Humørsyk sønn

Snuppa87

Betatt av forumet
Jeg har noen spørsmål, og jeg lurer på om det er flere som har det slik?

Sønnen min har ett utrolig til sinne, og humøret hans går opp og ned, ene timen kan han være kjempefornøyd, og vist det går han en liten ting imot eller at han ikke får til noe blir han kjempesint! brøler og tramper i gulvet og kaster ting rundt seg. jeg har vansker for og forholde meg til han, jeg synes dette er veldig vondt... Vist han får ett nei av meg , blir han kjempesint å brøler! å kaster seg på gulvet å hyler. Han er kanskje litt bortskjemt, og når han først blir sint er han veldig utholdende. Når jeg prøve og snakke med han om hva det er hyler han bare til meg og ber meg gå. eksempel igår: han skulle ha på seg sokkene før vi dro til barnehagen, og han var smørblid, men så ble sokken "skjev" når han tok den på, å han eksploderte av sinne!! å dro av seg klærne å kastet vilt rundt seg...

Hva kan jeg gjøre??
 
Sånn har min også begynnt før han skal i bhg å før han skal legge seg fordi han ikke vil...jeg pleier å spør han om drt hjelper å gråte eller overse det å bare bære han ut i bilen eller opp i seng....jeg vet heller ikke helt hva jeg skal gjøre,håper det er en periode som går over:)
Ser det er ei stund siden du skreiv dette....hvordan går det nå?
 
Jeg har noen spørsmål, og jeg lurer på om det er flere som har det slik?

Sønnen min har ett utrolig til sinne, og humøret hans går opp og ned, ene timen kan han være kjempefornøyd, og vist det går han en liten ting imot eller at han ikke får til noe blir han kjempesint! brøler og tramper i gulvet og kaster ting rundt seg. jeg har vansker for og forholde meg til han, jeg synes dette er veldig vondt... Vist han får ett nei av meg , blir han kjempesint å brøler! å kaster seg på gulvet å hyler. Han er kanskje litt bortskjemt, og når han først blir sint er han veldig utholdende. Når jeg prøve og snakke med han om hva det er hyler han bare til meg og ber meg gå. eksempel igår: han skulle ha på seg sokkene før vi dro til barnehagen, og han var smørblid, men så ble sokken "skjev" når han tok den på, å han eksploderte av sinne!! å dro av seg klærne å kastet vilt rundt seg...

Hva kan jeg gjøre??

Hei!:) Sånn er min og! Her er noen ting jeg legger vekt på i oppdragelsen av mitt humørsyke barn:) :
- anerkjenne følelsene hans (sier feks, jeg skjønner at du er sint nå, men hvis du bare skal skrike/oppføre deg dårlig så kan du være på rommet til du har roa deg ned)
-snakke med han etter han har roa seg og presisere at han får lov å være sint/lei seg, men gjenta hvilken oppførsel som ikke er greit. Da må man og gi barnet et alternativ til hva han kan gjøre i stedet for feks å slå/kaste ting. Kan han kanskje prøve å trampe med foten i stedet for å ødelegge noe:)
- være en trygg voksen som setter tydelige grenser for hva som er grei oppførsel (gir konsekvenser hvis han feks slår eller sier stygge ord. Å være konsekvent er hardt men GULL verdt, og man får GARANTERT igjen for det)
 
Og utover det tenker jeg at jeg må akseptere at barnet mitt har mye humør:) gjør jeg det blir det også lettere å takle det

Det som dog er viktig å være obs på er om det kan ligge noe annet bak humor svingningene enn bare personlighet! Dersom barnet har opplevd noe spesielt som har utløst dette, kan det være lurt å søke annen hjelp! Mitt barn har bare alltid vært litt sånn, så jeg ser ikke på det med noen bekymring. Han er et lykkelig barn alt i alt:)
 
Back
Topp