Forhøyet blodtrykk og protein i urinen

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Var på første svangerskapskontroll i dag og har allerede (13+2) forhøyet blodtrykk og protein i urinen.
Syns det er veldig tidlig å få det.

Er det andre som har hatt det så tidlig, hva gjorde dere, hvordan oppfølging fikk dere, fikk dere svangerskapsforgiftning?

Føler meg litt redd nå..

Har litt større fingre, eller trangere ringer.
Ikke sikker på om det er ødme eller vann i kroppen
Når jeg leser fra Nhi, så synes jeg ikke du "kvalifiserer", mtp at du er i uke 13 og at det ikke er første gangen. Men du har jo vondt i hodet...Hva sa egentlig legen om dette?

Limer inn fra Nhi.no:
Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi er en tilstand der den gravide, på grunn av sykdom i morkaken, får forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen. Ofte ses i tillegg hevelse (vann) i bena, og noen kan ha forstyrrelser i blodlevringen.

Svangerskapsforgiftning kan gi symptomer fra de fleste av kroppens organer, men den gravide kan også være helt uten plager - særlig tidlig i forløpet. De vanligste plagene er hodepine, øyesymptomer, kvalme eller magesmerter. Ødemer (hevelser) er ikke alltid til stede.

Svangerskapsforgiftning oppstår etter uke 20 i svangerskapet, og med økende hyppighet frem mot nedkomst. Preeklampsi kan utvikle seg til eklampsi (hos ca. 1%), som kjennetegnes av hodepine, uro, synsforstyrrelser, irritabilitet, søvnighet og sparsom vannlating. Når kramper opptrer, har den gravide eklampsi.

Svangerskapsforgiftning opptrer ved ca. 3% av alle svangerskap. Årlig registreres kun 20-30 tilfeller av eklampsi i Norge - det vil si ca. 1% av de med svangerskapsforgiftning utvikler eklampsi. Svangerskapsforgiftning er seks til åtte ganger vanligere hos førstegangsgravide enn blant kvinner som har født før.

Når jeg leser fra Nhi, så synes jeg ikke du "kvalifiserer", mtp at du er i uke 13 og at det ikke er første gangen. Men du har jo vondt i hodet...Hva sa egentlig legen om dette?

Limer inn fra Nhi.no:
Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi er en tilstand der den gravide, på grunn av sykdom i morkaken, får forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen. Ofte ses i tillegg hevelse (vann) i bena, og noen kan ha forstyrrelser i blodlevringen.

Svangerskapsforgiftning kan gi symptomer fra de fleste av kroppens organer, men den gravide kan også være helt uten plager - særlig tidlig i forløpet. De vanligste plagene er hodepine, øyesymptomer, kvalme eller magesmerter. Ødemer (hevelser) er ikke alltid til stede.

Svangerskapsforgiftning oppstår etter uke 20 i svangerskapet, og med økende hyppighet frem mot nedkomst. Preeklampsi kan utvikle seg til eklampsi (hos ca. 1%), som kjennetegnes av hodepine, uro, synsforstyrrelser, irritabilitet, søvnighet og sparsom vannlating. Når kramper opptrer, har den gravide eklampsi.

Svangerskapsforgiftning opptrer ved ca. 3% av alle svangerskap. Årlig registreres kun 20-30 tilfeller av eklampsi i Norge - det vil si ca. 1% av de med svangerskapsforgiftning utvikler eklampsi. Svangerskapsforgiftning er seks til åtte ganger vanligere hos førstegangsgravide enn blant kvinner som har født før.

Tusen takk, beroliget litt...
Vi får se hva som skjer videre

Jordmora mi sa i svært svært få tilfeller kan det oppstå før uke 20 å. Proteiner kan dessuten være forurensing av urinen sa også jordmor. De følger nok med deg håper jeg, lykke til

Men legen sa vel noe?
Proteiner kan vel være uvi? Eller er jeg helt på jordet nå.
Sendte urinen til dyrking, og dersom blodtrykket fremdeles er forhøyet om 3 uker når det skal måles igjen vil hun følge meg opp tette.
Kjenner til ei som fikk sitt barn veldig tidlig pga. sv.forgiftning, er nok derfor jeg er ekstra redd for det.
Det siste jeg ønsker er et veldig prematurt barn

Sendte urinen til dyrking, og dersom blodtrykket fremdeles er forhøyet om 3 uker når det skal måles igjen vil hun følge meg opp tette.
Kjenner til ei som fikk sitt barn veldig tidlig pga. sv.forgiftning, er nok derfor jeg er ekstra redd for det.
Det siste jeg ønsker er et veldig prematurt barn
Skjønner du er bekymret. Hadde selv SF og er bekymret for det denne gang også.
Regner med du blir tatt godt vare på :)

Hva var blodtrykket ditt da? Om jeg får spørre. :-) Hvis det bare er litt forhøyet kan det være så mangt. :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hva var blodtrykket ditt da? Om jeg får spørre. :) Hvis det bare er litt forhøyet kan det være så mangt. :)

Jeg har til vanlig lavt blodtrykk, 110/70 har hatt det i alle år.
Nå var det på 120/90.
Legen syns 20 over det vanlige på undertrykket ikke var helt bra

Hadde høyt blodtrykk fra uke 15 med første og uke 6 (!) med andremann :) Ble satt i gang og de ble født akkurat to uker før termin...så gikk nesten hele svangerskapet selv om blodtrykket steg tidlig :) Utviklet seg til svangerskapsforgiftning da, derfor igangsatt. Gikk ofte til kontroll og måtte gå på Trandate blodtrykksmedisin. Begge babyene var mindre enn gjennomsnittet (2500g og 2700g) pga blodtrykket men ellers friske.

Jeg har til vanlig lavt blodtrykk, 110/70 har hatt det i alle år.
Nå var det på 120/90.
Legen syns 20 over det vanlige på undertrykket ikke var helt bra
Hmm. Er jo ikke noe veldig høyt egentlig. Men tror leger er veldig forskjellig når det kommer til blodtrykk. Lykke til videre uansett. :-)

Var på første svangerskapskontroll i dag og har allerede (13+2) forhøyet blodtrykk og protein i urinen.
Syns det er veldig tidlig å få det.

Er det andre som har hatt det så tidlig, hva gjorde dere, hvordan oppfølging fikk dere, fikk dere svangerskapsforgiftning?

Føler meg litt redd nå..
Sf kommer etter uke 20. Så det er ingen ting å bekymre seg for enda. Høyt bt bør uansett følges med. Proteiner i urin kan være "forurensning". Jeg fikk ekstra oppfølging sist pga sf første gang men det var ikke før uke 20.

Back
Topp