Liker de seg på skolen

bondekone

Forumet er livet
Ja nå har da ungene gått på skolen en stund og høstferien står da snart for dør
Hvordan synnes derres unger det er på skolen og det med lekser?

Jenta her trives, men er nok litt tungt når de ikke har fast lærer siden læreren ble sykmeldt så har de hatt 4 vikarer på kort tid, de har kun hatt 1 lærer hver uke så når en uke er over så får de en ny lærer på mandag morgen.
Ellers så synnes jenta her at lekser er kjedelige så jeg har måtte laget oppgaver til ho som ho har gjort siden ho kan det de har som lekser og det blir for lett i forhold til der ho er faglig
Her elsker ho den dagen de har ute som de er i skogen og slikt.
Ellers merker vi at jenta er mer sliten på eftan nå en i bhg, men de sier det vil jevne seg ut etter hvert.
Og så fikk vi en gledelig melding da vi var på foreldremøtte her om dagen, de ska få svømming 1 dag i uka etter høstferien, det er bare så bra. Vi fikk beskjed i våres og tidlig i høst at det ikke ville bli svømming på 1 og 2 klasse, så det at de har fått til det er nå bare supert

Håper deres også liker seg på skolen
 
Så bra at de får svømming :) det skulle alle fått!
Gutten min sliter vist med å sitte rolig på plassen sin.. det måtte han øve på sa læreren.. de er så heldige at de har elevsamtale hver 14.dag! en lærer og to assistenter i klassen og de er 17 elever. Eller går leksene fint, men han liker ikke å begynne på dem..
 
Her går det veldig bra. Tøtta trivs i klassen sin, som alltid har to lærare (eller i nokre få timar har dei vel ein lærar og ein assistent) på dei 22 elevane. Er ein elev med diabetes i klassen, så det må alltid vere to voksne til stades.

Jentungen kosar seg både med skuletimar, friminutt, SFO og lekser, men det aller gøyaste er å ta skulebussen heim... Ho er berre på SFO nokre få timar i veka no (eg er sjukmeldt for ein periode), og tar bussen heim kl. 14. Ho spurte med håp i stemmen i dag "Mamma, kan eg ta skolebussen FOR ALLTID??"

Ho får nye vener kvar dag, både i og utanfor klassen, og er stort sett blid og fornøgd og positiv til heile skuleopplegget.
 
Gutten min trives på skulen :)
Er en CD klasse på 26 elever, 16 gutter og 10 jenter.
Dei har to lærere, og assistenter.
Her er første klasse en AB og CD klasse.
Dei har en fast dag i uken, dei reiser med buss, for å ha uteskule på en mindre skule som ligger lenger oppe i bygden vår. Var veldig skeptisk til det i starten, men det går visstnok utrulig bra.

Skuledagen er fra 09.00-14.30
Han har også grunntilbod i SFO, fri og er heime kvar onsdag.
Noken ukedager henter eg han etter tidligvakt kl 15.10, og da har han akkurat fått med seg brødmåltidet på SFO.
Han er også kjempe flink med Leksene. Vi bruker fridagen på onsdagen, til å gjer unna resten av ukeleksa.
Har så smått fått teken på bokstavlydane, og klarer å lese enkelte ord.
 
Har og opplevd at det er stor forskjell på kor langt dei ulike elevane er kommet faglig... står alltid tydelig på planen at dei ikkje må gå videre i skulebøkene en det som står på ukeleksa... Men dei har fått kvar sin perm i skriving og rekning, der dei har ekstra oppgaver til dei som treng det.
Denne uka skal dei blant anna telle fra 1-20 , og bakvendt 20-1. Det går veldig greit her, men er visst en del som sliter fra 20-10. Dei har og lært å telle fra 0-10 på engelsk.
Kvar uke har dei en ny bokstav dei lærer å skrive, stor og liten... dei skal lære samanhengande skrift.
 
Har og opplevd at det er stor forskjell på kor langt dei ulike elevane er kommet faglig... står alltid tydelig på planen at dei ikkje må gå videre i skulebøkene en det som står på ukeleksa... Men dei har fått kvar sin perm i skriving og rekning, der dei har ekstra oppgaver til dei som treng det.
Denne uka skal dei blant anna telle fra 1-20 , og bakvendt 20-1. Det går veldig greit her, men er visst en del som sliter fra 20-10. Dei har og lært å telle fra 0-10 på engelsk.
Kvar uke har dei en ny bokstav dei lærer å skrive, stor og liten... dei skal lære samanhengande skrift.
Her er det og slik at de ikke får jobbe lengre en de andre i bøkene eller gjøre mer en det som står i lekse, derfor vi har kjøpt egen bok som ho bruker
Her så har det vært vanskelig å kunne gi ungene utfordringer siden de ikke har hatt noe fast lærer som har sett over tid hvor mye de kan og ikke kan. SÅ har vært en del møtter i forhold til den problemstillingen, men nå har de i hvertfall fått ordnet slik at de har en fast frem til evnt den læreren som egentlig ska ha dem kommer tilbake. Så da regner jeg med at de vil få tilpasset lekser og slikt etter som læreren blir kjent med ham
 
Har og opplevd at det er stor forskjell på kor langt dei ulike elevane er kommet faglig... står alltid tydelig på planen at dei ikkje må gå videre i skulebøkene en det som står på ukeleksa... Men dei har fått kvar sin perm i skriving og rekning, der dei har ekstra oppgaver til dei som treng det.
Denne uka skal dei blant anna telle fra 1-20 , og bakvendt 20-1. Det går veldig greit her, men er visst en del som sliter fra 20-10. Dei har og lært å telle fra 0-10 på engelsk.
Kvar uke har dei en ny bokstav dei lærer å skrive, stor og liten... dei skal lære samanhengande skrift.


her også er de veldig nøye på at de ikke skal jobbe lenger enn det som står på planen. Og det er jeg helt enig i, for ellers blir de bare sittende og kjede seg i timen når de andre gjør det de alt har gjort og det går ikke lange tiden før skoletimer da assosieres med kjedsomhet (personlig erfaring her... :p )
Her lærer de også små og store bokstaver og fokuserer veldig på skriveretning. De skal også lære sammenhengende skrift men det blir ikke før til neste år. Først må de få inn skriveretningen og forståelsen for bokstavene :)
A sliter litt med små bokstaver, alle de store kunne hun fra før. Men det er jo bare et pluss for da får hun brukt tiden til overs på de små bokstavene istede :)

og ja, hun trives veldig godt :) syns det er skikkelig KJIPT nå når det er høstferie ^^
og læreren er helt super, en dag kom A grinende hjem fra skolen, jeg lurte jo fælt på hva som var skjedd og var redd hun var blitt mobbet/slått/hadde gått på trynet etc men neida...Læreren hadde vært hjemme med sykt barn så de hadde måttet ha vikar og det var ikke kjekt for hun savnet læreren sånn laughing7
 
her også er de veldig nøye på at de ikke skal jobbe lenger enn det som står på planen. Og det er jeg helt enig i, for ellers blir de bare sittende og kjede seg i timen når de andre gjør det de alt har gjort og det går ikke lange tiden før skoletimer da assosieres med kjedsomhet (personlig erfaring her... :p )
Her lærer de også små og store bokstaver og fokuserer veldig på skriveretning. De skal også lære sammenhengende skrift men det blir ikke før til neste år. Først må de få inn skriveretningen og forståelsen for bokstavene :)
A sliter litt med små bokstaver, alle de store kunne hun fra før. Men det er jo bare et pluss for da får hun brukt tiden til overs på de små bokstavene istede :)

og ja, hun trives veldig godt :) syns det er skikkelig KJIPT nå når det er høstferie ^^
og læreren er helt super, en dag kom A grinende hjem fra skolen, jeg lurte jo fælt på hva som var skjedd og var redd hun var blitt mobbet/slått/hadde gått på trynet etc men neida...Læreren hadde vært hjemme med sykt barn så de hadde måttet ha vikar og det var ikke kjekt for hun savnet læreren sånn laughing7
Her starter de ikke med slik skrift før i 3 klasse.
Her bruker de 2 år på lære ungene alfabetet, er i hvertfall det de har gjort før. De bruker 14 dager på 1 bokstav

Som sagt barn kan kjedde seg på skolen fordi de ikke får utfordringer også, ser bare her så har vi måtte sagt til læreren at de må gi ho andre oppgaver til tider når de driver med ting ho kan veldig godt. For ho kom hjem å sa hvorfor skulle ho sitte der når ho kunne det alt Så da begynte læreren når de jobbet selvstendig å gi ho oppgaver som er litt vanskligere en evnt de som akurat har lært det.
 
Back
Topp