Tvillinger på vei

Oi! Ja da blir familien komplett! :D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Så bra at alt går vel.. Tenk fra bekymring til lykke det har vært for dere dette svangerskapet :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Så bra at alt går vel.. Tenk fra bekymring til lykke det har vært for dere dette svangerskapet :)


Sent from my iPad using BV Forum

Jeg vet!!!
Til og med Lundring sa det her tidligere; "det så kritisk ut en stund". Og han truet jo med å sende oss videre, men så klarte de å stabilisere seg av seg selv. Nå følges jeg fremdeles opp ukentlig med ul, og er klar over at det ikke er vanlig, så det er klart jeg fremdeles overvåkes, men med et MYE roligere mammahjerte!

Det er dog fremdeles med en liten klump i magen jeg går til ul, for ting kan jo endre seg igjen. Samtidig er jeg evig takknemlig for å bli fulgt opp så tett! Jeg både gruer og gleder meg til hver ul!
 
Jeg har vært innmari plaget med hoste, og natt til i forgårs, måtte jeg hoste. Satte meg opp, hosta og "knepp" sa det i ryggen. Etter det var jeg knapt i stand til å bevege meg. Kl. var 12 om natta, så ingenting var åpent heller. Legevakta sa at de kanskje kunne hjelpe meg med noe smertestillende. Jeg bestemte meg for å sitte i sofaen og vente til kiropraktor åpnet i går. Hun jeg har gått til tidligere, skulle på kurs, så måtte bestille hos en ny. Fikk en ung jente som var veldig kunnskapsrik på fagstoff. Hun mente at jeg hadde fått en brist/knekk på ribbeinet mitt. i allefall fikk hun ikke opp noen låsning. Jeg var helt ødelagt da jeg gikk fra henne!

I dag gikk jeg til min gamle kiropraktor. Hun kunne lett konstantere at det ikke var brudd, men en låsning og den fikk hun opp! Er dog fremdeles stiv og har noe rart noe litt lengre ut mot siden på det aktuelle ribbeinet. Er øm nå, men skal tilbake mandag og kommer til å gå til henne ut svangerskapet. Hun mener at det er vekten på magen som gjør at jeg får feil belastning + at jeg ikke trener.

Til tross for store smerter, så kom jeg meg (med sjåfør) til Ahus på UL i går. Jentene har det bare bra. Det var ikke vekstmåling, men de har godt med fostervann og blodstrømmene er normale.

Nå er det snart bare 8 uker igjen til det er planlagt igangsettelse hos meg... tiden går fort. I neste uke kommer lekegrind, seng og en klespakke fra min kusine :smiley-bounce012

Da mangler vi bare en vippestol (har en allerede) og vogn. Så er alt klart for de to små. :)
 
Jeg glemte å skrive at den minste av tvillingene gjorde 'pusteøvelser' mens vi så på henne på ul. :smiley-bounce013
 
:smiley-bounce013 Godt å lese at det går bra med de små
 
Liker å lese at ting går bra ^^

Vurderer kiropraktor jeg også. Ryggen og bekkenet er ikke helt i orden, kjenner jeg. Og når jeg leser at det faktisk hjelper for andre, så kan det ikke skade å prøve i allefall :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
I dag var det igjen vekstkontroll. Den største er 1380, noe som vil si at hun har lagt på seg 280 g på to uker. Det er veldig bra. Den lille er 1110, hun har lagt på seg 180 g på disse to ukene. Begge vokser og følger sin kurve.

Det som ikke er så bra, er at motstanden i navlesnoren til hun yngste har blitt hardere. Siden hun vokser og følger sin egen kurve, så er det ennå ikke slik at tiltak blir satt inn, men om det blir en forverring når jeg kommer inn om en uke, så må jeg få lungemodningsprøyte, med tanke på at tvillingene må komme ut enda tidligere enn planlagt.
Akkurat nå ligger hun helt i grenseland i den høyeste kurven for motstand som aksepteres.

Hun er aktiv, og hun legger på seg og alle blodstrømsmålinger er gode. Så inntil videre, så observerer vi bare. Nå bikker jeg heldigvis uke 30 på søndag, og siden dette ikke er noe som skjer akutt, så anser han sjansen som stor for at jeg også passerer 32 uker. Og etter uke 32, regnes de ikke som ekstremt premature lengre, kun premature. :)
 
I dag var det igjen vekstkontroll. Den største er 1380, noe som vil si at hun har lagt på seg 280 g på to uker. Det er veldig bra. Den lille er 1110, hun har lagt på seg 180 g på disse to ukene. Begge vokser og følger sin kurve.

Det som ikke er så bra, er at motstanden i navlesnoren til hun yngste har blitt hardere. Siden hun vokser og følger sin egen kurve, så er det ennå ikke slik at tiltak blir satt inn, men om det blir en forverring når jeg kommer inn om en uke, så må jeg få lungemodningsprøyte, med tanke på at tvillingene må komme ut enda tidligere enn planlagt.
Akkurat nå ligger hun helt i grenseland i den høyeste kurven for motstand som aksepteres.

Hun er aktiv, og hun legger på seg og alle blodstrømsmålinger er gode. Så inntil videre, så observerer vi bare. Nå bikker jeg heldigvis uke 30 på søndag, og siden dette ikke er noe som skjer akutt, så anser han sjansen som stor for at jeg også passerer 32 uker. Og etter uke 32, regnes de ikke som ekstremt premature lengre, kun premature. :)

Det blir spennende å følge deg nå da, det går så fort, plutselig er de her ;)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Er gla du bikker 30u snart. Må være lettende å vite at oddsene blir bedre og bedre hele tiden.
Må si jeg beundrer deg for at du takler utfordringene dette er og har vært så bra som du gjør.
Å leve med et svangerskap som er litt utenom det normale kan jo slite på den beste.

Heier masse på dere og blir morsomt når de plutselig er her :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
Er gla du bikker 30u snart. Må være lettende å vite at oddsene blir bedre og bedre hele tiden.
Må si jeg beundrer deg for at du takler utfordringene dette er og har vært så bra som du gjør.
Å leve med et svangerskap som er litt utenom det normale kan jo slite på den beste.

Heier masse på dere og blir morsomt når de plutselig er her :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Takk for dine ord. Jeg må innrømme at det har vært og er i overkant mye denne gangen. Har hatt 3 "romantiske" svangerskap bak meg, mens denne gangen har det vært så mye at jeg har måtte distansere meg på en måte. Det har vært litt godt å skrive dagbok her på BV, for de som leser dette har jo ofte sine egne bekymringer - og kanskje disse av og til har kunne skyve sine egne bekymringer litt til sides, og se at de tross alt er heldige!

Akkurat nå som jeg begynte å senke skuldrene, så kom beskjeden om lungemodningssprøyte. I morgen er jeg 30 uker, og de kommer garantert ikke ut ennå! Det positive er at det ikke er så kritisk at jeg må inn igjen 2 ganger i uka som før. Planen er jo å måle blodstrømmer på torsdag og vekst neste torsdag. Det vil si at jeg i prinsippet skal bikke uke 32! Nå vil jo målingen på torsdag være veldig førende for det som skjer videre.

Begge jentene er i allefall veldig aktive, og det er i seg selv et godt tegn :)
 
Frøkna mi ble født i uke 32+5, merker ikke noenting til det. De er så flinke nå :D Dette kommer til å gå kjempefint!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg har til nå delt alt, så selv om ting har blitt vanskelig igjen - så får jeg dele det også.

Jeg var til kontroll på Ahus igjen, og det er fremdeles mye motstand i navlestrengen til den minste tvillingen. Det er dog gode strømmer i hjernen, milten osv. Likevel, så forberedte legen meg på at om ikke hun minste har tilfredsstillende vekst neste uke, så blir det lungemodningssprøyter på meg. De ønsker da å sette en sprøyte, deretter vente to dager og deretter en til. Etter det, så er keisersnitt neste. Jeg er nå i uke 30+4, neste vekstkontroll vil jeg være 31+4. De vil sikkert ikke legge meg inn på en fredag, så da blir sprøytene satt i uke 32, og keisersnitt i uke 33... har jo selvfølgelig googlet litt, og det ser ut til at det i slike tilfeller, så blir man vurdert daglig for å gi barna så mye tid i magen som mulig.

Det har vært mye å ta innover seg dette svangerskapet, og da det tidligere stod på som verst med TTTS, så kjente jeg ikke så mye liv - så det var lettere å distansere seg fra det. I tillegg jobbet jeg og hadde noe annet å fokusere på. Nå kjenner jeg daglig spark, har ordnet mesteparten av utstyret og vi diskuterer navn. Jeg kjenner at det er vanskeligere å ta til seg dårlige prognoser nå enn tidligere og for første gang kom tårene. Etter at jeg kom hjem fra legen, så bare rant det over. Det er nok ikke bare på grunn av beskjeden i dag (for det er jo ikke kritisk!!), men på grunn av alt som har vært hele veien. Jeg har nok sikkert noen hormoner som ikke gjør ting lettere heller.

Det positive fra i dag: Det er ikke så kritisk at de må fødes nå, det er ikke så kritisk at jeg må måles to ganger i uka engang (som tidligere), tvillingene kommer til å ha bikket uke 32 ved en eventuell fødsel nå og sist men ikke minst: jeg er under god oppfølging.

En annen ting som var positivt i dag, var at hun som hadde timen før meg, er en fra FB gruppa vår - som jeg ikke har snakket med før, men kjente henne igjen fra bildet. Har chattet litt sammen, så da fikk vi endelig møttes :)
 
Så spennende å følge deg.
mest på grunn av at jeg er gravid med eneggede tvillinger og kjenner eg er spent på tiden fremover...
Lykke til håper babyene holder seg inne lengst mulig:)
 
Høres ut som de har en god plan fremover ihvertfall :) Min eldste er født i uke 30+3, og det er 12 år siden i august. Fikk bare en lungemodningssprøyte og det var bare 15 timer før ks. Gikk over all forventning med henne, vi var utskrevet av sykehuset 4 uker etter fødselen:) Krysser fingrene for at det blir like problemfritt for jentene dine :)
 
Forstår godt at det er litt mye å ta inn over seg.
Synes du både reagerer helt normalt og er kjempesterk :)

Det fine er jo det du sier at det ikke er kritisk og at du får bra oppfølging nå :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
Høres ut som de har en god plan fremover ihvertfall :) Min eldste er født i uke 30+3, og det er 12 år siden i august. Fikk bare en lungemodningssprøyte og det var bare 15 timer før ks. Gikk over all forventning med henne, vi var utskrevet av sykehuset 4 uker etter fødselen:) Krysser fingrene for at det blir like problemfritt for jentene dine :)

Så godt å høre at alt gikk bra, selv om det var så tidlig! Jeg var ikke forberedt på at det kunne gå slik, jeg har det litt bedre nå som jeg har fått latt det synke litt inn! :) Det kommer dog til å være spennende med vekstkontroll på torsdag, da den vil være avgjørende for alt som skjer.
 
Så spennende å følge deg.
mest på grunn av at jeg er gravid med eneggede tvillinger og kjenner eg er spent på tiden fremover...
Lykke til håper babyene holder seg inne lengst mulig:)

Gratulerer så mye med dine tvillinger! Det er mange ting å sette seg inn i, som man ikke trenger å tenkte over når man har en stykk. Nå har jeg fått litt flere utfordringer enn mange andre, men det er greit med info uansett! Nå håper jeg bare at min historie ender bra, men selv om jeg vet at jeg har oddsen å min side, så uroer man seg jo :)
 
Back
Topp