Tvillinger på vei

Så fint å lese at det går bra, til tross for litt lite fostervann på den ene. (Dette kan jo øke igjen ;)) Jeg hadde svangerskapsforgiftning i mitt første svangerskap (uten sammenligning forøvrig), men vet nå viktigheten av å ta det med ro. Hadde lite fostervann med vesla, og de sa da at stress ikke hjalp til med å øke mengden. Jeg ble derfor sykemeldt mot min vilje, og var som deg standhaftig på dette. Til slutt måtte jeg innse at dette var det beste, og i neste svangerskap blir jeg automatisk sykemeldt i uke 20 for å forebygge. Man kan kalde dette galskap (syns jo det litt selv), men tenk for en liten periode det dreier seg om i forhold til et yrkesaktivt liv. Jeg syns absolutt du skal ta ut 50% sykemelding, slik at du er på den sikre sida. Jeg bar på en, du bærer på to! Jeg vet hvor fort ting kan forandre seg, og hvis du kan drøye en evt. fare for tidlig fødsel, så ta den sykemeldinga. Skriver ikke dette for å skremme altså, men bedre å forebygge. Jeg tenker at du må tenke en gang for deg og to ganger for de i magen ;) Lykke til! :D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app


Du har nok rett (du og de 2,5 legene jeg snakket med i dag). Om jeg går til det stopper av seg selv, så er det egentlig for sent med gradert sykemelding, den må jeg kanskje tenke på å ta nå. Hmmmm... tenke tenke. Og når du sier at du fikk høre at stress ikke hjalp på å øke mengden fostervann, så trykker det på et veldig ømt punkt kjenner jeg. Tusen takk for omsorg og for å sette ting litt i perspektiv. :) Tror jeg tar en samtale med legen på torsdag likevel.
 
Det syns jeg hører ut som en god plan! Dette er ikke tiden for å være superkvinne på jobb og privat, selv om det jo er det vi vil være ;)
Ja, gynekologen min spurte meg hva jeg jobbet med (etter han hadde oppdaget lite fostervann) og da jeg sa jeg var lærer så sa han at det var et alt for stressende yrke for meg da. (var i uke 26). Fikk beskjed om å ta livet med ro og ikke drive med mye hjemme. (Det gikk jo litt dårlig, men prøvde så godt jeg kunne :p). Jeg husker legen min sa til meg da jeg klagde over at jeg måtte sykemeldes: "Du må ikke tro du er uerstattelig på jobb, de klarer seg uten deg!" (Hun følte seg trygg på at jeg tok beskjeden bak budskapet, og ikke fikk mindreverdighetskomplekser av den grunn :p) Og det er jo helt sant. Det viktigste nå er deg og babyene dine, verden kan vente :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Ny UL tatt i dag - og den kommende pappa hadde anledning til å bli med. Det var tydelig at legen syntes det var stas, for han så igjen på litt profil og vi fikk et bilde i 3D. Den type 'stæsj' gjør vi ikke når det er bare jeg der :)
Nå fikk ikke pappaen blitt med på OUL. så da ble dette litt kos da.

Gode nyheter er at den lille har fått mer fostervann og den store mindre! Det er fortsatt en forskjell på de, men dette gjør at nyheten fra sist om at de begynte å nærme seg kritiske verdier, så har snudd litt. Nå er de mer stabil igjen. Alle blodstrømmer er også normale :) En deilig beskjed å få, da kommende mormor og morfar kommer denne helga, og vi skal fortelle de - og da kan vi gjøre det med litt færre bekymringer i ballasten.

Så alt i alt: det blir UL 2 ganger i uka de neste tre ukene, deretter så skal vi se på trenden da. Han sa også at det er sjelden TTTS utvikler seg alvorlig etter uke 26, den kommer som regel før dette. Jeg er nå nesten fullgåtte 22 uker, det vil si 4 uker igjen til da. Og fra da av, er også en nærliggende behandling en fødsel. Dersom det oppstår noe i uke 28, så vil de vurdere fødsel framfor operasjon i morkaken.

I dag kommer resten av klærne fra Happymum, så gleder meg masse til det. Også har jeg tatt meg en feriedag i morgen - deilig!

Denne uka har tvillingene virkelig hatt det moro natterstid - de har holdt på mye og lenge hver natt.... ikke helt optimalt, og får håpe de snart finner ut at det er en fin sovetid.

Da blir det en god helg, og ny UL på mandag. Jeg er såpass realistisk at jeg innser at UL 2 ganger i uken er noe som gjøres pga tilstanden, så svever ikke på noen rosa sky akkurat, men dagen i dag er innmari god - og det er så godt å vite at per nå så har tvillingene det etter forholdene bra. Jeg gleder meg masse til jeg kan skifte fokus fra å telle uker, til å kjøpe utstyr. :)
 
Så bra å høre at det virker bedre nå :) jeg har vært inne å titta flere ganger idag om du har oppdatert, så nesten så jeg sendte deg melding :) får håpe den gode trenden fortsetter :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
De siste to dagene har jeg kjent masse romstering og spark, så denne gangen var det greit å dra på ul. Vanligvis er standardsspørsmålet mitt: "Lever de?". Det spurte jeg ikke om i dag :)

Vanligvis har jeg time rett etter frokost eller rett etter lunsj, så han har hatt problemer med å måle blodstrømmene i navlestrengen og milten, pga to aktive små damer. Denne gangen hadde jeg latt vente med å spise lunsj for at det skulle gjøre jobben lettere for han. Det gjorde jobben lettere for han, og den lille våkna ganske raskt også da han begynte å trykke, mens den store lå og sov. Så da vekte han like godt opp henne, så vi fikk sett at hun også var i full vigør. Han var ganske så "hardhendt" (jeg ville aldri vekket noen på en slik måte), men det var effektivt. Hun våknet også opp, og ga fra seg noen misfornøyde spark! :)

I dag var fostervannslommene på 4,5 cm hos den lille og 7,5 cm hos den store. Den store har mye, men den lille har ikke så lite at det er kritisk - OG når blodstrømmene er fine, da anser vi situasjonen for å være grei. Jeg må fortsette med målinger via ul 2 ganger i uken likevel, dette er fordi de ligger så tett på kritiske verdier, at om noe endres akutt, så må noe gjøres.

Det aller mest positive er at de har holdt seg 'stabile' de siste ukene, og dess flere uker som går, dess bedre er utsiktene. Skjer det noe akkurat nå, så er det veldig kritisk, men klarer vi å bikke uke 28, så kan vi senke skuldrene veldig. Ikke at de skal ut da, men da er det i allefall et av alternativene. Akkurat nå har vi få alternativer.

Jeg har også valgt å ta imot 50% sykemelding. Det kjennes faktisk ganske så greit ut, for ting begynner jo å bli tungt. Denne uka gjør møter det slik at jeg ikke er på jobb mer enn halve dagen i dag, ikke i morgen og ikke fredag, mens jeg jobber fult to dager. Neste uke, så jobber jeg halve dager - noe som blir litt greit. Har sagt fra at jeg er 100% tilgjengelig på telefon, men bare 50% tilgjengelig på kontoret. :)

Legen sa i dag at jeg i allefall ikke kom tilbake etter nyttår, så jeg fikk gjør meg ferdig med det jeg har å gjøre de neste par ukene.

I dag var forresten ikke min utfordring jobben, men hun som er 3 år. Hun fikk åpne luke 2 i kalenderen, og insisterte på å åpne luke 3 også. Når hun ikke fikk det, så var det starten på en laaang prosess før vi kom oss i barnehagen. Jeg har jo ikke akkurat fysiske muligheter til å kle på en 3 åring som ikke vil. Det tok oss rundt 30 minutter ekstra i dag...

I helgen ble også kommende besteforeldre informert, og de syntes det var moro med 2 til i familien. De sa at de også kom til å respektere vårt ønske om å ikke fortelle det til så veldig mange ennå. Vi har vel bestemt oss for å ikke fortelle til de som ikke trenger å vite. I barnehagen fikk de også vite det på fredag, og de kunne fortelle at de hadde lurt på det en stund om det var noe på gang :) Hun ene i barnehagen hadde tvillinger og lå innlagt på sykehus fra uke 24!!! Og i mange uker! Det har ikke jeg tid til, så nå skal jeg være flink til å slappe av i min 50%!!!
 
Såååå bra at det holder seg stabilt :) koooos deg de timene og dagene hjemme. Legg beina høyt og se på hybelkaniner med gooood samvittighet :D


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Såååå bra at det holder seg stabilt :) koooos deg de timene og dagene hjemme. Legg beina høyt og se på hybelkaniner med gooood samvittighet :D


Sent from my iPhone using BV Forum


Jeg har vaskehjelp, så om det er mange hybelkaniner her, så kommer jeg ikke til å se på de med blide øyne :) Takker masse for omtanken!!!
 
Så godt å høre at det går bra med dere alle tre! Tror det var veldig lurt å takke ja til sykemelding nå :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
På torsdag og i dag var jeg på ul igjen, og den lille tvillingene har aldri hatt mer fostervann enn nå! Jeg blir litt sint på meg selv, når jeg ser at etter at jeg tok mot 50% sykemelding, så har det gått bedre med henne - så da begynner jeg naturligvis å tenke, at om jeg hadde blitt sykemeldt før, så kunne hun hatt det bedre... det er ikke noe jeg kan gjøre med det, men får dårlig samvittighet likevel.

hittil har jeg kun fått bilder av de hver for seg, men i dag fikk jeg et av den lille tvillingen, men med hånden til den store!! :) Ordentlig søskenkosing!! Bildet er i 3D, så ser litt knudrete ut :)

20131209_164813.jpg
 
I morgen er jeg 26 uker.

23 desember var jeg sist på ul kontroll på sykehuset og alt ser bedre ut enn noen gang. Jeg var da 25 uker, og den minste tvillingen ble beregnet til 700 g og den største 810 g. så de begynner å bli store jenter. Den lille hadde hele 5,5 cm lommer med fostervann (langt fra de 3 cm hun hadde tidligere!) og den store kun 7,5 cm (hun har vært over 8 før).

Nå går fristen for operasjon ut, så om ting blir kritisk, så er fødsel eneste behandlingsalternativ.

Da jeg var på sykehuset, så sa legen at nå kan jeg redusere undersøkelsene til 1 gang i uka :) Han sa også at det så kritisk ut en stund, men at det nå er bedre enn noen sinne. Dette var gode nyheter å få, og vi dro rett fra sykehuset og hadde noen fine juledager på Beitostølen.

Min form er også bra. Jeg har lavt blodtrykk, ingen protein i urinen og greit jernnivå. Nå ser jeg fram til neste vekstkontroll! Jeg skal på sykehuset 2 og 9 januar, så det blir en av de dagene. Nå er jeg også 100% sykemeldt og skal ta det veldig med ro framover :)
 
Ååå, så koselig å høre! Herlige nyheter å få jula :D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Sniker litt. Men så gøy at du deler det som skjer. Jeg vet i hvertfall ingenting om tvilling graviditet. :rolleyes:

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Så koselig dagbok du fører! Og for et herlig 3D bilde! *smelt* utrolig hvor klart man kan se de små på innsiden <3
 
I dag var vi på ul igjen. Jeg er nå 27+4.

Tvillingene har for første gang like store lommer med fostervann (4,5 cm)! Begge to vokser og følger sin egen kurve. Den lille er nå 930g og den store 1100g. Begge to har vokst godt, men forskjellen mellom de har økt en del. Likevel er dette fantastiske nyheter! Den store er på størrelse med det en enling som er i uke 28, den lille litt større enn en enling i uke 26. Det vil si at jentene har en god størrelse ennå.

Er nå 100% sykemeldt og dagen ble "feiret" med å finne fram gamle klær etter hun som er 3 år. Nå kan jeg starte vaskinga :) Har fått kommode på plass, samt bilstoler. Vi ser fremdeles etter vogn, og holder stadig en knapp på Bugaboo Donkey, men vogn er det ingen hast med. Har også kjøpt inn noen bodyer og pysjer i de minste størrelsene, også de skal vaskes og legges på plass nå. Lykke!

Jeg hadde +1 på protein i urinen i dag, men bare 90/60 i blodtrykk. Livmorhalsen er 4,5 cm, noe som vil si at den er godt lukket :) Alt i alt, en meget god dag på alle måter! Fastlegen ville så absolutt at jeg skulle sjekkes for svangerskapsdiabetes, mens spesialisten på Ahus ser ingen poeng i det. Fastlegen sa at det var 3 gode grunner for å sjekke dette: Alder, overvekt og at det er tvillinger. Spesialisten sier at tvillinger i seg selv ikke er noen grunn, og ut fra mine tidligere svangerskap og det at jeg ikke har noen i familie/slekt som har diabetes og at jeg ikke har noen symptomer - så er det ingen poeng. Litt greit egentlig. Jeg prøver å ha et bra kosthold, spiser mye grønnsaker og holder meg unna sukker om jeg kan.

Nå trenger jeg kun å komme inn ukentlig, for nå ser ting så innmari bra ut. Foruten den naturlige milepælen ved 28 uker, som er på mandag, så er neste "nedtelling" til uke 32. Den uken er lungene ferdig utviklet og tvillingene kommer til å veie nærmere 1500 - 1800g hver. Det vil si at prognosene da vil være gode om de må komme ut. Det er snart bare 4 uker igjen! :)
:talk017:talk017:talk017
 
Fantastiske nyheter! Dette kommer til å gå så fint! Og tenkt, snart har du tre!! :D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp