Sykepleier og gravid

elipeli

Forelsket i forumet
Er det noen spesielle medikamenter jeg ikke bør jobbe med? Legger mye dosettesker i min jobb, har ikke avtrekksvifte el. der. Hva bør jeg tenke på?
 
Er det noen spesielle medikamenter jeg ikke bør jobbe med? Legger mye dosettesker i min jobb, har ikke avtrekksvifte el. der. Hva bør jeg tenke på?
Hei:)
Hvis det i all hovedsak er tabletter du håndterer så er det ikke særlig stor sannsynlighet for at "støv" fra tablettene skal kunne påvirke fosteret. Men det er jo endel medikamenter man bør unngå når man er gravid - for eksempel håndtering av cytostatika og arbeid med narkosegasser. Jeg forstår hvis du ikke ønsker å informere om graviditeten hvis det er veldig tidlig, men vil likevel råde deg til å ta det opp med nærmeste leder da arbeidsplassen din plikter å legge tilrette for at gravide kan være i jobb. Legger ved en link til legemiddelhåndboken som omtaler veldig generelt gravide og medisinbruk - her går det jo i hovedsak på oral bruk, mens det for deg er mest aktuelt å vite om noen medisiner kan passere over huden eller avgi noe "støv/gass" som kan påvirke fosteret. Der står det litt om kjente medikamenter som kan være fosterskadelige (selv om dette er hvis man svelger de akutelle preparatene så gir det deg jo en pekepinn på medikamneter du kan være ekstra forsiktig med). http://legemiddelhandboka.no/Generelle/139628?expand=1
Men generelt så er det liten risiko for at tabletter påvirker fosteret noe når du håndterer de. Istandgjøring av antibiotikamiksturer og annen istandgjøring av medisiner synes jeg du skal ta opp med nærmeste leder før du gjør noe av. Tenker også at du hver gang etter at du har lagt opp dosettesker passer på å vaske hendene grundig så ingen "medisinrester" blir sittende igjen på hendene dine.

Lykke til med den lille!
Hilsen
Åse:)
 
  • Liker
Reactions: eli
Back
Topp