Hvis dere fikk tilbud om nakkefoldscanning...

Lille 2016

Glad i forumet
...hadde dere ønsket det?
Jeg bor i Danmark og skal på ultralyd på onsdag. Da er jeg 12 uker på vei og skal kontrollere tykkelsen på nakkefolden, for å se om barnet har Downs Syndrom.
Dette er et tilbud alle gravide får her og som også er anbefalt for "oss" over 30 år. Det taes også blodprøve,en såkalt Doubletest hvor de ser på sannsynligheten for sykdom/syndrom.

Skulle dere ønske dette var et tilbud i Norge?
 
Tja, hvorfor ikke tenker jeg.. :)
 
For min del så hadde det vært greit å vite bare for å bli forberedt på hva vi har i vente. Da kunne jeg brukt de resterende månedene på å lese og finne ut hva det går i. Men jeg ville ikke tatt abort!
 
Ja hadde vært en fin ting for å forberede seg mer om barnet skulle ha et syndrom/sykdom, men hadde ikke tatt abort pga det.
 
Jeg kommer til å be om at de tar mål av nakkefolden.
Uansett utfall beholder jeg barnet, men jeg syns det er greit å være litt forberedt.
 
Jeg skulle ønske dette var et tilbud i Norge. Skal ta privat ultralyd om 2 uker, og der vet jeg at de måler nakkefolden. Det er egentlig kun derfor vi skal ha tidlig (uke 13, da) ultralyd.
 
Jeg ber om å få vite nakkefolkmålene, det fikk jeg sist gang. Om jeg hadde tatt abort eller ei er noe jeg hadde tatt stilling til der og da, men jeg ekskluderer det ikke.

Fortykket nakkefolk indikerer ikke bare downs, men også andre syndromer og alvorlige hjertefeil. Opp til 40 alvorlige sykdommer kan indikeres av fortykket nakkefolk, men det er ikke ekskluderende, dvs. dersom det er ikke fortykning er det ikke garantert at barnet ikke har noen av de syndromene/sykdommene.
 
Ja, jeg skal på UL i uke 12 og kommer til å be han se på nakkefolden, det gjorde han også sist jeg var gravid. Han er spesialist i fosterdiagnostikk, så dette kan han.

Har lest at mange som utfører UL ikke egentlig er kvalifisert til å måle og at det kan føre til mange unødige bekymringer.

Når det er sagt så er jeg ikke spes bekymret og jeg har ikke tatt stilling til "om" eller "hvis".
 
Ja, jeg kunne tenkt meg at dette hadde vært et tilbud her til lands også. Jeg har ultralyd hos en som måler det denne uka, og vi er åpne for å ta det bort hvis det er noe galt med det. Men noe endelig kan man ikke ta stilling til før man er i situasjonen tror jeg.
 
For min del så hadde det vært greit å vite bare for å bli forberedt på hva vi har i vente. Da kunne jeg brukt de resterende månedene på å lese og finne ut hva det går i. Men jeg ville ikke tatt abort!
signerer :)
 
Ja, jeg kunne tenkt meg at dette hadde vært et tilbud her til lands også. Jeg har ultralyd hos en som måler det denne uka, og vi er åpne for å ta det bort hvis det er noe galt med det. Men noe endelig kan man ikke ta stilling til før man er i situasjonen tror jeg.

For en grusom ting å være åpen for. Blir kvalm!
 
Enda godt det er opp til hver enkelt :)
 
La meg presisere som en annen gjorde oppi her, at du avdekker ikke bare kontroversielle Downs, men andre mye mer alvorlige sykdommer også (virker som alle bare tenker Downs). Åpen for er ikke det samme som å gjøre det ;)
 
La meg presisere som en annen gjorde oppi her, at du avdekker ikke bare kontroversielle Downs, men andre mye mer alvorlige sykdommer også (virker som alle bare tenker Downs). Åpen for er ikke det samme som å gjøre det ;)

Sånn tenker jeg også. Visse tilstander er faktisk ikke forenelig med liv. Det kan f.eks være en hjerne som ikke har utviklet seg siden uke 7, den kan mangle nyrene osv. I så tilfelle vil jeg ha det ut i uke 12, ikke 18-19!

Og det er uansett opp til hver enkelt. Det er jo mange faktorer å ta hensyn til og alle har ulike forutsetninger.
 
Back
Topp