RLE -> KRLE

Hvorfor ikke? Religion er da en stor del av verdenssamfunnet, og dermed viktig å lære om. Synes jeg.
Det du sier er helt sant. Men jeg synes religion hører hjemme i deres "hus". (Kirka, osv.) Jeg synes det burde være mye større fokus på selve kulturen og livssynet.

Slik vi ble undervist da jeg hadde det vi kalte "KRL" da, ble det undervist i form av: "Og slik skjedde det" og de som ønsket å diskutere fikk anmerkning.

Det du sier er helt sant. Men jeg synes religion hører hjemme i deres "hus". (Kirka, osv.) Jeg synes det burde være mye større fokus på selve kulturen og livssynet.

Slik vi ble undervist da jeg hadde det vi kalte "KRL" da, ble det undervist i form av: "Og slik skjedde det" og de som ønsket å diskutere fikk anmerkning.
Antageligvis er vi enige :)

Jeg syns ikke noe om det, syns alle de store verdensreligionene skal ha like stort fokus. Og ønsker at det skal legges mer fokus på etikk og holdninger.

Jeg synes det er bra at barna får vite litt om flere religioner, men jeg mener at hovedfokuset bør være på kristendommen som har lang tradisjon i Norge. Norge er desverre ikke lenger et "Kristent land" ettersom vi ikke lenger har en statskirke.

Da jeg var i skolealder hadde vi kristendom og livvsyn og det fungerte helt fint for alle.
I livssyn fikk de lære med hovedsak på egen religion og var foreldrene ikke troende fikk de fullstendig fritak og i kristendom var hovedvekten på kristendom, mens vi også lærte relativt mye om andre trossamfunn.

Jeg husker tilbake med glede på Kristendomstimene. Vi sang, vi tegnet, fikk høre historier og lærte historie.

jeg synes at all religion er på vei ut, det er utdatert og det er ikke lenge før alt blir omtalt som mytologi (beklager til de tær jeg tråkket på) men det er en stor del av historien og vi bør derfor lære om alle religionene ufavorisert av lærer. selv fant jeg ut uten innvirkning av min kristene lærer eller min ikketroende mor at det ikke stemte over ens med faktaen vi fik servert på skolen. Jeg hadde da krl med ca like mye kristendom som de de foreslår nå på barneskolen, bortkasta tid og lære så mye om den ene religionen på skolen, det for være opp til den enkelte forelder! -mener nå jeg-

jeg synes at all religion er på vei ut, det er utdatert og det er ikke lenge før alt blir omtalt som mytologi (beklager til de tær jeg tråkket på) men det er en stor del av historien og vi bør derfor lære om alle religionene ufavorisert av lærer. selv fant jeg ut uten innvirkning av min kristene lærer eller min ikketroende mor at det ikke stemte over ens med faktaen vi fik servert på skolen. Jeg hadde da krl med ca like mye kristendom som de de foreslår nå på barneskolen, bortkasta tid og lære så mye om den ene religionen på skolen, det for være opp til den enkelte forelder! -mener nå jeg-
Utdatert? Hallo? Vend nesen ut i verden og vurder utsagnet ditt... Selvfølgelig skal barna lære om religioner? Så da bør man vel vurdere å kutte historiefaget også da, da dette er utdatert...skjedde jo for så lenge siden! :confused:

Jeg synes det er bra at barna får vite litt om flere religioner, men jeg mener at hovedfokuset bør være på kristendommen som har lang tradisjon i Norge. Norge er desverre ikke lenger et "Kristent land" ettersom vi ikke lenger har en statskirke.

Da jeg var i skolealder hadde vi kristendom og livvsyn og det fungerte helt fint for alle.
I livssyn fikk de lære med hovedsak på egen religion og var foreldrene ikke troende fikk de fullstendig fritak og i kristendom var hovedvekten på kristendom, mens vi også lærte relativt mye om andre trossamfunn.

Jeg husker tilbake med glede på Kristendomstimene. Vi sang, vi tegnet, fikk høre historier og lærte historie.
Det er jo lite inkluderende og skaper ikke felleskap. Burde ikke alle kunne delta på alt og ha et felles utgangspunkt? Jeg tenker at det som noen foreldre føler de må frita elevene for burde høre hjemmet til. Synes det er synd at elever taes ut og ikke får samme kunnskapen som resten av klassen.

Utdatert? Hallo? Vend nesen ut i verden og vurder utsagnet ditt... Selvfølgelig skal barna lære om religioner? Så da bør man vel vurdere å kutte historiefaget også da, da dette er utdatert...skjedde jo for så lenge siden! :confused:
Hallo? Se hva kristendom er i dag i Norge i praksis - nesten ikke noe igjen av den...og da snakker jeg blandt de som er kristne ;)

Vitenskap har alltid utdatert religion sakte men sikkert opp igjennom årene - men tror ikke vi kan si at religion er borte innen "kort tid".

Hallo? Se hva kristendom er i dag i Norge i praksis - nesten ikke noe igjen av den...og da snakker jeg blandt de som er kristne ;)

Vitenskap har alltid utdatert religion sakte men sikkert opp igjennom årene - men tror ikke vi kan si at religion er borte innen "kort tid".

Jeg forstår ikke helt hva du mener jeg.... Så hinduismen,buddhismen,jødedommen,katolisismen +++ er utdatert og er ikke med på å forme samfunnet den dag i dag? Greit at bittelille Norge ikke har en sterk religionstilknytning, men barna skal lære om dette likevel. KRLE er et håpløst prosjekt, men RLE bør vi fortsatt ha i skolen, uten tvil!

Det er jo lite inkluderende og skaper ikke felleskap. Burde ikke alle kunne delta på alt og ha et felles utgangspunkt? Jeg tenker at det som noen foreldre føler de må frita elevene for burde høre hjemmet til. Synes det er synd at elever taes ut og ikke får samme kunnskapen som resten av klassen.

Jeg er forsåvidt enig i at alle bør få samme opplæring, men jeg mener likevel det bør være et hovedfokus på kristendom fordi det har lang tradisjon/historie i Norge. Det er nok dessuten like viktig for de ulike trossamfunnene at "deres barn" får hovedvekt på sin religion og det synes jeg vi må tillate.
Det trenger ikke å ekskludere noen. :)

Jeg synes det værste er at det blir mindre filosofi rundt etikk...

veldig enig ! RLE er blitt ett utrolig flott fag hvor barna lærer om viktige holdninger og viktigheten av etikki ! veldig i mot at kristendommen skal bli en større del.

Hvorfor er det så farlig at det er mer fokus på kristendommen i norske skoler? Syns dette er suverent og skjønner ikke helt hva foreldre er redde for? Jeg har lært mye i andre fag jeg ikke tar med meg videre eller forholder meg til den dag i dag. Det er foreldrenes ansvar og oppdra barna sine og her kommer etikk, moraler, holdninger og verdier inn. Barna i Norge tar ingen skade av at det er mer fokus på kristendommen selv om man ikke er kristen selv. Blir som å si at man ikke trenger lære seg engelsk fordi man snakker norsk. Barn med utenlandsk opprinnelse må lære seg nynorsk selv om de kanskje ikke har direkte bruk for det, så pust ut og ta det med ro. Den aller viktigste læringen skjer i hjemmet spør du meg!

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

men er det ikke foreldrene sin oppgave å lære de om religion da?

Jeg forstår ikke helt hva du mener jeg.... Så hinduismen,buddhismen,jødedommen,katolisismen +++ er utdatert og er ikke med på å forme samfunnet den dag i dag? Greit at bittelille Norge ikke har en sterk religionstilknytning, men barna skal lære om dette likevel. KRLE er et håpløst prosjekt, men RLE bør vi fortsatt ha i skolen, uten tvil!
Enig med deg der! :)

I praksis tror jeg det vil bety fint lite. Navnet endres og man får en prosentdel på hvor mye kristendom det skal være. Faget vil ikke bli mer forkynnende, men man vil få bedre kjennskap til det som har vært med på å forme vår kultur. Vet ikke om det var mange av dere som så debatten som var på NRK i går, men det er veldig mye i språket vårt som forutsetter at vi har en viss bakgrunnskunnskap om tradisjoner, historie, kultur og religion i eget land. Derfor synes jeg ikke det er noen big deal at dette skifter. Det er endringer i læreplaner hele tiden, hadde de villet at dette skulle skjedd i det stille hadde de kun endra læreplanen og latt navnet være som det er i dag.

Mitt hovedargument mot ikke å innføre dette og endre det er alle lærebøkene som sannsynligvis må byttes ut. Det kommer til å gripe godt inn i en del skoler og kommuners budsjetter.

Jeg syns ikke at faget burde endre navn og at det er feil at det skal være mer kristendom enn annen relgion i faget. Fordi det da etter min mening virker som at kristendom betyr mer og er viktigere enn andre relgioner. At Norge er ett kristent land vil jeg heller ikke kunne si er ett argument for å innføre det, for etter at vi skilte stat og kirke er vel Norge mer fler-kulturelt nå enn kristent. Syns det er viktigere å få lære like mye og like godt om alle relgioner som fins der ute, enn mer om en relgion fordi vi er oppvokst med den.

Som kristen og ansatt i bhg er det veldig viktig for meg at alle religioner får like mye plass. Men siden jeg ikke følger med på høytidene til de forskjellige religionene er det nok litt overflod av norske tradisjoner, som gjerne stammer fra kristendommen. Slik som jul og påske. Men vi prøver å fremstille det som tradisjon og ikke så mye religion. Noe religion vil selvsagt komme fren. Men det er vanskelig for et barn å forstå forsjell når vi fortellet at noen tror og noen ikke tror på det vi forteller. Spessielt når barna spør om vi tror, og tror vi tror de at de også må tro. Vi prøver å lage et bilde av en flott histore, som kan være altoppslukende for en 4 åring. ;-)

Må bare på poengtere at jul strengt tatt ikke er en kristen tradisjon. Vi feiret jul her i landet lenge før kristendommen kom. Men etter at Norge ble kristnet så har julen fått ett mer kristent innhold :)

Blir litt imponert over at dere tror at det ikke er Kristendom i undervisningen i dag, for virker sånn på diskusjonen. Vi har faktisk masse kristendom, både i rle og historie. Forskjellen fra RLE og KRLE er at religionene ikke likestilles i undervisningen. Og de går tilbake til det samme som tar KRL. Og grunnen til at det ble fjernet var fordi Norge ble dømt av mennesketsrettsdomstolen i Haag og det sier litt.... Norge er dessuten ikke kristent land lenger, men har en kristen kulturarv, noe som er noe helt annet. Det å undervise masse kristendom ønskes spesielt av de kristne, og det sier da også noe. Flere blir ikke kristne av mer kristendom i skolen, men folk kommer til å få fritak. Og skolen har i dag ikke lov å drive med noe som gjør at noen kan søke fritak i Rle, egentlig... Men hva som gjøres derimot...hilsen læreren ;-)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

men er det ikke foreldrene sin oppgave å lære de om religion da?
Lære barna om all religion eller foreldrenes religion? All religion, nei. Deres egen, ja. Ellers kan man jo si det ikke er vits å lære historie eller samfunnskunnskap for det skal liksom foreldrene lære barna sine. Er forskjell på å oppdra noen i kristendommen/hinduisme/islam enn å lære om det på skolen. Det dør de ikke av :)

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Back
Topp