Travle søsken i leksetiden

Momofmany

Forumet er livet
Jeg har nå en førsteklassing som trenger hjelp med lekser. Utfordringen er å holde en ettåring, toåring og fireåring opptatt mens jeg hjelper. Andre som har lignende utfordring og kan dele hva dere gjør?

Glemte å si at det gjelder når jeg er alene med barna. Ca hver ukedag..

Last edited:
Jeg har nå en førsteklassing som trenger hjelp med lekser. Utfordringen er å holde en ettåring, toåring og fireåring opptatt mens jeg hjelper. Andre som har lignende utfordring og kan dele hva dere gjør?
Er du alene med alle fire barna?

Da tror jeg at leksene hadde måtte vente til han kom hjem... Eller gjort lekser når de andre barna var i seng.

Da tror jeg at leksene hadde måtte vente til han kom hjem... Eller gjort lekser når de andre barna var i seng.

Han trenger sårt søvnen sin, han blir gjerne vekt av broren siden de deler rom så de legger seg samtidig. Ja og det gjelder når jeg er alene med barna i sambo sin senuke, glemte å si det :)

Håper jeg får noen supre tips, har vært inne på tanken med å lage "lekser" til de andre og, men vanskelig med babyen.

Han trenger sårt søvnen sin, han blir gjerne vekt av broren siden de deler rom så de legger seg samtidig. Ja og det gjelder når jeg er alene med barna i sambo sin senuke, glemte å si det :)

Håper jeg får noen supre tips, har vært inne på tanken med å lage "lekser" til de andre og, men vanskelig med babyen.
Ja da skjønner jeg at det kan bli vanskelig :( men hva med at neste eldste får "passe" babyen mens dere gjør lekser da? At han kan gi en fruktpurre eller ha ansvar for lek mens lekser blir gjort? Selvfølgelig i nærheten av deg. Aner virkelig ikke.. Synst det kan være nok styr med mine 2 barn på 5 og 6 år jeg. Hehe

Min 3-åring får gjøre "lekser" sammen med storebror. Jeg har faktisk kapitulert, og kjøpt de samme oppgavebøkene som storebror har på skolen... Blir festlig når 3-åringen skal begynne selv, og har gjort alt før... Ellers finnes det masse oppgavebøker og fargebøker som kan være "lekser" for de minste.

Liker ikke barna dine andre bordaktiviteter? Tegning, perling, puslespill, klistremerker? Et eller annet så du kan plassere dem relativt rolig på hver sin stol. Kanskje 4-åringen kan bestikkes til å hjelpe eller passe den minste?

Har dere ikke tilbud om leksehjelp på skolen forresten?

Nå har ikke jeg fire barn! Men har en to åring og han gjør "lekser" samtidig som eldste. Det er eneste måten vi kan gjøre det slik at det blir ro!
Slik gjorde min mor det også, jeg fikk gjøre lekser samtidig som mine søsken :)

Lage tegnelekser til de to største og gi minsten noe å sutte på i en babyfeeder;)

Her har det jo kommet mange supre forslag! Jeg tror ikke jeg kunnet komme på noe bedre selv. Jeg har bare ei jente på 1 år og 3 mnd og hun klarer å leke alene, men hadde blitt sur og sinne om hun ble plassert i en stol. Hun hater virkelig bordkativiteter. Hun spiser papir og blyanter og ville bare ødelagt alt. Jeg ville nok fått 4 åringen til å "passe på". Vi hadde nettopp fetteren hennes på 4 år på besøk fra torsdag til søndag og da klarte de å leke ganske lenge før det ble mas på meg. Alt er jo litt avhengig av hvordan barna dine er. Her fikk huleboermannen tilbud om skiftarbeid og da ville han tjent mer, men vi fant ut at nå som vi snart har to barn, blir det uaktuelt. Begge må bidra hjemme og følge opp barna. Håper dere finner en lur løsning eller at han kanskje kan få en mer normal arbeidstid:eek: ;)

Tips: la de små få spilletid (tv, ipad, ds) den tida leksene med største må gjøres (bruk det for alt det er verdt ;) )
Babyen kan sitte i vippestol sammen med de andre/foran tv med noe å sutte på :)

Tips: la de små få spilletid (tv, ipad, ds) den tida leksene med største må gjøres (bruk det for alt det er verdt ;) )
Babyen kan sitte i vippestol sammen med de andre/foran tv med noe å sutte på :)

Enig.
Bare pass på at det ikke gjøres lekser i nærheten av nettbrett/tv, så d forstyrrer den som gjør lekser.

Jeg har problemet med 3 som skal ha hjelp med lekser samtidig... og jeg er alene hele uka.

Her har vi mulighet til at de to skolebarna får komme hjem tidligere enn de to i bhg. Da får de gjort unna leksene før de minste kommer hjem. Er det noe som kunne vært en mulighet?

Ja!!! Sliter med akkurat det samme, men her er det bare en 1åring som gjør det til en utfordring da, så skjønner at du syns det er vanskelig da. Hehe.

Har en gutt på 16mnd. Han vil være der det skjer, og elsker penner og skriveutstyr. Han kommer med en gang vi finner frem leksene. Vanskelig altså. Har prøvd å ha han på fanget, men ender som regel med grining fordi han ikke får leke med pennalet.

Har prøvd å sette på barnetv, finne frem mat til han og andre leker, men han vil helst være med oss.

Har også prøvd å vente til han har lagt seg, men da er jo klokka 19 :/

Følger med på denne!

Går de andre i bhg? Kan de væreder litt lenger så skolebarnet kan få gjøre lekser før de kommer hjem?
Evt putte de andre barna rundt bordet og gi de noe å tegn, pussle med og kanskjenoe frukt

Her får de to minste hver sin IPad når jeg hjelper eldste med lekser:D
Noe annet ville vært umulig...

Her sitter de to minste og leker eller ser på ipad når største har gjort lekser. Har vært alene med alle tre på hverdagene fram til nå , og det er den løsningen som fungerer best .

Min 3-åring får gjøre "lekser" sammen med storebror. Jeg har faktisk kapitulert, og kjøpt de samme oppgavebøkene som storebror har på skolen... Blir festlig når 3-åringen skal begynne selv, og har gjort alt før... Ellers finnes det masse oppgavebøker og fargebøker som kan være "lekser" for de minste.

Liker ikke barna dine andre bordaktiviteter? Tegning, perling, puslespill, klistremerker? Et eller annet så du kan plassere dem relativt rolig på hver sin stol. Kanskje 4-åringen kan bestikkes til å hjelpe eller passe den minste?
Hvor kjøpte du leksebok?:)

Back
Topp