Føde i badekar

Tvillingsmurf

Forelsket i forumet
*MIA*
Lest i en annen tråd mange forskjellige fødselsopplevelser og vil gjerne høre om andres opplevelse med å føde i vann. Jeg hadde selv en utelukkende positiv opplevelse. Ikke bare er det varme vannet riehemmende og gir deg muligheten til å slappe av, men da vesla kom ut, så tok jordmoren henne på en 2 sek liten "svømmetur" før hun ble lagt på brystet mitt. Jordmoren sa at det må være en fantastisk måte å komme til verden på, de ligger jo i fostervann, og da komme rett ut i vann og så på brystet til mamma. Det må være en veldig fin overgang.
Vesla skrek ikke heller, hun bare kikket undrende rundt seg - så alt var preget av ro. En annen fordel var at da jeg hadde ligget en stund med vesla på brystet, sa jordmor at nå har morkaken løsnet. Hun ba meg slappe helt av, og deretter lokket hun litt med navlestrengen og den bare fløt ut. Husker fra de andre fødslene mine, at det å presse ut den også var vondt. Har flere tenkt på å føde i vann, eller allerede gjort det? Vet dere om man kan føde i vann om man venter tvillinger? Vet at man ikke kan få epidural om man føder i vann.

Hørtes ut som en flott fødsel. Hadde ikke mulighet til noe slikt sist siden smurfen måtte ha elektrode på hodet hele tiden :(

Skal ikke si noe sikkert, men tror man må ha epidural ved tvillingfødsel pga at det er større risiko for at noe uventet kan skje og at da er det best at mest mulig er klart på forhånd.

Vet ikke helt sikkert, men her er det sånn at alle med risikosvangerskap må føde på spesialenheten, og de har ikke vannfødsler. Er ikke tvillingsvangerskap alltid definert som risikosvangerskap?

Vet ikke helt sikkert, men her er det sånn at alle med risikosvangerskap må føde på spesialenheten, og de har ikke vannfødsler. Er ikke tvillingsvangerskap alltid definert som risikosvangerskap?

Har googlet litt, og det ser slik ut...

Jeg hadde en veldig fin fødsel sist, men jeg har tenkt mye på om jeg skal gi vannfødsel en sjanse denne gangen. Det virker som de aller fleste som føder i vann har en såkalt drømmefødsel;) tenker jeg diskuterer det med jordmor, jeg har første time i uke 16, så jeg kan vel ta det da:)

Jeg har tenkt litt på å føde i vann:) Jeg skal føde på en lokal fødestue, å har ikke muligheten til å få epidural, så da tenker jeg at vann kan være en fin ting :)

Du får ikke føde i vann med tvillinger dessverre. Begge barna må overvåkes med ctg hele fødselen, og når tv1 er født må tv2 holdes og evt vendes til hode/seteleie. Jeg har vært skeptisk til vannfødsler tidligere, syns det er ekkelt med alt av blod og gørr som kommer i vannet. Men om jeg får lov denne gangen, så skal jeg absolutt vurdere det.

ville føde i vann med Lucas men fikk da ikke lov pga langvarig vannavgang.... Men har vært med På vannfødsel i praksisen min og det var desidert den fineste og roligste fødselen jeg har vært med på så håper jeg får lov til det den gangen her:)

Ønsker veldig en fødsel i vann. Må bare undersøke om sykehuset jeg skal på har den muligheten og håpe at ingen store komplikasjoner oppstår. Har forstått det slik at man ikke får føde i vann om det er mye styr og stell :-P

Jeg har hatt veldig lyst under begge mine fødsler. Men første gang var jeg 8 cm når jeg kom inn, då de sa jeg ikke hadde tid. Og andre gangen var styrtfødsel, då da var jeg bare 9 minutter på sykehuset før lillesøster kom. Jeg er også nervøs for ikke å rekke sykehuset denne gangen!

Jeg kunne tenke meg å ligge i badekar i starten men fikk ikke sist pga scalp, intravenøst og epidural.
Kanskje denne gang, men det får jeg ta når jeg er oppi det..

Nå fikk jeg skikkelig lyst til å føde i vann! Jeg er en skikkelig badenymfe så jeg elsker å være i vann og bade og slikt. Hvis jeg skal føde vaginalt så skal jeg helt klart vurdere fødsel i vann :) Åh så fint det var å lese i denne tråden!

Noen som vet om man kan føde i badekar om man blir satt igang? Har lyst å prøve..
Jeg tror ikke det, for da må man vel også være på spesialenheten? I hvert fall her i fylket...

Nå fikk jeg skikkelig lyst til å føde i vann! Jeg er en skikkelig badenymfe så jeg elsker å være i vann og bade og slikt. Hvis jeg skal føde vaginalt så skal jeg helt klart vurdere fødsel i vann :) Åh så fint det var å lese i denne tråden!

På riene fikk jeg ekstra varmt vann på ryggen (med slangen), og samboer hadde kalde kluter på panna mi. Følte at vannet hjalp veldig. I tillegg var det første gangen jeg ikke revnet, så tror vannet hjalp til der også. Det ble ikke mye blod og gørr i vannet som noen skriver at de er redd for. Jeg hadde erfaring fra to vanlige fødsler i forkant, så for meg var dette den fineste fødselsopplevelsen jeg har hatt. Jeg liker også vann, så de måtte fyllte på to ganger mens jeg lå der, for det ble litt kaldt :) Jordmora lot oss også være en del alene, så gjennom åpningsriene lå jeg der i varmt vann, dunkel belysning, sambo ved min side og bare pustet meg gjennom de. Helt til det var full åpning og jeg kunne presse. Da ble lyset slått på, og det var to jordmødre der. Når jeg begynte å presse og de sa at nå sitter hodet i åpningen, så måtte jeg kjenne etter, og de hadde helt rett. Kjente et lite hode med masse hår, så da var det bare å gi alt! :) Å føde er den mest meningsfulle smerten du noen gang kommer til å ha, og selv om det gjør vondt, så kommer du til å ønske å få flere likevel! :)

Høres jo magisk ut å føde i vann, jeg som har gruet meg bare ved tanken på fødsel!
Håper denne muligheten fins på mitt lokale sykehus!

Ja, det hørtes veldig fint ut! Jeg satt i badekar en stund med forrige, og det hjalp veldig på smertene! Men det ble en veldig lang fødsel og sugekopp til slutt, så det ble ikke fødsel i vann.

Planer er å føde i badekar ja :love017 Høres fantastisk ut !!

Back
Topp