Mageleie

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Jenta mi snur seg selv allerede. Har gjort det en stund nå, men nå er det nesten hver gang jeg finner henne på magen. Flytter jeg henne aldri så forsiktig så våkner hun, og er vanskelig å få til å sove igjen. Har fått råd om å støtte opp rundt henne så hun ikke får snudd seg men det hjelper ikke, da synes jeg det bare er enda skumlere fordi det er løse ting (teppe/pute el) i sengen som hun får foran ansiktet. Hun kan bevege seg ganske mye rundt omkring. Hva ville du gjort?

Sent from my iPhone using BV Forum

Helt ærlig... Latt henne ligge :) snakket med mammaen til en kompis, hun har 5 barn i alderen 10-25, og hun spurte meg "hvilken stilling er det dere har fått beskjed om at han skal ligge i ?".
For hun har vært igjennom at alle liggestillinger har blitt "anbefalt". Så tror nok at det skal gå helt fint. Og er henne sterk nok til å snu seg, så er hu vel sterk nok til å løfte/snu på hodet også :).

Helt ærlig... Latt henne ligge :) snakket med mammaen til en kompis, hun har 5 barn i alderen 10-25, og hun spurte meg "hvilken stilling er det dere har fått beskjed om at han skal ligge i ?".
For hun har vært igjennom at alle liggestillinger har blitt "anbefalt". Så tror nok at det skal gå helt fint. Og er henne sterk nok til å snu seg, så er hu vel sterk nok til å løfte/snu på hodet også :).

Jeg lå i mageleie da jeg var liten jeg og :-) var helt umulig å få meg til å sove på ryggen. Har ikke tatt skade av det (tror jeg? :-P)! Er vel ikke så mye å gjøre med det? Jeg tror de overdramatiserer litt i forhold til hvor farlig det er. Jeg la jenta mi over i mageleie her en natt fordi hun hadde så vondt i magen... hun sovnet på et blunk og sov kjempegodt i en time. Da jeg nevnte det for helsesøstra så ble hun jo helt satt ut og spurte om jeg var våken og fulgte med. Måtte jo selvfølgelig si ja... hehe! Merker at det er mye bedre for henne å ligge på magen når hun har vondt iallfall. Men legger henne sjeldent over da.

De sier vel at dersom de kan snu seg selv så er det "greit" å la dem ligge slik (?)
Jeg hadde latt henne ligge, gått å sjekka et par ganger ekstra under soveøkta ;)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg kjenner at jeg ikke er bekymret egentlig, så lenge hun har fri luft foran ansiktet. Det er jo det som er faren med mageleie at de ikke får oksygen. Men begge mine har løftet hodet og snudd det fra fødselen av. Takk for svar :)

Datteren min lå på magen fra hun var ca 2 uker. Ville ikke sove på en annen måte, så jeg lot hun bare sove slik. Gikk helt fint, har en frisk og rask 2 åring nå :) Jeg var ikke bekymret. Noen barn sover bedre på magen. Ser med lillesøster at hun sover bedre og lenger på siden og hun ender opp med å ligge på magen, så da lar jeg henne bare ligge :)

Her hylte mini hele natta se første 4-5 ukene om vi prøvde å legge han på ryggen. Han hadde en del vondt i magen, og da skjønner jeg godt at han ikke ville logge på ryggen ;) han lå på siden, nå vil han ligge på ryggen :)

Jeg kjenner at jeg ikke er bekymret egentlig, så lenge hun har fri luft foran ansiktet. Det er jo det som er faren med mageleie at de ikke får oksygen. Men begge mine har løftet hodet og snudd det fra fødselen av. Takk for svar :)

Har ikke hørt at oksygentilgang skal være noen problem i mageleie. Årsaken er at det er statistisk større risiko for krybbedød når de sover på magen.

Svigerinna mi som er lege dreiv å snudde sin yngste til han var året.
Kjenner ei som kjøpte en alarm for mageleie som varslet om barnet fikk pustestans.

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, men ungene er nok fremdeles så små at de ikke reagerer ved å nødvendigvis løfte hodet om de får noe forran. Er en grunn til at både 1 og 2 åringer har druknet i sølepytter.... De får "panikk" og blir handlingslammet. Du får kjenne på hva du er komfortabel med.

Lykke til :)

Har ikke hørt at oksygentilgang skal være noen problem i mageleie. Årsaken er at det er statistisk større risiko for krybbedød når de sover på magen.

Svigerinna mi som er lege dreiv å snudde sin yngste til han var året.
Kjenner ei som kjøpte en alarm for mageleie som varslet om barnet fikk pustestans.

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, men ungene er nok fremdeles så små at de ikke reagerer ved å nødvendigvis løfte hodet om de får noe forran. Er en grunn til at både 1 og 2 åringer har druknet i sølepytter.... De får "panikk" og blir handlingslammet. Du får kjenne på hva du er komfortabel med.

Lykke til :)

Det er jo ingenting som skulle tilsi at det å ligge på magen i seg selv gjør at babyen dør. Det er bare statistikk ja og de mener det er fordi barnets ansikt er da mer tildekket.

Har også lest nyere forskning på at barn automatisk vil prøve å vri/løfte seg vekk om de ikke får puste - dersom de er i stand til det. Der stod det at det var funnet virus eller bakteriell infeksjon hos de fleste som døde i krybbedød. Det er altså ikke mye sykdom som skal til - og faktorer rundt kan være det avgjørende (overoppheting, for lite oksygen).

Da de endret anbefalingene fra å ligge på magen til å ligge på ryggen sank antallet som døde i krybbedød årlig fra over 300 til ca 15, det sier litt. Det står imidlertid på nettsidene til krybbedødforeningen at dersom barnet snur seg selv skal ikke mageleie utgjør noen risikofaktor

Eg har "bygd opp" senga slik at junior ikkje får snudd seg:

ImageUploadedByBV Forum1396462779.356549.jpg

Lillegull kom 24.02.14 ❤❤❤

Jeg har prøvd det på mange forskjellige måter. Hun snur seg allilevel og havner med ansiktet trykket oppi en pute el og det synes jeg er værre :/

Babyer skal jo ikke ha noe under hodet. da har jeg mer tro på nr 2 der:)

Babyer skal ikke ha noe under hodet som løfter hodet opp eller som baby kan kveles i, eller som gjør at nakken havner i ei uheldig stilling. Jordmora jeg går til var ganske imponert over den puta. Den gjør sånn at hun ikke klarer å snu seg og forhindrer flatt bakhode i tillegg. God deal, spør du meg.

Fleire leger/HS som er imponert over den puta samt anbefalar den til baby med flatt hovud.

Blir han ikke veldig varm av å ligge med så mye rundt seg?

Heldigvis ikkje. Har ca 16 grader på rommet og det har max blitt 20 grader under dyna.

Babyer skal ikke ha noe under hodet som løfter hodet opp eller som baby kan kveles i, eller som gjør at nakken havner i ei uheldig stilling. Jordmora jeg går til var ganske imponert over den puta. Den gjør sånn at hun ikke klarer å snu seg og forhindrer flatt bakhode i tillegg. God deal, spør du meg.
Åja. Trodde den løftet hodet opp jeg da, siden den ligger under hodet...

Back
Topp