull når du prater med henne, men fortell hvordan hun får deg til å føle.

jeg syns no at det hu sier om graviditet er normale ting som mange sier til gravide damer.., men om det plager deg må du da selvfølgelig si det til hu :o fælt om du skal gå hjem med en dårlig magefølelse hver gang du har vært med venninna di!

jeg syns no at det hu sier om graviditet er normale ting som mange sier til gravide damer.., men om det plager deg må du da selvfølgelig si det til hu :o fælt om du skal gå hjem med en dårlig magefølelse hver gang du har vært med venninna di!
Å si at hun må ta bilde av magen sin etterpå slik at de har noe å le av vil jeg ikke si er en normal ting å si til gravide:o

Folk som holder på slik har det vel ikke 100% greit med seg selv.
Forsøk å ta det opp med henne på en forsiktig måte og forklar at det sårer deg, og prøv å si at om det ikke endrer seg har du ikke så lyst å fortsette å være så mye rundt henne? Mener ikke at du da helt sikkert skal kutte henne ut men bare for å se om hun da reagerer og tar det til seg? Vet at enkelte ikke helt tenker seg igjennom før de åpner munn.
Det er hvertfall ikke greit å holde på slik.

Signerer denne!

Så kjip situasjon. Men tror som de andre her skriver, at hun ikke har det helt greit med seg selv.

Min beste veninne har en egenskap som jeg ikke forstår meg på og som irriterer meg.
Av og til virker det som hun godter seg over andres "ulykke".
Jeg har spesielt fått merke dette nå som jeg er gravid.
Da hun gikk gravid fikk hun masse strekkmerker (noe som er normalt) og var i dårlig form. Jeg støttet henne og hjalp henne med alt. Både fysisk og psykisk.

Jeg er nå 3 uker unna termin og det virker som hun hele tiden håper at jeg skal forfalle. Jeg er i super form og har ikke noen strekkmerker annet enn et på navlen.
Hun kommenterer at strekkmerket er veeeldig rødt og om det gjør vondt. Så presiserer hun at mye kan skje på 3 uker. At magen kommer til å sprekke fordi den blir så stor.. at jeg sikkert ikke kommer til å passe bunaden..at jeg må ta bilde av magen etter fødselen sånn at vi har noe å le av.
Jeg bryr meg ikke om at kroppen forandrer seg litt. Noe må man jo ofre for å sette barn til verden. Jeg er slank og har en helt normal gravidmage. Synes ikke det burde være et tema engang hvordan kroppen ser ut når man er gravid. Klart man er litt ekstra sårbar når man er gravid, men jeg kjenner det stikker litt at min beste veninne ønsker meg dårlig.

Hun kommenterer også ofte i andre sammhenger, både med jobb, matlaging osv. Hun skryter aldri av maten min, men roser sin egen mat opp i sky. Alltid er hun best på alt ifølge henne selv.

Skjønner bare ikke at noen liker å tråkke ned på andre...
Kjenner at dette plager meg men tør ikke si noe til henne da hun takler kritikk veldig dårlig.
Noen som har noen råd?
Høres ikke ut som en god venninne og at hun sliter med dårlig selvtillit

Virker som hun ikke godtar du har et "bedre" svangerskap enn ho hadde og som flere her sier er det nok litt sjalusi bak...

Men uansett ikke gøy for deg å høre, kanskje prøve å ta det forsiktig opp med ho???

Har tenkt tanken selv om at det er sjalusi som ligger bak. Jeg kunne aldri tenkt meg å få andre til å føle seg dårlig på den måten. Er så synd at hun er min nærmeste veninne som jeg er så gla i, men samtidig irriterer meg sånn over.
Virker som alt er en konkurranse..hadde jeg kommentert kroppen hennes når hun gikk gravid så hadde hun kasta meg på dør.
Er nesten så jeg ser for meg at hun kommer til å lage konkurranse mellom barnet mitt og hennes.. men skal ikke tenke det verste.

Å si at hun må ta bilde av magen sin etterpå slik at de har noe å le av vil jeg ikke si er en normal ting å si til gravide:o
Nei ikke akkurat den da! Men magen ser og kjennes ganske morsom ut etter fødsel da (a) syns trådstarter burde fortalt venninna si hva hu føler hvertfall :)

Nei ikke akkurat den da! Men magen ser og kjennes ganske morsom ut etter fødsel da (a) syns trådstarter burde fortalt venninna si hva hu føler hvertfall :)

Er klar over at magen er helt gele etter fødselen og at det sikkert er komisk :p men er bare at hun sier det i tilegg til alt det andre som gjør at det topper seg.

høres slitsomt ut! kan godt hende hun er usikker :p noen mennesker er bare veldig negative, ikke noe koselig i det hele tatt! eneste som evt. kan hjelpe er vel å ta det opp med henne selvom det ikke er så lett å skulle ta opp sånne ting!

Kanskje hun har dårlig selvtillit og det å "tråkke" på andre får henne til å føle seg vel? På meg kan det virke sånn, spesielt når du sier at hun tåler lite dårlig kritikk. Det var i hvert fall det som slo meg.

Leit at det er slik. :/ Eneste måten jeg ser at dette kan løses på, er å ha en ærlig samtale med henne. Vær ydmyk og forståelsesfull når du prater med henne, men fortell hvordan hun får deg til å føle.

Sign!

Back
Topp