Kaffe/cola

Hæks

Elsker forumet
Augustmødrene 2014
Drikker dere mye koffeininnholdige drikke?

Sliter med å kutte tilstrekkelig jeg altså:-\
 
Drikker i øvre anbefalte mengde :/ Ifølge ny forskning kan man drikke 3-4 kopper kaffe, effekten er mindre på barnet om mor ikke blir påvirket av kaffen. Jeg har alltid drukket myyyye kaffe (gjerne 1 liter om dagen, huff). Har ingen effekt av kaffen lengre, sikkert av den grunn. Men posjonerer ca 3 kopper utover dagen. På fredag og lørdan blir det et par glass brus også.. Snakket med en gynekolog på sykehuset der jeg jobber, som sa at det var ikke npe å bekymre seg over, så da velger jeg å ikke gjøre det ;)
Goood helg! :)
 
Jeg har akkurat begynt å drikke kaffe igjen etter at kvalmen gav seg. Holder meg innenfor 2 kopper om dagen, og drikker noen ganger litt te utover dette. Cola og annen brus drikker jeg aldri.
 
Kaffe blir jeg kvalm av, så det drikker jeg ikke i det hele tatt. Så drikker jeg 1-2 kopper te om dagen, da det hjelper på kvalmen. Iste er og godt, men blir ikke så mye av det. Noen dager må jeg bare ha litt cola og da drikker jeg det! Det hjelper veldig når jeg er skikkelig kvalm og lei av vann:( forrige svangerskap fikk jeg en periode kun i meg et par flak salt potetgull, og noen slurker cola om dagen. Da fikk jeg beskjed om at det var bedre enn alternativet-ingenting! Man må vel bare passe på å ikke overdrive!:)
 
Klarer som oftest å holde meg til en kopp te om dagen, men det hender jeg går på en smell på jobben.

Kan virke som jeg også tåler koffein dårligere. I går ble jeg helt skjelven etter to små kopper kaffe på jobben :-/

Men jeg har alltid lest/lært at man kan drikke 3-4 kopper kaffe, men hvis man det på den tabellen så bør man jo holde seg til kun en kopp
 
Drikker i øvre anbefalte mengde :/ Ifølge ny forskning kan man drikke 3-4 kopper kaffe, effekten er mindre på barnet om mor ikke blir påvirket av kaffen. Jeg har alltid drukket myyyye kaffe (gjerne 1 liter om dagen, huff). Har ingen effekt av kaffen lengre, sikkert av den grunn. Men posjonerer ca 3 kopper utover dagen. På fredag og lørdan blir det et par glass brus også.. Snakket med en gynekolog på sykehuset der jeg jobber, som sa at det var ikke npe å bekymre seg over, så da velger jeg å ikke gjøre det ;)
Goood helg! :)


Dette er feil. Den siste store studien som er publisert om koffein og graviditet sier at gravide bør drikke så lite koffein som mulig i svangerskapet. Det er forskning publisert i 2013, og det største datamaterialet man har hittil om sammenheng mellom koffein og helse hos mor og baby.

http://www.forskning.no/artikler/2013/februar/349043

Det har ingenting med hvordan mor opplever effekt av koffein (en prosess i blant annet hjernen og tarmen til mor), men hvor mye koffein som er i blodet som går gjennom morkaken. Babyen vet jo ikke hva som skjer i hjernen eller andre organer hos mor, den reagerer selv på antall mg koffein som er i blodet til enhver tid helt uavhengig av hvordan mor opplever det. Jordmødre, leger og sykepleiere har dessverre ikke utdannelse i ernæring, derfor vi burde holde oss til de som kan dette feltet. Matportalen er kilden til riktig informasjon om kosthold til gravide. Om du møter noen som sier motsatt av Matportalen bør du be dem holde seg oppdatert før de gir råd til gravide. :)
 
Last edited:
Drikker noe te noen dager. Kaffe klarer jeg ikke lukte på engang.. Brus drikkes sjelden..
 
Jeg drikker cola omtrent hver dag (igjen :( ), men kanskje max 3 kopper kaffe i uka, og da er det latte e.l. Så jeg tror jeg er innafor
 
Hmm... Nå skal jo ikke jeg motsi forskning ... Men jeg har alltid fått beskjed om at høyt koffeininntak kun er med på å øke sannsynligheten for SA de første ukene.. ellers så skulle man bare kose seg med kaffen..

Det eneste konkrete på den linken ovenfor (slik jeg leste det nå i full fart) som var kensekvensen kunne være av fødselsvekt? Eller er det mer som jeg ikke har fått med meg?
Skulle man få større barn av å kutte koffein så skal ihvertfall ikke jeg kutte den ut ;-)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Hmm... Nå skal jo ikke jeg motsi forskning ... Men jeg har alltid fått beskjed om at høyt koffeininntak kun er med på å øke sannsynligheten for SA de første ukene.. ellers så skulle man bare kose seg med kaffen..

Det eneste konkrete på den linken ovenfor (slik jeg leste det nå i full fart) som var kensekvensen kunne være av fødselsvekt? Eller er det mer som jeg ikke har fått med meg?
Skulle man få større barn av å kutte koffein så skal ihvertfall ikke jeg kutte den ut ;-)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Lav fødselsvekt er assosiert med sykdom, både akutte tilstander, men også på lang sikt (økt risiko for hjertekar-sykdom, diabetes og overvekt blant annet). Det er forskjell på funksjonell vekt og fettvekt. Når de scanner babyer i studier hvor man ser på sykdom og helse (det er ikke gjort i denne studien) kan de som babyen har lav fødselsvekt fordi den har fått lite fett de siste ukene, eller om den har lav fødselsvekt forbundet med f.eks. røyking eller koffein i svangerskapet, slik at organene ikke er fullt utviklet - da veier f.eks. hjernen for lite i forhold til hvor mange uker babyen har vært i magen. Det er skummelt. Så en baby på 2500 g og en annen baby på 2500 g behøver overhode ikke å bety det samme inni babyen, den ene kan ha "riktig vekt" på alle organer, bare litt lite fett, mens den andre kan ha lav vekt på alle de viktige organene, men litt mer fett. Når forskerne sier at man ser negative helseeffekter i forbindelse med lav fødselsvekt og ser disse effektene blant babyer av mødre som har fått i seg mye koffein blir hvert fall jeg skremt nok til å holde meg innenfor anbefalingene. Vi kan jo selvfølgelig ha ulike målsetninger, men min er nå hvert fall at babyen får de grammene den trenger i de ulike organene den jobber med gjennom alle fasene av svangerskapet. For lav fødselsvekt i forhold til svangerskapslengde burde ikke være et mål.

Et par studier har også vist at koffein gir økt risiko for hareskår/leppe-ganespalte, men risikoen er uansett lav (det er totalt veldig få babyer som fødes med dette).

I studier på dyr har man funnet mange forskjellige misdannelser når man har gitt dyrene koffein daglig i graviditeten, det er vanskeligere å bevise effekten hos mennesker, men man er redd det er samme mekanismer i menneskefosteret. Hos dyr er det også vist risiko for spontanabort og prematur fødsel.

Det er også vist at koffein påvirker hjernen til babyen inni magen, så det kan påvirke søvn-mønster og aktivitet, særlig mot slutten når babyen gjerne begynner å få en rytme inni magen. Det er usikkert hvordan de langvarige effektene av dette blir på søvn, overstimulering av hjernen osv., men de fleste vil jo ikke gi en nyfødt baby kaffe - babyen deler kaffen med deg inni magen, det kan være en grunn til å hvert fall begrense mengden.

Jeg har ikke funnet en eneste studie som viser noen positive effekter av koffein i svangerskapet. Du får derimot tusenvis av treff på studier som har vist ulike negative effekter. Jeg forstår ikke at du da ønsker å få liten baby ved å drikke kaffe - da er det jo mye bedre å røyke, det gir mye større effekt på fødselsvekt? Synes det var en rar og skummel konklusjon hvert fall. Lav fødselsvekt er ikke positivt.
 
Når jeg var skikkelig kvalm 24/7 gikk det med en flaske cola for dag, siden jeg syntes det hjalp bittelitt. Men nå klarer jeg ikke tanken på brus.
Har alltid drukket mye kaffe før jeg ble gravid. Nå klarer jeg verken lukt eller tanken på det heller :)
 
Kaffe drikker jeg ikke, men hender jeg tar meg 1-2 glass cola i uka.

Skjønner godt at du sliter med det, men prøv å drikk te når du egentlig skulle drukket kaffe eller juice/vann/saft når du skulle drukket koffeinholdig brus?
 
[quote="Lav fødselsvekt er ikke positivt.[/quote]

Huff...beklager.... Det var ikke særiøst ment altså ;-) Drikker min morgenkaffe nå som vanlig jeg... Men alt med måte... Som ellers i livet ;-) det var bare jeg som var sliten og lei..med en dose dårlig humor midt oppi det hele...blablabla...you know..

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Huff...beklager.... Det var ikke særiøst ment altså ;-) Drikker min morgenkaffe nå som vanlig jeg... Men alt med måte... Som ellers i livet ;-) det var bare jeg som var sliten og lei..med en dose dårlig humor midt oppi det hele...blablabla...you know..

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Da misforstod jeg ironien. :) Synes det er ganske viktig at man ikke tror lav fødselsvekt er "bare" eller ubetydelig på noen som helst måte. Godt du ikke trodde det.
 
Nei,man skal kanskje ikke tulle om slik... Selv har jeg kun fått store unger..de antar at denne blir over 5kg... Vet ikke hvordan noen klarer å få slike små skapninger,men jeg misunner dem litt. (mener da selvsagt de som holder seg på 3tallet og ille under.)
Har nå på toppen av alt klart å fått total fødselsangst så prøver å ha litt galgenhumor oppi det hele for å ikke grave meg helt ned... :)
Håper alt ordner seg for alle her inne etter hvert. Takk og lov for sunn fornuft.

Bare for å gi en liten pekepinne på hva jeg også har hørt mens man snakker om sunn fornuft:
Første jordmortimen jeg var på når jeg ventet nr 1 fikk jeg en liste med mat jeg ikke kunne spise...samt en liste med tabletter jeg kunne ta istedenfor å spise. ALT var farlig. Skulle holde meg borte fra alt av meieriprodukter,alt av kornprodukter, fisk,kjøtt og grønnsaker fra utlandet.. jeg var da 18år og mildt sagt satt ut og skremt. Det var jo ingen ting igjen å spise!(bortsettfra tablettene da)
Viste listene til min mor (som også er jordmor), hun rev de istykker og bad meg spise alt jeg ville,men med måte selvfølgelig... :) (men må skal det jo sies at jeg spiser kun standard mat i utgangspunktet, lite fancy og eksperimentell mat...)
Rakfisk er ikke helgekosen i vår familie ;-)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Jeg synes det er fornuftig å ikke ta helt av på alt mulig, men drikke den en gjør med måte. Ikke det at noen her tar av altså ;) Men for å si det slik så har jeg venninner og slekt som drikker masse kaffe i svangerskapene sine og lever som de gjorde før. De har ikke mistet. Mens jeg som droppet all kaffe og koffein, spiste som jeg skulle og gjorde alt "riktig" har mistet fem ganger. Så her er det egentlig ingen fasit. Vi kan bare se hva som skjer, og ta det som det kommer. Og så kan vi ha et sundt syn på det vi putter i oss på veien :)
 
Jeg har litt flaks der.. Til vanlig drikker jeg tosifret kopper med kaffe, men i graviditeten har jeg ikke lyst på i det hele tatt.. Brus liker jeg ikke, så.. Kun drukket cola dagen derpå, og de dagene har jeg ikke noen av nå :p te er min utfordring nå (og sjokolade da :p) men jeg har kjøpt koffeinfri te (gul boks fra plukka - morning et eller annet, veeeeeldig god!!! ) så da er vel den grei ;) men de første ukene etter positiv test var kaffelysten der og veldig sterk, så å gå fra 15 kopper til 1, var mildt sagt vanskelig, og svært mistenkelig for kollegene mine :p men jeg klarte det også, samtidig med snusslutt!! Klarer visst alt når det er verdens beste grunn til å slutte ;) <3
 
Back
Topp