Søknad om foreldrepenger

danmark

Glad i forumet
Er i gang med søknad om foreldrepenger, var i kontakt med NAV i dag, fikk svar på mange spørsmål, men glemte å spørre hvilken dag jeg skal regne som permisjonsstart..

Jeg har termin søndag 2. mars, skal jeg da skrive permisjonsstart som søndag 9. feb, eller mandag 10.?

Noen som vet? :)

Du finner en veileder for utregning av foreldrepenger på NAV sine sider, den regner ut når permisjon starter... https://tjenester.nav.no/foreldrepe...ldrepenger=KKCHlSY3C32UrAfCbHzGkn6V.undefined. I ditt tilfelle 10.02 :)
De to gangene jeg har snakket med Nav og prøvd å spørre spørsmål ang. den foreldrepengeveilederen, har jeg bare fått til svar at den kan jeg ikke bruke.
Jeg blir så irritert, de har ikke engang prøvdnå svare på spørsmålet mitt. Og hvorfor har de en sånn veileder på hjemmesidene hvis den ikke kan brukes? Duste-nav

Tusen takk! :)
Fikk bare engangsstønad sist, så er litt grønn når det gjelder dette :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Lurte på å dra på NAV i morgen, men usikker på om man får snakke med noen uten timeavtale... jeg trenger å vite litt mer nøyaktig hva man får utbetalt.... Det står at man skal skatte av foreldrepengene, men ikke om det er tatt med i beregningen på kalkulatoren? Føles som det er en kabal som skal gå opp, i fht å sette opp permisjon, ferie og evt ulønnet permisjon for å få det til å gå opp...
kommer jo sannsynligvis til å måtte vente til august for å få bhg-plass... litt stresset av det hele :/

NAV har ei facebookside som dreier seg om foreldrepenger/permisjon, og jeg har sendt direktemeld til de flere ganger vedr. søknaden og fått raske og forståelige svar (noe jeg ble litt overrasket over sjøl):-)

Er i gang med søknad om foreldrepenger, var i kontakt med NAV i dag, fikk svar på mange spørsmål, men glemte å spørre hvilken dag jeg skal regne som permisjonsstart..

Jeg har termin søndag 2. mars, skal jeg da skrive permisjonsstart som søndag 9. feb, eller mandag 10.?

Noen som vet? :)

Da har du seneste oppstart på permisjon 10 februar. De 15 første stønadsdagene er forbeholdt tiden før fødsel. En uke = 5 stønadsdager.

Lurte på å dra på NAV i morgen, men usikker på om man får snakke med noen uten timeavtale... jeg trenger å vite litt mer nøyaktig hva man får utbetalt.... Det står at man skal skatte av foreldrepengene, men ikke om det er tatt med i beregningen på kalkulatoren? Føles som det er en kabal som skal gå opp, i fht å sette opp permisjon, ferie og evt ulønnet permisjon for å få det til å gå opp...
kommer jo sannsynligvis til å måtte vente til august for å få bhg-plass... litt stresset av det hele :/

Foreldrepengene utbetales etter dagsats. Det utbetales 5 dager pr uke (kun for hverdager) . Da det varierer hvor mange hverdager det er i hver måned , vil utbetalingene variere også. Det oppgis brutto dagsats i melding om vedtak.

Var det dette du lurte på?

Vi har jo termin samme dag, og det stemmer at 10.feb er når vår permisjon starter.

Sendte faktisk mail til arbeidsgiver i dag ang innteksskjema. Skal prøve å få sendt søknaden ila helgen!

(Er jeg heldig får jeg da første utbetaling rundt termin)

Jeg har chattet med NAV et par ganger på hjemmesiden, og har fått svar på mange spørsmål. Veldig glad i å få svar med en gang:)

Jeg har også termin 2.mars. Fått anbefalt fra NAV å søke 6-8 uker før termin, hvis man søker for tidlig må man dokumentere inntektsopplysningene en gang til.

:eek: Jeg forsøkte å ringe NAV i dag, og ble ikke akkurat klokere. Vedkommende jeg snakket med sa at foreldrepenger regnes ut i fra siste lønn før permisjon...? Jeg spurte da hvorfor man må føre opp de 3 siste årsinntekter på foreldreveilederen deres? Nei, det kunne han ikke svare på...! Er vel NAV i et nøtteskall? Men hva skal man tro da...? Det jeg lurer på er hva jeg faktisk får utbetalt, når jeg ifølge veilederen på NAV sine sider får mindre i foreldrepenger enn jeg har i lønn, og han på NAV sier jeg får utbetalt ut fra siste lønning? Hvis man da av en grunn tjener mindre enn hva man gjennomsnittlig gjør, på siste lønn, blir jo dette rimelig feil...? De som har mye overtid og ekstravakter hele året, skal de straffes for å ikke klare å gjennomføre det samme tempoet i 8.mnd? Høres urettferdig ut...
Noen som vet ?

Jeg har chattet med NAV et par ganger på hjemmesiden, og har fått svar på mange spørsmål. Veldig glad i å få svar med en gang:)

Jeg har også termin 2.mars. Fått anbefalt fra NAV å søke 6-8 uker før termin, hvis man søker for tidlig må man dokumentere inntektsopplysningene en gang til.

Litt dumt når NAV bruker 12 uker på å behandle søknaden. Jeg skal søke ila helgen og da er jeg i uke 27.
Jeg får direkte fra NAV og kan ikke risikere å gå uten inntekt i flere uker..

:eek: Jeg forsøkte å ringe NAV i dag, og ble ikke akkurat klokere. Vedkommende jeg snakket med sa at foreldrepenger regnes ut i fra siste lønn før permisjon...? Jeg spurte da hvorfor man må føre opp de 3 siste årsinntekter på foreldreveilederen deres? Nei, det kunne han ikke svare på...! Er vel NAV i et nøtteskall? Men hva skal man tro da...? Det jeg lurer på er hva jeg faktisk får utbetalt, når jeg ifølge veilederen på NAV sine sider får mindre i foreldrepenger enn jeg har i lønn, og han på NAV sier jeg får utbetalt ut fra siste lønning? Hvis man da av en grunn tjener mindre enn hva man gjennomsnittlig gjør, på siste lønn, blir jo dette rimelig feil...? De som har mye overtid og ekstravakter hele året, skal de straffes for å ikke klare å gjennomføre det samme tempoet i 8.mnd? Høres urettferdig ut...
Noen som vet ?

Overtid skal ikke med beregnes, noe som gjør at jeg taper over 150 000' kr på å være i permisjon.
Skjønner heller ikke helt de med de tre siste årene, ei heller at man skal dokumentere de siste 10 mnd.
Jeg håper bare jeg ikke går enda mer i minus...

Noen som vet om foreldrepengene faktisk tilsvarer fastlønn i mnd? Kalkulatoren til NAV sier heller ikke noe om skattetrekk...skal det da trekkes skatt av summen den regner ut?? Da får jeg jo dårligere utbetalt enn fastlønn? Innviklet dette...

Overtid skal ikke med beregnes, noe som gjør at jeg taper over 150 000' kr på å være i permisjon.
Skjønner heller ikke helt de med de tre siste årene, ei heller at man skal dokumentere de siste 10 mnd.
Jeg håper bare jeg ikke går enda mer i minus...

Veldig urettferdig system da...!

Veldig urettferdig system da...!
Det er jo egentlig ikke urettferdig, i og med at tillegg er noe du får pga at man må jobbe overtid, kveld og helg. Det skal jo være en kompansasjon mot at man jobber utenom "normal" arbeidstid. Når du er i permisjon skal du jo ikke ha disse ub-tilleggene.

Tilhører egentlig aprilforumet.. Men velger å skrive inn her, da dette er noe jeg går å tenker mye på!
Tjener ikke så fryktelig bra, å ser for meg at jeg er nødt til å ta ut 100% inntekt.
hva tenker dere?? har der råd til å ta ut 80%?
Men da sliter jeg med tanken på at jenta mi egentlig må i barnehage før hun er 1 år. Værste fall når hun er 9mnd.

Alle jeg har snakket med sier at det lønner seg å ta 100 %.
Så her blir det 100 %.

Alle jeg har snakket med sier at det lønner seg å ta 100 %.
Så her blir det 100 %.

Blir 100 % her og, oppdaget at min permisjon faktisk er ferdig allerede 22. Sept :(
Så da blir det drøye 3 mnd uten lønn, for jeg vil ikke i jobb igjen før 1. jan. Får ta noen vakter i helgene eller noe utover høsten for å spe på litt.

Sitter og funderer på det samme. Må virkelig se på det, men tenker at det blir 100 % lønn. Da er vi ferdige med permisjon 21.januar, og det er neppe noen bhg-plass å oppdrive før august... Men overfører ferie og tar ulønnet permisjon. Det blir nok noen trange måneder på slutten der, til tross for kontantstøtte og barnetrygd. Men hva gjør man vel ikke...

Back
Topp