Flergangsfødende? Noen som har erfaring med seteleie?

Bkno2034652

Flørter med forumet
Fikk vite idag (uke 32 på vei) at "rampen" ligger i seteleie.. Noen som har erfaringer rundt dette?


Villemo
 
Sniker fra oktober jeg.. min lå i sete hele veien. Ble lovet ul og måling av bekken i uke 36, men trengtes ikke da vannet gikk i uke 35. Det de forklarte meg er at vannet ofte går i forkant av fødsel på seteleie, og at man da må sette seg rett ned og ringe etter ambulanse. Dette er fordi navlestrengen kan komme i klem. :) ellers valgte jeg ks, men det er fordi jeg har bicorn uterus og det derfor ble en større risiko og føde vaginalt. Jeg hadde derimot valgt vaginalt om jeg hadde mulighet, da de er meget flinke på overvåkning ved setefødsler. Det er en lege som tar i mot barnet ditt, og det er alltid en lege til pluss en drøss med jordmødre. De monitorer og følger med barnet NØYE så det ikle skal bli stresset. Viser barnet antydning til stress blir det ks , og det er derfor det er høy %andel på setefødsel. Terskelen er lav! :) om du mot formodning skulle velge ks er det også greit, men med lengre og mer smertefull rekovalens. Man blir trillet inn til forberedelser, og for min del tok det ca 2 minutter fra barnefar satt seg ved siden av meg til gutten var ute(var hastesnitt). De tok med barner ut og tørket av det,så kom de ut med han igjen så jeg fikk se han. Senere ble jeg på oppvåkningen i 4 timer før jeg fikk se han selv. Tiden etterpå synes jeg selv var smertefull,og det var vanskelig med amming første tiden pga sårsmerter. Men uansett hva du velger så går det nok bra. :) de har god erfaring med seteleie på de fleste sykehus. Har ingen erfaring med vending desverre! Men du blir nok fulgt opp:)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app
 
Tusen takk for svar ;-) at vannet kan gå tidligere er jo greit og vite ;-) utover det, håper jeg på vaginal fødsel. Det jeg fikk vite idag er at (om "han" fortsatt blir sittende) kan jeg glemme å føde i badekar...:-/ det er synd..


Villemo
 
Tusen takk for svar ;-) at vannet kan gå tidligere er jo greit og vite ;-) utover det, håper jeg på vaginal fødsel. Det jeg fikk vite idag er at (om "han" fortsatt blir sittende) kan jeg glemme å føde i badekar...:-/ det er synd..


Villemo
Ja, det må følges med med ctg hele tiden vet du:) men du får sikkert bruke det som smeetelindring da?:)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app
 
Eg hadde setefødsel sist, men då var ingen forberedt på det. Eg fekk beskjed om at hovudet var festa heile veien, men når fødselen var i gang fann dei ut at han låg feil vei... Eg gjekk ei veke over termin og vatnet gjekk heime (etter nokre timer med milde rier), vatnet var misfarga så eg blei innlagt. Når dei skulle festa elektrodane på hovudet hans så var alle signala opp-ned for det var jo rompa og ikkje hovudet ;) dette var etter at tre jordmødre hadde sjekka åpning, så dei var ganske sjokka over at dei ikkje hadde oppdaga det før! Eg fekk god forklaring på kva som kom til å skje og det var ei jordmor på rommet heile veien og følgde godt med på mini i magen. Fødselen min tok 24 timer og pga stor fare for keisersnitt fekk eg ikkje mat, så det kan du vere litt obs på. Eg blei ganske tappa av energi. Eg fekk epidural ganske tidleg (der hadde eg ikkje noko valg) så eg var sengeliggande omtrent heile tida. Det blei ingen keisersnitt på meg, noko eg var glad for den gangen. Men han blei tatt med tang, og eg blei klipt ganske mykje så dei første tre mnd følte eg meg mørbanka og sat ikkje skikkeleg. Så eg veit ikkje kva som er best der...
Akkurat når han kom ut var det masse folk på rommet, barneleger, overlege og jordmødre, 8 stk tilsammen, så eg følte meg trygg sjølv om det var litt skummelt. Han måtte ha litt pustehjelp heilt i starten, men i løpet av nokre minuttar var han på brystet mitt og rommet var "tømt". Eg blei advart om at han kunne sjå litt rar ut når han kom ut, deformert hovudet og skjeive hofter, men han såg heilt normal ut :)
Eg skal til jordmora om ei veke (er då 33 veker) og skal be om ul for å sjå kva vei han ligg denne gangen. Det kjennes ut som om han ligg samme vei som storebror gjorde :( eg kjenner eg ikkje er så veldig gira på å gjenta dette, men alt i alt så overlevde me jo begge to sist :)
 
Det godt og høre det gikk bra.. :)
Bekymrer meg litt for navlestrengen og evt. hvor mye mer smertefullt det evt kan bli.. Men har igrunn bestemt meg for og ikke tenke på dette, da jeg ikke vet hva jeg går til (om det forblir seteleie).. Prøver å tenke at dette blir som en helt vanlig fødsel, men bare flere som "passer på oss". Tenker mest på utdrivelsesfasen, sitter hodet igjen, eller kommer det raskt etter kroppen osv?

Hørtes ut som om overvåkningen evt ble så viktig at bad som smertelindring også var utelukket :-/

Tusen tusen takk for svar og info. <3


Villemo
 
Ingen erfaring med dette, men hvordan er det i forhold til å kunne velge selv når det kommer til ks eller vanlig fødsel når det blir setefødsel? Har man i det hele tatt noe man skulle sagt i forhold til dette? Kommer kanskje litt an på hvilket sykehus man er på også?
 
Eg trur ikkje du kan velge keisersnitt. I alle fall ikkje visst alt anna ser fint ut :)
Ang smerter så veit eg ikkje, eg hadde god virkning av epidural og kjente nesten ingenting...
 
Det varierer fra sykehus til sykehus om du får velge ks. Her får man iallefall velge ved sete. De mener ingen skal tvinges til noe ved sete:)
Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app
 
Virket ikke som jeg kunne velge, men at jeg blir sjekket om jeg fysisk kan gjennomføre en evt setefødsel og får tett og god oppfølging. Jeg er ikke redd for en setefødsel, men er jo (går jeg utifra) endel annerledes enn vanlig fødsel.. Så trenger all informasjon rundt dette for ikke å frike ut ;-P


Villemo
 
Han ligg med rompa ned her og. Har hatt mine mistanker, men fekk det bekrefta i dag. Jordmora var usikker på om dei ville snu han sidan eg hadde setefødsel sist, så eg rekner med at det ender med setefødsel denne gangen og.
 
Hvordan synes du setefødselen gikk sist da?
Fortell gjerne mest mulig (om du vil), da jeg har en følelse av at h*n kommer til å holde seg i seteleie :p


Villemo
 
Eg har skrevet om forrige fødsel lenger oppe :)
Denne gangen vil me jo vera meir forberedt på kva som skal skje. Forrige gang var eg innstilt på ein naturleg fødsel og det blei jo ikkje akkurat det... Med epidural og ledninger overalt så blei det litt for mykje for meg den gangen. Eg er ikkje redd for ein ny setefødsel, men hadde håpa på å få ein vanleg fødsel denne gangen. Blir henvist til samtale og ul i veke 36, blir spanande å høra kva dei seier då.
Lykke til forresten :)
 
Oi :-O haha stemmer..:p
Beklager det, litt dårlig til å følge med på navn..( lover å bli bedre )
Lykke til med ul ;-)


Villemo
 
Han ligg med rompa ned her og. Har hatt mine mistanker, men fekk det bekrefta i dag. Jordmora var usikker på om dei ville snu han sidan eg hadde setefødsel sist, så eg rekner med at det ender med setefødsel denne gangen og.

Hvor kjenner du bevegelse? Jeg tror også at det er seteleie her, men man vet aldri..
 
Det er mest bevegelse heilt nede. Oppe er det mest åling, men han kan bokse ganske hardt til tider. Når han hikker kjennes det ut som om det er nede av ein eller anna grunn...
Mine unger ligg visst rart inni magen min, for jordmora mi var sikker på at han låg med hovudet ned denne gangen. Ho kjente hovudet godt, ein fot langt oppe og hørte hjerteslaga langt nede. Men eg fekk ho til å sjekka med ul sidan forrige gutten min lurte alle og det kjentes heilt likt ut denne gangen. Ho blei litt satt ut når det viste seg at ho tok feil...
 
Samme "problem" her.. min forrige lå i seteleie og ble ikke oppdaga før jeg 40+3 (!!)
Denne gangen kjenner jeg de samme bevegelsene og har aldri fått de berømte sparka i ribbeina. Kjenner bevegelse mest nede og på sidene, oppe er det mest åling som du sier. Jordmora mente det var hodet hun kjente nede i bekkenet da...men det trodde hus sist også så ul next her..
 
Back
Topp