Rutiner

Førstegangs

Glad i forumet
Noen her som har fått til leggerutiner enda? Målet mitt er å få lagt han til kl.19 slik at jeg og samboer får litt tid sammen også, i tillegg som jeg studerer ved siden av permisjonen. Junior er 8 uker nå og for 2 dager siden begynte vi å legge han på rommet sitt. Funka med en gang faktisk, *bank i bordet*. Problemet er at vi ikke får lagt han før vi selv skal legge oss for da bare skriker han. Men han sover fra rundt 22.30-5.30-06 da, får mat før han sover til rundt 10.
 
Her har legging gått over all forventning. Begynte å legge henne på rommet etter ca to uker. Nå legger hun seg ca halv åtte-åtte (må legge storesøster først, klokka 19) .
Minste er seks uker og får pupp så blir hun lagt i senga og koser seg med smukk til hun sovner etter mellom 15 og 50 minutter. Men jeg er gikk i rommet da, anna enn for å gå inn med smukk enkelte kvelder.
Er nesten sjokka over hvor bra dette har gått! :)

app'en
 
Her har legging gått over all forventning. Begynte å legge henne på rommet etter ca to uker. Nå legger hun seg ca halv åtte-åtte (må legge storesøster først, klokka 19) .
Minste er seks uker og får pupp så blir hun lagt i senga og koser seg med smukk til hun sovner etter mellom 15 og 50 minutter. Men jeg er gikk i rommet da, anna enn for å gå inn med smukk enkelte kvelder.
Er nesten sjokka over hvor bra dette har gått! :)
Så bra da:) Her har junior et stort behov for nærhet, så det er ikke bare bare å legge han ifra seg :) Men fornøyd uansett med at han nå sover så lenge om natten og morgenen, så får vi prøve på å legge han litt før hver dag til klokken en dag er 19 kanskje :)

app'en
 
Det er litt sånn at han sover godt annenhver natt her... Vi legger ham i senga rundt 20, etter pupp, og selv om han bruker en del tid på å sovne så sover han gjerne 3-5 timer første økten så vi får litt kveld. Han spiser ca.2-3 ganger om natten, men sliter med å sovne etter nattammingene. Rundt 07-08 vil han stå opp. Begynner jo så smått å likne en rutine det:)

Vi har for øvrig stor suksess med vår baby swaddler fra Ergobaby! Når han sover i den så sovner han myyye fortere og sover myyye lengre enn når han har armene fri. Koser seg i den, og slipper å vekke seg selv med all kavingen:) Anbefales på det varmeste til de med kavete babyer!
 
Det er litt sånn at han sover godt annenhver natt her... Vi legger ham i senga rundt 20, etter pupp, og selv om han bruker en del tid på å sovne så sover han gjerne 3-5 timer første økten så vi får litt kveld. Han spiser ca.2-3 ganger om natten, men sliter med å sovne etter nattammingene. Rundt 07-08 vil han stå opp. Begynner jo så smått å likne en rutine det:)

Vi har for øvrig stor suksess med vår baby swaddler fra Ergobaby! Når han sover i den så sovner han myyye fortere og sover myyye lengre enn når han har armene fri. Koser seg i den, og slipper å vekke seg selv med all kavingen:) Anbefales på det varmeste til de med kavete babyer!
Baby Swaddler så jo kjempebra ut :) Junior er veldig urolig med bein og armer, men jeg tror hovedproblemet er at han rett og slett er selskapssyk. Skal helst bare kose hele tiden. Men når jeg bruker bæresjal så sovner han med en gang. Problemet er å få han ut av den uten å vekke han :p
 
begynner å få rutiner vi og nå :) legger seg mellom 19-20
sover til ca 02-03 spiser og sover til ca 06-07 men virker som hun har tenkt å begynne å sove enda lenger nå :)
håper hun snart vil sove natta gjennom :)
 
Baby Swaddler så jo kjempebra ut :) Junior er veldig urolig med bein og armer, men jeg tror hovedproblemet er at han rett og slett er selskapssyk. Skal helst bare kose hele tiden. Men når jeg bruker bæresjal så sovner han med en gang. Problemet er å få han ut av den uten å vekke han :p
Da burde du seriøst prøve baby swaddler (evt bare svøpe ham):) Jeg har jo merket med begge mine at de roer seg når jeg holder dem litt fast. Ja, selskapssyk, men også bare det at det føles tryggere å ha det litt trangt (som inne i magen). Jeg har denne gangen blitt helfrelst tilhenger av det + white noise app'en min (de rare tingene man skal teste når man er trøtt nok...). Idag var jeg på et kjøpesenter og lillegutt sliter fælt med å roe seg i vogna innendørs. Så jeg trillet og trillet, og dytta inn smokken med jevne mellomrom mens han lå og kavet og gråt. Etter en times tid tok jeg fram mobilen, skrudde på litt støy og la mobilen oppi vogna. Resultar: Han slokna innen ett minutt. Det er jo helt latterlig:) ...men så lenge det funker så er jeg med på det meste!
 
begynner å få rutiner vi og nå :) legger seg mellom 19-20
sover til ca 02-03 spiser og sover til ca 06-07 men virker som hun har tenkt å begynne å sove enda lenger nå :)
håper hun snart vil sove natta gjennom :)
Natta gjennom har jeg ikke noelyst på enda selv, kjenner jeg. For da må jeg uansett opp og pumpe. I natt sov han fra 20-03, og spiste ikke så mye da han våkna heller, så jeg måtte sitte i senga og pumpe meg i halvsøvne kl.0330... Dessuten merka jeg at det var mindre melk resten av dagen idag, og han var mye sulten. Men for eks rundt 24 og 05 hadde vært gull!
 
Natta gjennom har jeg ikke noelyst på enda selv, kjenner jeg. For da må jeg uansett opp og pumpe. I natt sov han fra 20-03, og spiste ikke så mye da han våkna heller, så jeg måtte sitte i senga og pumpe meg i halvsøvne kl.0330... Dessuten merka jeg at det var mindre melk resten av dagen idag, og han var mye sulten. Men for eks rundt 24 og 05 hadde vært gull!
Ja er det ikke det ene liksom. Her har frøkna begynt å sove fra 19-1930 til 0230-03 . Og så spiser hun bare ene siden når hun endelig våkner. Jeg prøver å pumpe motsatt side mens hun spiser, litt travelt i halvmørket - men jeg klarer ikke å pumpe noe særlig når hun ikke spiser. Så går det jo dobbelt så fort når begge deler gjøres samtidig så klart.
Forrige sov natta rundt på denne tida - forstår ikke at jeg overlevde. Må ha hatt mindre melk da!

app'en
 
Da burde du seriøst prøve baby swaddler (evt bare svøpe ham):) Jeg har jo merket med begge mine at de roer seg når jeg holder dem litt fast. Ja, selskapssyk, men også bare det at det føles tryggere å ha det litt trangt (som inne i magen). Jeg har denne gangen blitt helfrelst tilhenger av det + white noise app'en min (de rare tingene man skal teste når man er trøtt nok...). Idag var jeg på et kjøpesenter og lillegutt sliter fælt med å roe seg i vogna innendørs. Så jeg trillet og trillet, og dytta inn smokken med jevne mellomrom mens han lå og kavet og gråt. Etter en times tid tok jeg fram mobilen, skrudde på litt støy og la mobilen oppi vogna. Resultar: Han slokna innen ett minutt. Det er jo helt latterlig:) ...men så lenge det funker så er jeg med på det meste!
Ja det utrolig hva man gjør for at de skal få sove og for at en skal få litt søvn selv :) I går kveld var junior veldig urolig, så det ble veldig sent før han fikk roet seg. I tillegg sov han ikke så lenge før han begynte å skrike igjen, men da var han sulten da. Må si jeg gleder meg til vi kan begynne å prøve litt grøt. Vil tro han blir tung og trøtt og sovner fortere og lengre da :)
 
vesla får mat i 7 tiden, tran og bad også koser vi litt på soverommet før jeg legger henne i senga med koseklut å smokk :) hun kan ligge å vri seg litt å knirke, men sovner somregel innen 30 min :) har henne i sovepose, den trives hun veldig godt i også slipper jeg å bekymre meg får at hun havner under dyna, eller blir kald :)
 
vesla får mat i 7 tiden, tran og bad også koser vi litt på soverommet før jeg legger henne i senga med koseklut å smokk :) hun kan ligge å vri seg litt å knirke, men sovner somregel innen 30 min :) har henne i sovepose, den trives hun veldig godt i også slipper jeg å bekymre meg får at hun havner under dyna, eller blir kald :)
Hvor gammel er hun?
 
Jeg synes det er tidlig å legge de på eget rom! Jeg la ikke mine på eget rom før de nærmet seg året, tenker på krybbedød og ønsker ha baby i nærheten så jeg kan følge med at alt er bra. Rutiner kommer når baby er noen mndr stortsett, men er jo godt å få de i seng så skjønner behovet for leggerutiner, men de kommer!:) i begynnelsen følger en babyens rytme og finner ut av det sammen:) Er tøft for de små å komme fra varme,stille og rolige omgivelser til bråkete og kalde omgivelser, så ikke så rart at de trenger en tilvenningsprosess:) Lykke til med å få rutinene på plass!
 
Samsoving, under trygge forhold, funker veldig bra foressten:) vetla sover lenge når hun ligger i sengen med meg! Hun koser seg med flasken og sovner med den i munnen, med nr tre ammet jeg liggende i sengen til vi sovnet og sov godt:)
 
Her sover mini sammen med meg. Han blir stelt og får pysj samtidig med storebror i 19 tiden, men han sover i vogga si i stua til jeg skal legge meg. Da får han ny bleie og kveldspupp i senga vår. Første økt sover han i sin egen seng (som står helt inntil og i samme høyde som vår). Etter nattamming sovner han gjerne sammen med meg i senga.
Sånn gjorde vi det med storebror også, syns det er så koselig. Rutinene får komme etter hvert, nå vil jeg bare nyte denne deilige spedbarnstiden:)

♡appen♡
 
Her får han pysj, tran og ny bleie kl 7, og pupp etterpå :) Legger han i babynestet som er godt å varmt, med smokk (bruker bare smokk ved soving) Men han er så vanskelig å legge.. (prøvd både å ha han i senga si/senga vår, og inne med oss i sofaen)
Han sovner som regel ikke før 11-01 (noen dager er det skriking, andre dager er han bare urolig), han KJEMPER mot søvnen rett å slett.. Er kjempe slitsomt, og spesielt når han skal også våkne hver 2. time å få mat om nettene.
Noen tips? (han er 6 uker)
 
Last edited:
Her får han pysj, tran og ny bleie kl 7, og pupp etterpå :) Legger han i babynestet som er godt å varmt, med smokk (bruker bare smokk ved soving) Men han er så vanskelig å legge.. (prøvd både å ha han i senga si/senga vår, og inne med oss i sofaen)
Han sovner som regel ikke før 11-01 (noen dager er det skriking, andre dager er han bare urolig), han KJEMPER mot søvnen rett å slett.. Er kjempe slitsomt, og spesielt når han skal også våkne hver 2. time å få mat om nettene.
Noen tips? (han er 6 uker)
Er han våken fra 19-23/01?

Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app
 
Det er ikke enkelt! mitt råd er å holde ut! han er enda liten . men ha ro rundt ham på kvelden, ha det mørkt i rommet rundt leggetider og gjør forskjell på natt og dag. Regn med sene kvelder
til rundt tre mndrs alder,da har mine fått bedre rutiner og magene stabilisert seg. Går seg til etterhvert:)
 
Er han våken fra 19-23/01?

Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app

Ja, han stritter sann i mot stakkar (han pleier å sove til ca 16-17, og begynner med leggerutinene som sagt ca kl 19, så da har han vært våken siden 16-17 liksom. skjønner ikke hvordan han KLARER å være våken så lenge heller):( Har hatt noen kvelder der det går ganske bra, men det er sjeldent..

Sam: Takk for råd! Her har vi ¨øvd¨ på dag og natt siden han blei født omtrent :)
Og lest og hørt at det blir ¨lettere¨ når de blir litt større heldigvis :) Men man må nok bare holde ut ja!
Men synes så synd i han, er SÅ trøtt, men KJEMPER sann i mot, skulle gjerne visst hvorfor :(
 
Back
Topp