Er barna flinke til å hjelpe til hjemme?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Sølvi

Guest
Og hva hjelper de til med?
Her er de veldig flinke, og har fått en felles forståelse av at alle må hjelpe til i huset.

Tja. Det går litt i rykk og napp. Hun er heldigvis veldig flink til å holde orden på rommet sitt selv, så det er jeg jo veldig fornøyd med. Hun er også flink å hjelpe til med matlaging og slike ting.

Hun er bare 5 da, men kommer nok til å innføre faste arbeidsoppgaver når hun blir litt større.

Nå jobber vi egentlig med å legge på plass etter seg. Mye er gjort da. Det er ikke alltid hun husker på det. Veldig flink å slenge fra seg klær, skolesekk, sko ol rundtom.

Tja...veldig opp og ned:P
Eldste hjelper stort sett til med å lage mat, stelle på bordet, henter posten, rydder på rommet..
De to minste er ikke sååå flinke;)

Tja. Det går litt i rykk og napp. Hun er heldigvis veldig flink til å holde orden på rommet sitt selv, så det er jeg jo veldig fornøyd med. Hun er også flink å hjelpe til med matlaging og slike ting.

Hun er bare 5 da, men kommer nok til å innføre faste arbeidsoppgaver når hun blir litt større.

Nå jobber vi egentlig med å legge på plass etter seg. Mye er gjort da. Det er ikke alltid hun husker på det. Veldig flink å slenge fra seg klær, skolesekk, sko ol rundtom.
Hmm, dette kunne vært mitt innlegg !! Dattera er 12 og flink i perioder. Vi hadde en ganske ærlig diskusjon for noen dager siden der hun sa at hun ikke gadd alltid å rydde inn tomme bokser osv. Da jeg spurte henne hvorfor, fikk jeg også et ærlig svar tilbake: 'Fordi jeg er for lat'.... Visste ikke helt om jeg skulle le eller grine...

Han er "bare" 4 og vi jobber med å få han involvert. Noen dager ønsker han å være med på alt, andre dager nekter han. Men vi har begynt "opplæringen" hvertfall:)

Går i rykk og napp! Men hun er veldig flink til og rydde opp etter seg selv!:)

Ber jeg hun om andre oppgaver, tar hun det på strak arm noen ganger, mens andre gidde hun ikke :-p så det går i perioder! Men nå er hun bare 5 år..så det kommer vel mer og mer etter hvert! Håper jeg

Her i hus elsker gutten vår på 3 å hjelpe til :) Hvis jeg skal gjøre rent og støvsuge osv, står han å tripper ved siden av meg og ønsker å hjelpe til. Det gøyeste han vet er å få lov til å bære ting inn i stua fra kjøkkenet når vi skal spise middag og så dekke på bordet :)

Stort sett.
Rydder etter seg. Hjelper med middagen , dekke bordet , rydde av bordet , ta ut søpla og elsker å vaske litt.
Og klesvasken får jeg som regel hjelp til (sotere skittentøy, legge det i maskinen, trykke på knappen, gi meg plagg så jeg kan henge opp, presse klærne inn i skapet).
Ikke alltid det blir så mye enklere for meg, hender jeg må gjøre noe på nytt, men da gjør jeg det når han er i barnehagen eller sover. Kjempe bra han vil hjelpe. Gjør det helt frivillig.

Nja.. De rydder av bordet etter seg for hvert måltid, rydder stort sett rommet sitt når de får beskjed. Eldste skal rydde alle sko i gangen hver dag og yngste skal ta alle jakker. Uten om dette er det lite, men synst dette er greit foreløpig. De er bare 5 og 6,5 år :)

Nei.. Prøver å lære 4åringen å rydde rommet sitt og ta bort tallerkenen fra bordet når middagen er spist, men han sier "riddere rydder ikke".. Vet ikke hvordan det er hos moren hans, men her er det umulig å få han til å hjelpe til med noe som helst. Jentungen på 20mnd er flink og hjelper til masse :)

Mine rydder skittentøyet sitt (av og til), rydder av bordet etter seg og setter inn i oppvaskmaskina, går ut med søpla.
Og nå har jeg de under opplæring på bruk av støvsugeren :D

elste er bare to og han eelsker å hjelpe til! vi tar ut av både oppvask og vaskemaskin sammen, han støvsuger og mopper, rydder og tørker støv.. Får håpe det varer! haha

Hun er bare 2 da, men er veldig ivrig på å kaste ting i søpla :p

Minsten er veldig flink. Eldste.. not so much. Hender han glimter til. :)

Ja. Han syns det er kjempegøy å få hjelpe til ! Han får også prøve seg på det aller meste :) Han er 2 år og 8mnd ;)

Tja, det rotar og grisar meir enn dei ryddar foreløpig;)
Største ryddar fatet sitt når han er ferdig å eta, ryddar leiker osv, dekker på og hjelper med enkle ting når han gidd;)
Minste elskar å bruke håndstøvsugaren, men går og ristar ut igjen alle smulane etterpå, ellers ryddar han leiker før han legg seg, han er 1,5 år:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei.. Prøver å lære 4åringen å rydde rommet sitt og ta bort tallerkenen fra bordet når middagen er spist, men han sier "riddere rydder ikke".. Vet ikke hvordan det er hos moren hans, men her er det umulig å få han til å hjelpe til med noe som helst. Jentungen på 20mnd er flink og hjelper til masse :)
Fantastisk kommentar da, ler godt her eg og mannen:):)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hjelper til å rydde av bordet. Går ut med søpla sammen, hun er 4

elste er bare to og han eelsker å hjelpe til! vi tar ut av både oppvask og vaskemaskin sammen, han støvsuger og mopper, rydder og tørker støv.. Får håpe det varer! haha
Min er også 2 og hjelper meg med akkurat det samme. Jeg får ikke til å bøye meg så mye så sent i svangerskapet, så han må i tillegg finne fram alt av sko til både seg selv og mamma når vi skal ut.

Back
Topp