Bilstol for 3 åringer

Troika

Glad i forumet
Septembermødre <3
Snart er sønnen vår vokst ut av setet sitt og vi må kjøpe ny stol og det blir jo da en fremoverlent. Ser de har tilbud på bilstoler på barnas hus nå. Tenker på solution x-fix og solution x2 -fix. Sistnevnte er jo dyrere og bilstol er absolutt ikke der vi sparer penger. Mn lurer på dere som har større unger om dere har erfaringer med disse setene og vet om det er store forskjeller? :)
 
4- åringen min har X2-fix både i min og pappaen sin bil. Er superfornøyd med det setet!!! Farmoren kjøpte et X-Fix sete som hun har i sin bil. Jeg har jo ikke håndtert dette særlig mye da, men kan ikke påstå at jeg ser den helt store forskjellen. Jeg ville nok spurt i butikken hva forskjellene egentlig er på de to. Kan jo hende det er gjort en del forbedringer i X2 som ikke er så lette å få øye på... ;)
 
Vi er også på jakt etter bilstol til jentungen på 3år. Ho skal ha den i bilen til besteforeldra. Ho sitt framleis bakovervendt i bilen vår, og kjem til å gjere det fram til knøttet er født. sitt ikkje trang og trives godt. I september festar vi den bilstolen ho har no framovervendt, (blir trangt for lang sambo viss ikkje) og så er planen at ho skal bruke den til ho veks ut av/ blir for tung for den.

Det eg er i tvil om er om vi skal kjøpe beltestol for å ha i besteforeldra sin bil, i staden for å kjøpe eit sete maken til det ho har. (Det kan jo knøttet bruke etter ho) Ideelt sett bør ho vel ha 5pkt. sele ei stund til, samt kunne sitte bakovervendt. Ho er tung nok til å bruke beltestol. Er i tillegg ganske lang, ca.1m.
Besteforeldra bur ein time unna oss, så det er ikkje berre snakk om småkjøring. Tidvis smale vestlandsvegar der ein fort kan møte idiotar i høg fart eller breie lastebilar.
 
Snart er sønnen vår vokst ut av setet sitt og vi må kjøpe ny stol og det blir jo da en fremoverlent. Ser de har tilbud på bilstoler på barnas hus nå. Tenker på solution x-fix og solution x2 -fix. Sistnevnte er jo dyrere og bilstol er absolutt ikke der vi sparer penger. Mn lurer på dere som har større unger om dere har erfaringer med disse setene og vet om det er store forskjeller? :)

Vi tenker også på solution x2-fix, eller evt. besafe sin beltestol når vi skal bytte ut stolen i bilen vår :)
 
Hvilket sete har 3 åringen nå?
Vi kjøpte nytt bakovervendt til 3 åringen når lillesøster skulle ha setet hans... Er jo så mange modeller.

Et tips er Britax MaxWay, gutten vår skulle prøve det og han er nesten 5 år og passet i det setet. :)

Er litt tidlig å settes i beltestol som 3 åring synes jeg.. Men OM dere velger det, er Solution x2-fix et godt valg.
 
Vi er også på jakt etter bilstol til jentungen på 3år. Ho skal ha den i bilen til besteforeldra. Ho sitt framleis bakovervendt i bilen vår, og kjem til å gjere det fram til knøttet er født. sitt ikkje trang og trives godt. I september festar vi den bilstolen ho har no framovervendt, (blir trangt for lang sambo viss ikkje) og så er planen at ho skal bruke den til ho veks ut av/ blir for tung for den.

Det eg er i tvil om er om vi skal kjøpe beltestol for å ha i besteforeldra sin bil, i staden for å kjøpe eit sete maken til det ho har. (Det kan jo knøttet bruke etter ho) Ideelt sett bør ho vel ha 5pkt. sele ei stund til, samt kunne sitte bakovervendt. Ho er tung nok til å bruke beltestol. Er i tillegg ganske lang, ca.1m.
Besteforeldra bur ein time unna oss, så det er ikkje berre snakk om småkjøring. Tidvis smale vestlandsvegar der ein fort kan møte idiotar i høg fart eller breie lastebilar.


Om hun er 15 kg bør de sitte i beltestol HVIS de MÅ sitte fremovervendt. Ikke i 5 punkt seler..
 
Hvilket sete har 3 åringen nå?
Vi kjøpte nytt bakovervendt til 3 åringen når lillesøster skulle ha setet hans... Er jo så mange modeller.

Et tips er Britax MaxWay, gutten vår skulle prøve det og han er nesten 5 år og passet i det setet. :)

Er litt tidlig å settes i beltestol som 3 åring synes jeg.. Men OM dere velger det, er Solution x2-fix et godt valg.

Han har det besafe izofix kid et el aent :)

Tenkte ikke bytte over enda mn veide han i helga og han er 17.1 kg og sete han har nå går jo bare opp til 18 kg. Begynner også å bli veldig trangt mtp beina hans mn han klager ikke så drøyer det jo en stund til... Tenkte ev å iafall kjøpe det inn siden det er på tilbud... 2 biler så da må vi ha 2 stoler :-o men så det var et lit dyrere som heter q fix cybex - den absolutte beste testvinnende osv står det om den... Så da er det om vi skal kjøpe det eller om x2 sete er mer enn godt nok og det tror jeg mn ak på bilstol er ikke plassen vi sparer penger på!!!
 
Om hun er 15 kg bør de sitte i beltestol HVIS de MÅ sitte fremovervendt. Ikke i 5 punkt seler..

Kvifor det? Er det mindre trygt i framovervendt besafe combi x3 (opp til 18kg), enn i ein beltestol når ho er 15kg? Har akkurat byrja å undersøke, så har Ikkje tilegna meg særlig kunnskap om "neste steg" enda :)
 
Kvifor det? Er det mindre trygt i framovervendt besafe combi x3 (opp til 18kg), enn i ein beltestol når ho er 15kg? Har akkurat byrja å undersøke, så har Ikkje tilegna meg særlig kunnskap om "neste steg" enda :)

Jeg mener det er sånn at det er mer skånsomt i en evt kollisjon å bruke bilens belter enn fastspente 5-punktsseler når de sitter fremovervendt og at det er derfor de anbefaler å gå over til beltestol når man snur et barn som er over 15 kg....
 
Snart er sønnen vår vokst ut av setet sitt og vi må kjøpe ny stol og det blir jo da en fremoverlent. Ser de har tilbud på bilstoler på barnas hus nå. Tenker på solution x-fix og solution x2 -fix. Sistnevnte er jo dyrere og bilstol er absolutt ikke der vi sparer penger. Mn lurer på dere som har større unger om dere har erfaringer med disse setene og vet om det er store forskjeller? :)

Har sett på dei ulike setene til cybex. X-fix og x2-fix høyrer til sølv- og gull-gruppa, medan Q-fix høyrer til deira platinum-gruppe. Q-fix er betre ventilert enn dei to andre, samt at setet "veks" med barnet i breidda i tillegg til i høgda. Ellers er det stort sett likt X2-fix. X-fix har m.a. ikkje dei ekstra "airbag'ane" på sida som X2-fix og Q-fix har.


Har lest litt ang. 5pkt.sele i framovervendt bilstol, kontra bilens egne belter. Vi ender nok opp med å bytte til beltestol til storsøster i vår bil når knøttet kjem. Da er ho ca. 3,5år, og må sitte framovervendt for at sambo skal få plass. I besteforeldra sin bil får ho eit sete maken til det ho har no. Da får ho sitte bakovervendt der så lenge som mogleg.Takk, Bkno1041172 og Lilla Gumman for heads up!
 
Kvifor det? Er det mindre trygt i framovervendt besafe combi x3 (opp til 18kg), enn i ein beltestol når ho er 15kg? Har akkurat byrja å undersøke, så har Ikkje tilegna meg særlig kunnskap om "neste steg" enda :)

Fordi da vil trykket bli fordelt mer på hele kroppen, istedet for at alt bortsett fra hode sitter fast.. Det går HARDT utover nakken på barnet når det sitter i 5 punkt seler fremovervendt.


Jeg ville sett bilder av barn fremovervendt og barn i beltestol før du setter 3 åringen fremovervendt pga. plass til far. Kanskje han heller kan sitte litt trangt, spesielt hvis dere ikke kjører veldig langt ofte. Her satt mannen trangt i over et år, slik at gutten skulle få litt over et år ekstra bakovervendt. :)

Kan ikke baby sitte bak pappen når han kjører?
 
Han har det besafe izofix kid et el aent :)

Tenkte ikke bytte over enda mn veide han i helga og han er 17.1 kg og sete han har nå går jo bare opp til 18 kg. Begynner også å bli veldig trangt mtp beina hans mn han klager ikke så drøyer det jo en stund til... Tenkte ev å iafall kjøpe det inn siden det er på tilbud... 2 biler så da må vi ha 2 stoler :-o men så det var et lit dyrere som heter q fix cybex - den absolutte beste testvinnende osv står det om den... Så da er det om vi skal kjøpe det eller om x2 sete er mer enn godt nok og det tror jeg mn ak på bilstol er ikke plassen vi sparer penger på!!!

Kan ta litt tid før han blir 18 likevel :) Det gjorde det her med gutten vår.

En annen stol som kan være verd å se på er Britax MaxWay bakovervendt, så heller selg BeSafe, og la baby ta over MAxWay neste år :) BeSafe seter får man en del igjen for :)
 
Nei her får lillesøster maxicosien etter storebror... Blir nok ikke til å kjøpe nye bakovervendt seter når vi har noe av det beste :) så neste blir framovervendt, bare usikket på hvilket...
 
Kan ta litt tid før han blir 18 likevel :) Det gjorde det her med gutten vår.

En annen stol som kan være verd å se på er Britax MaxWay bakovervendt, så heller selg BeSafe, og la baby ta over MAxWay neste år :) BeSafe seter får man en del igjen for :)

Ser den maxway har fått veldig lav sikkerhetsscore btw.... Var det første så kom opp av å google ...
 
Æhh får det ikke til... Mn bare skriv besafe maxway så er det det første som kommer opp, en test klikk.no har gjennomført...
 
Æhh får det ikke til... Mn bare skriv besafe maxway så er det det første som kommer opp, en test klikk.no har gjennomført...

Oi, skremmende at sånt ligger ute på nettet!
Du må lese hele testen før du gjør opp deg en mening. Under sikkerhet sto dette:

Max-Way oppnådde et godt frontkollisjonresultat og et akseptabelt sidekollisjonresultat. Men komplisert montering og dårlig plass for barnet, kombinert med flammehemmere, sørger for at Max-Way må nøye seg med bare 31 poeng, skriver Forbrukerrådet om testen som ble utført i 2013


Her trekker de frem komplisert montering, dårlig plass for banet og flammehemmere som en del av sikkerheten.
Det er helt på trynet.

Denne stolen er PLUS godkjent i sverige, og det er en av de strengeste testene som stoler går igjennom.
Flere av slike tester har gitt forovervendte stoler bedre score enn bakovervendte. Det er skremmende i 2014, for filmene til Trygg Trafikk viser forskjell på liv og død på forovervendt og bakovervendt.

Dårlig plass er det heller ikke i setet. Gutten vår har lånt dette setet, han er snart 5 år, 18 kg og snart 110 cm lang, og hadde plass. :)


MANGE av disse testene er ikke til å stole på, for de vurderer HELT feil. Bedre med trangt til beina og at det er vanskelig å montere, enn at nakken rives av i en kræsj liksom...
 
Back
Topp