Barnefar truer

50/50, annenhver uke, gikk ikke for meg og tre av søsknene mine da mamma og pappa skilte seg. Vi levde i en koffert og vi hatet det, og da var vi mellom ti og femten år. Man kan jo da bare forestille seg hvordan det hadde blitt for en seksåring og en baby!

Sent from my iPhone using BV Forum

50/50, annenhver uke, gikk ikke for meg og tre av søsknene mine da mamma og pappa skilte seg. Vi levde i en koffert og vi hatet det, og da var vi mellom ti og femten år. Man kan jo da bare forestille seg hvordan det hadde blitt for en seksåring og en baby!

Skjønner dere barn godt jeg.. Mor og far hadde heller sikkert ikke satt pris på å måtte flytte hver uke..

Nei, jeg er for et fast sted:) det gir barna tryggere rammer. Og det trenger de!

Og barna til trådstarter er 2 år.. Og 6 mnd..

Da burde du sette deg litt mer inn i hva som er anbefalt :) ingen av disse barna er det anbefalt å ha 50/50 på. De er alt for små. Og for større barn. For at dette i det hele tatt bør vurderes.. Så må mor og far ha en godt og tett samarbeid, og bo i nærheten av hverandre. Men her er det altså snakk om så små barn som 6 mnd og kun 2 år. Og da er det ikke anbefalt i det hele tatt. Og om mor går rettens vei, så vinner hun nok frem. Retten dømmer ikke 50/50 på små små barn uansett.

Og vi har da heller ingen krav på å vite mors bakgrunn for hvorfor hun ønsker 70.. Og dessuten er det en vanlig fordeling .

Man skal tenke på hva som er bra/best for hvert enkelt barn, ( derunder utvikling også da de er forskjellige ) og ikke bruke instanser som fasit. Foreldrene vet best, men blir ikke foreldrene enige, er jeg selvsagt enig at mor vil vinne gjennom i en retsak.
Og min menig, siden jeg er vitne til at det er mulig, så kan ett to år gammelt barn bo halvparten av tiden hos sin far, om boplass er innen omegn og det samtidig er ett trygt hjem - og som du nevner - at foreldrene kan samarbeide, det er selvsagt alfa omega. Om ikke samarbeid fungerer, er retten skapt for mor.. En far vil aldri vinne gjennom i retten om de er uenige, egentlig uansett alder på barnet, så lenge mor er relativt oppegående. :)

Vi var vel mellom 12 og 15, og vi bodde hos mamma fordi vi ønsket det.
Følte det var bedre å heller dra på besøk til pappa når vi ville.

Jeg har også vært borti en som har truet med noe lignende, men at jeg ikke skulle få se barna i det hele tatt.
Heldigvis kom dette ut fra kjeften hans FØR jeg ble gravid og mitt valg var enkelt. (Har ikke snakket med han siden)

Kan ikke forestille meg hvordan det ville vært, men jeg ville gjort hva som helst for mine barn/fremtidige barn!

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Man skal tenke på hva som er bra/best for hvert enkelt barn, ( derunder utvikling også da de er forskjellige ) og ikke bruke instanser som fasit. Foreldrene vet best, men blir ikke foreldrene enige, er jeg selvsagt enig at mor vil vinne gjennom i en retsak.
Og min menig, siden jeg er vitne til at det er mulig, så kan ett to år gammelt barn bo halvparten av tiden hos sin far, om boplass er innen omegn og det samtidig er ett trygt hjem - og som du nevner - at foreldrene kan samarbeide, det er selvsagt alfa omega. Om ikke samarbeid fungerer, er retten skapt for mor.. En far vil aldri vinne gjennom i retten om de er uenige, egentlig uansett alder på barnet, så lenge mor er relativt oppegående. :)

Der er vi uenig :) jeg har også sett hvor galt det kan gå. Et 2 år gammelt barn skal ikke måtte bo i en koffert. Og her samarbeider jo helt tydelig ikke mor og far.. Og da er i alle fall 50/50 løsning helt feil. Men om mor og far hadde samarbeidet, så stiller ikke saken seg spesielt annerledes alikevel. Er en grunn til at eksperter og fagfolk ikke anbefaler 59/50 på barn under 7 år. Har mye med utvikling å gjøre også. Og en 2 åring er ikke akkurat kommet langt i utviklingen

Der er vi uenig :) jeg har også sett hvor galt det kan gå. Et 2 år gammelt barn skal ikke måtte bo i en koffert. Og her samarbeider jo helt tydelig ikke mor og far.. Og da er i alle fall 50/50 løsning helt feil. Men om mor og far hadde samarbeidet, så stiller ikke saken seg spesielt annerledes alikevel. Er en grunn til at eksperter og fagfolk ikke anbefaler 59/50 på barn under 7 år. Har mye med utvikling å gjøre også. Og en 2 åring er ikke akkurat kommet langt i utviklingen

Enig at vi er uenig:) Når foreldrene bor kort vei fra hverandre og begge foreldrene er i livet til barnet og oppfyller kravet om at barnets beste står i fokus, handler ikke dette om å bo i en koffert. Det er koffert å tenke at utviklingen til barnet må skje i regi av mor. :)

Enig. Det er nettopp kommet ny forskning på dette området at 50/50 er mer skadelig på barn enn man først har antatt. Det er en forholdsvis "ny ordning" og de første barna som har bodd slik begynner først nå å bli voksne - og kan fortelle mest negativt om det.

Det er ikke anbefalt for barn under 3 år, jeg vet likevel om mange som har hatt det før det å de aller fleste har det vært helt fint for.

At retten ikke dømmer 50/50 på sm barn er helt feil dessverre.

Enig at vi er uenig:) Når foreldrene bor kort vei fra hverandre og begge foreldrene er i livet til barnet og oppfyller kravet om at barnets beste står i fokus, handler ikke dette om å bo i en koffert. Det er koffert å tenke at utviklingen til barnet må skje i regi av mor. :)

Trenger overhode ikke skje i regi av mor... Men det er anbefalt at barn.. Spesielt under 7 år har et fast bosted. For å gi barnet et mest mulig stabil hjem, trygge rammer,, osv,. Om det er hos mor eller far er jo det samme.

Men et barn på 6 mnd.. Da er det mest sannsynlig å bo hos mor. Og man fraseoarerer jo ikke søsken.. Så da er det jo bare rett og rimelig at 6 mnd og 2 åringen bor mest hos mor.

Er jo en grunn til at det ikke blir anbefalt. Hat jo med utviklingen og sårbarheten til barn å gjøre. De trenger stabilitet. Og ikke bli kasteball

Det er ikke anbefalt for barn under 3 år, jeg vet likevel om mange som har hatt det før det å de aller fleste har det vært helt fint for.

At retten ikke dømmer 50/50 på sm barn er helt feil dessverre.

Retten dømmer stort sett ikke 50/50 på barn under 7 år.. Hvis ikke det er spesielle grunner til det.

Selvsagt kan denne løsningen være god for noen.. Skal ikke si noe på det.. Men det er ikke å anbefale. Sånn er det bare. Og her er barna også under 3 år (som familievernkontoret legger seg bak feks)

Jeg kjenner til tilfeller hvor dette har ødelagt barn.. Viser seg i pubertet/tenårene. Opplevd det også i familien.. Hvor stor skade dette kan gjøre.

Retten dømmer stort sett ikke 50/50 på barn under 7 år.. Hvis ikke det er spesielle grunner til det.

Selvsagt kan denne løsningen være god for noen.. Skal ikke si noe på det.. Men det er ikke å anbefale. Sånn er det bare. Og her er barna også under 3 år (som familievernkontoret legger seg bak feks)

Jeg kjenner til tilfeller hvor dette har ødelagt barn.. Viser seg i pubertet/tenårene. Opplevd det også i familien.. Hvor stor skade dette kan gjøre.
Ja men det teenger ikke å være skadelig, jeg har hørt flere som har vokst opp med det å ikke hatt problem.

Tja jeg vet om flere tilfeller der retten har dømt det selv om foreldre ikke kan snakke til hverandre engang , å et på barn under 3 år. Det er hvertfall 3 år som har blitt sagt hele veien fra eksperter, å det vi også fikk vite.Har de endret på det siste to årene da eller?

Jeg er forøvrig ikke for 50/50 selv, å hadde en pappa til barnet som var helt enig i det, men jeg ser likevel at for noen barn kan det være helt greit.

Last edited:
Ja men det teenger ikke å være skadelig, jeg har hørt flere som har vokst opp med det å ikke hatt problem.

Tja jeg vet om flere tilfeller der retten har dømt det selv om foreldre ikke kan snakke til hverandre engang , å et på barn under 3 år. Det er hvertfall 3 år som har blitt sagt hele veien fra eksperter, å det vi også fikk vite.Har de endret på det siste to årene da eller?

Hvor gamle er de barna du snakker om da? Som du har hørt det har gått bra med?

Du kan jo lese dette her.. Spesielt siste avsnitt

http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/782/788

Hvor gamle er de barna du snakker om da? Som du har hørt det har gått bra med?

Du kan jo lese dette her.. Spesielt siste avsnitt

http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/782/788
Voksne;)

Takk, da er jeg oppatert. Selv om jeg to av sakene hvor foreldrene krangler så busta fyker har blitt ømt til delt bosted. Å det ene for noen som bodde 3 t unna hverandre.Men godt det kommer nye regler som har mer av barnas beste i seg.

Voksne;)

Takk, da er jeg oppatert. Selv om jeg to av sakene hvor foreldrene krangler så busta fyker har blitt ømt til delt bosted. Å det ene for noen som bodde 3 t unna hverandre.Men godt det kommer nye regler som har mer av barnas beste i seg.

Ja, det må jeg si meg enig i :) for det der hørtes jo ikke heldig ut. 2 av forutsetningene for å kunne ha delt bosted er jo eksemplarisk samarbeid.. Og at de bor i umiddelbar nærhet (i samme område pga skole/venner)

Min nevø feks er et godt eksempel på at 50/50 ikke er heldig. Han er i dag 18 år

Men familievernkontoret vet jeg opererer med ikke anbefalt for barn under 3 år :)

Var igjennom mølja selv da bruddet var et faktum.. Da var jenta mi 3 år

Ja, det må jeg si meg enig i :) for det der hørtes jo ikke heldig ut. 2 av forutsetningene for å kunne ha delt bosted er jo eksemplarisk samarbeid.. Og at de bor i umiddelbar nærhet (i samme område pga skole/venner)

Min nevø feks er et godt eksempel på at 50/50 ikke er heldig. Han er i dag 18 år
Alldeles ikke heldig nei, fatter ikke at det er mulig engang. Barnet hadde store problemer i flere år med det der.

Trodde slikt gikk under kidnapping..
Rart ikke barnevernet eller politi reagerer ettersom det er barnas rett til samvær med foreldrene.. Altså han frarøver barna retten til å treffe mor, han ødelegger samværet.. Det er ikke lov, kan gå kraftig ut over han selv!

Ville anmeldt han. Samt instansene som ikke gjør noe for å hjelpe!

Men familievernkontoret vet jeg opererer med ikke anbefalt for barn under 3 år :)

Var igjennom mølja selv da bruddet var et faktum.. Da var jenta mi 3 år
Trodde slikt gikk under kidnapping..
Rart ikke barnevernet eller politi reagerer ettersom det er barnas rett til samvær med foreldrene.. Altså han frarøver barna retten til å treffe mor, han ødelegger samværet.. Det er ikke lov, kan gå kraftig ut over han selv!

Ville anmeldt han. Samt instansene som ikke gjør noe for å hjelpe!

Jeg trodde også det gikk under det før, men nei dessverre, Det er visst fram å gjøre sånt..

Back
Topp