Viktig for alle foreldre! Anerkjennende kommunikasjon med våre barn!

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
I dag hadde alle bhg i kommunen kurs med tema demokratisk kommunikasjon.

Det var et utrolig flott kurs!
Han er en flott motvekt til alle nanny-programmene på tv som bruker metoder for å forme og oppdra barn.

Jeg klarer ikke gjengi alt, men skal prøve å gi en liten essens i hva det handler om.

Det viktigste i møte med barn, er å være anerkjennende- bekrefte at du ser og hører barnet ditt. Det å bli sett og hørt er viktig for barn, det styrker barnets selvfølelse.
Å samarbeide med barnet kan føre til at utagerende oppførsel minker, og mange konflikter kan unngås.

Barn er født samarbeidsvillige, det er vi som voksne som må bli mer samarbeidsvillige med barna, så det er vi voksne som ofte må endre oss i måten vi møter barna på.

Vi skal ikke gi barna ansvar for våre egne følelser, de må vi ta ansvar for selv. Man skal aldri si: "når du slår meg blir jeg lei meg". Da legger vi skylden og vår følelse over på barnet, og gir barnet dårlig samvittighet og lav selvfølelse.
Skam og skammekrok er fryktelig. Det handler ikke om skyld, men om å tie i hjel, unnskyld at jeg er til og hemmelighold. "Sett deg der og tenk over hva du har gjort". Små barn har ingen forutsetning for å klare å tenke over hva de har gjort. De lever i nuet.

Å snakke til et sint barn er bortkastet tid. Når man er rasende sinna så er man faktisk ikke til stede nok til å tenke. Det er et senter i hjernen (klarer ikke å huske navnet akkurat nå, men det sitter i pannelappen) som styrer sinne, og når man er sinna så kobles det senteret vekk fra resten av hjernen, og man klarer ikke tenke. Man snakker med barnet når det har roet seg.

Lær barnet å sette ord på følelsene sine. Vær anerkjennende. Ett eksempel:
Pappa kommer til Ole og forteller at de skal på besøk til tante Olga i morgen. Men Ola vil slettes ikke besøke tante Olga. Han blir sinna. Vanligvis vil man kanskje si; jo, vi skal det, for det har mamma og pappa bestemt, så sånn blir det. Da får man mer krangel, og turen til tante Olga blir sikkert ikke hyggelig.
i stedet kan man Si; Jeg ser du er sinna. Hva er det som gjør at du ikke vil besøke tante Olga? Da vil man mest sannsynlig få et svar. Kanskje lukter tante Olga rart, kanskje liker ikke Ola at tante Olga maser på kos med en gang de kommer osv. Da kan man snakke om ting, og kanskje får man løst problemet. Man kan si at; ok, du vil ikke at tante maser om kos. Da skal jeg si det til tante sånn at hun ikke maser.
Da har man avverget en konflikt, og turen blir hyggelig.

Barn må ikke alltid få viljen sin, men det og bli sett og hørt kan gjøre at konflikter renner ut i sanden. Barnet trenger likevel ikke å være enig i avgjørelsen, men de har fått medvirkning og fått anerkjennelse for sine følelser.

Man skal ikke presse barn til å gi klemmer osv når de ikke vil. Barn må få lov til å sette sine egne grenser når det gjelder kroppen sin. Vi lik heller ikke å gå og klemme på folk støtt og stadig. La barnet styre dette selv. Får de anerkjennelse for sine grenser vil det også bli enklere når de blir større med tanke på seksuelle overgrep osv. De tør å sette grenser for seg selv Og ta ansvar for sine egne følelser.

Ikke si: "jeg liker ikke at du slår meg" Man kan tåle mye man ikke liker.
si heller: " jeg vil ikke at du slår meg". Det er et mye sterkere ord.

"vil" er et ord det er mye bedre å bruke.




Kunne ha skrevet mye mer, men begynner å få lite strøm på ipaden.
Men slenger med noen nettadresser til sidene hans som dere kan se på
www.raptus-barn.com
www.learningbox.com
raptusbarn@live.no
 
Det hørtes ut som et supert kurs!! Mange gode tanker :D Så er det bare å få til å etterleve dem da :)
 
Så fint å lese det du skriver :) veldig enig, noe av dette har jeg tenkt på selv også. Spesielt også i forhold til dette med kos og klemmer, synes at det er viktig hun får styre det selv. Og at folk respekterer når hun ikke vil.
Sliter litt med å få alle til å respektere det..
Jeg snakker mye med henne, forklarer hva vi skal gjøre. Lar henne få noen valgmuligheter. Feks velge mellom 2 bøker, hvilken lue hun skal ha på(selv om hun helst ikke vil ha lue). Fungerer veldig greit for oss hverfall.
Hun får også være med på å gjøre ting hun er vant til at hun må kaste bleien i søpla, hjelpe å hente ting, rydde opp ol. Merker veldig at hun elsker å få oppgaver.

Men i forhold til når hun er ufin, slår / kliper. Hva skal man si/ gjøre istedenfor?
jeg har til nå tatt vekk hånden og sakt nei, Mamma får au/ vondt eller bare satt henne ned på gulvet og oversett.
Sa de noe om dette? Hva burde man gjøre?
 
Det hørtes ut som et supert kurs!! Mange gode tanker :D Så er det bare å få til å etterleve dem da :)
Ja, kjenner jeg har fått gode verktøy til å snu trenden på storebror her ;)
Og jeg tror at hvis man bare stopper opp og tenker seg om en ekstra gang så klarer man å snu tankegangen sin ;)
 
Så fint å lese det du skriver :) veldig enig, noe av dette har jeg tenkt på selv også. Spesielt også i forhold til dette med kos og klemmer, synes at det er viktig hun får styre det selv. Og at folk respekterer når hun ikke vil.
Sliter litt med å få alle til å respektere det..
Jeg snakker mye med henne, forklarer hva vi skal gjøre. Lar henne få noen valgmuligheter. Feks velge mellom 2 bøker, hvilken lue hun skal ha på(selv om hun helst ikke vil ha lue). Fungerer veldig greit for oss hverfall.
Hun får også være med på å gjøre ting hun er vant til at hun må kaste bleien i søpla, hjelpe å hente ting, rydde opp ol. Merker veldig at hun elsker å få oppgaver.

Men i forhold til når hun er ufin, slår / kliper. Hva skal man si/ gjøre istedenfor?
jeg har til nå tatt vekk hånden og sakt nei, Mamma får au/ vondt eller bare satt henne ned på gulvet og oversett.
Sa de noe om dette? Hva burde man gjøre?
Høres ut som du er på god vei ;)

Ang biting osv, så sa han ikke noe spes som gjelder så små barn, men det er viktig å si som jeg skrev over, at "jeg vil ikke..." Og så det barnet ikke skal gjøre. Og ikke snakk om oss selv som 3.person, ikke si "mamma vil ikke" osv. Vær personlig i måten man snakker med barn på. Det er "jeg" som kjenner på følelsen, ikke en 3.person ;)
Og så sa han også noe oM at man skal skape avstand mellom den som slår/biter og seg selv (hvis det er du som mor som blir bitt/slått. "Jeg liker ikke at du biter", og så gå litt unna.
 
Høres ut som du er på god vei ;)

Ang biting osv, så sa han ikke noe spes som gjelder så små barn, men det er viktig å si som jeg skrev over, at "jeg vil ikke..." Og så det barnet ikke skal gjøre. Og ikke snakk om oss selv som 3.person, ikke si "mamma vil ikke" osv. Vær personlig i måten man snakker med barn på. Det er "jeg" som kjenner på følelsen, ikke en 3.person ;)
Og så sa han også noe oM at man skal skape avstand mellom den som slår/biter og seg selv (hvis det er du som mor som blir bitt/slått. "Jeg liker ikke at du biter", og så gå litt unna.
Ok, jeg sier alltid mamma ditt/ mamma datt. Så det må jeg jobbe med:)
Hun er kronisk å bite i puppen for tiden forresten:-/ så når hun gjør det kan jeg si; jeg vil ikke at du skal bite meg, også sette henne på gulvet?
Takk, så bra at du deler :)
 
Ok, jeg sier alltid mamma ditt/ mamma datt. Så det må jeg jobbe med:)
Hun er kronisk å bite i puppen for tiden forresten:-/ så når hun gjør det kan jeg si; jeg vil ikke at du skal bite meg, også sette henne på gulvet?
Takk, så bra at du deler :)
Ja det må du jobbe med ;)

Høres ut som en lur ide å si det sånn når hun biter ;)
Si fra hvordan det går da :)

Men det kan jo være at disse tingene som han snakker om fungerer best på barn som kan snakke, men jeg ser ikke noe problem i å prøve det på de monste heller. Kanskje man kan komme unna mye etterhvert som de blir eldre ;)

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥
 
Ja det må du jobbe med ;)

Høres ut som en lur ide å si det sånn når hun biter ;)
Si fra hvordan det går da :)

Men det kan jo være at disse tingene som han snakker om fungerer best på barn som kan snakke, men jeg ser ikke noe problem i å prøve det på de monste heller. Kanskje man kan komme unna mye etterhvert som de blir eldre ;)

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥
Takk, det skal jeg.
Jeg tror jo da at de forstår mye mer enn vi skjønner.
Jeg er jo en veldig muntlig person, og snakker veldlig mye til snupp. jeg blir stadig vekk overrasket over hvor mye hun forstår. Hun snakker også mange ord og korte setninger selv.
 
Dette hørtes veldig likt ut som mye av det jeg lærte gjennom sircle of security. Det er så utrolig logisk når man tenker over det, men er godt å bli bevisst på det :)

Og skammekrok/time out, det tror jeg kan være en "lett" løsning der og da, men langtidsvirkningen er ikke bra, siden barn kan bli innesluttede og få problemer med/være redd for å vise følelser, de har jo ingen forutsetninger for å håndtere vanskelige følelser, de trenger hjelp til å takle og forstå de. Kommer ikke til å bli brukt her i huset!
 
Så utrolig spennende!! Det virker jo veldig fornuftig og riktig:) Men bare lurer på en ting. Hvis feks barnet barnet kaster en Stein på bilen da, og man sier: jeg vil ikke at du kaster stein på bilen.Men så ignorerer barnet deg. Skal man da bare fysisk fjerne de fra bilen? Og hva skal man evt si eller gjøre da?
 
OOOG, Har veldig troa på det at et barn som blir hørt og sett er et barn som er mer fornøyd og er mindre vanskelig å ha med å gjøre. Og når de er sinte, triste, frustrerte så er det lov og, bedre å vise de vonde følelsene og bli ferdige med de enn å holde de inne :)
 
Dette hørtes veldig likt ut som mye av det jeg lærte gjennom sircle of security. Det er så utrolig logisk når man tenker over det, men er godt å bli bevisst på det :)

Og skammekrok/time out, det tror jeg kan være en "lett" løsning der og da, men langtidsvirkningen er ikke bra, siden barn kan bli innesluttede og få problemer med/være redd for å vise følelser, de har jo ingen forutsetninger for å håndtere vanskelige følelser, de trenger hjelp til å takle og forstå de. Kommer ikke til å bli brukt her i huset!
Har ikke tatt stilling til hvilke metoder vi evt kommer til å bruke her, men tror nok ikke det blir time out her heller. Spesielt ikke etter å ha lest dette:)
 
Tusen takk for gode tips og linker:)
Vi har prøvd masse av det, men vi klarer ikke være konsekvente nok.. Viktig at begge foreldre er enige og bruker samme metode for effekt:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Så spennende! :)
 
Back
Topp