Vårt håp
Forelsket i forumet
SignÅret e 1980
Alexander Kielland ulykken (oljeplattform)
John Lennon blir myrdet i New York.
Ronald Reagan blir president i USA
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
SignÅret e 1980
Norge vant melodi grand prix. Bobby socks - La det swinge1985vet ikke om noen store saker da
--------------------------------
☆ vår tur snart?? ☆
Jøss, skjedde det så mye det året jeg ble fødtÅret e 1980
89 her også!Født i 89. Vet ikke hvilken nyhet som er kjent fra mitt år. Berlinmuren falt og den første episoden av simpsons gikk på tv. Hehe![]()
1988... og har ikke snøring ka som skjedde det året![]()
Jøss, skjedde det så mye det året jeg ble født
Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥
Et lite google søk sier da dette
Dette skjedde i 1988
Gorbatsjov reformerer Sovjetunionen og innfører trykkfrihet, og åpner for frie valg.
Sovjet begynner å trekke seg ut av Afghanistan.
Armenia rammes av jordskjelv – 25 000 dør.
USA skyter ned et iransk passasjerfly med 290 mennesker.
En bombe får et PanAm-fly eksplodere over Lockerbie i Skottland. Alle de 259 passasjerene og 11 landsbyboere omkommer.
Opprør i Tibet mot de kinesiske styresmaktene.
Saddam Husseins flyvåpen bruker giftgass mot kurdere i Nord-Irak.
Demonstrasjoner i Oslo mot rekordhøyt rentenivå. Regjeringen innfører lønnsstopp.
Streik ved Leninverftet i Gdansk.
USA invaderer Panama og arresterer president Noriega som er mistenkt for narkotikasmugling.
Stortinget vedtar den første røykeloven.
Vinter-OL i Calgary – Norge tar ingen gull!
Lillehammer tildeles vinter-OL i 1994.
36 mister livet i Widerøeulykken ved Torghatten.
Stortinget vedtar å legge ny hovedflyplass på Hurum.
Våpenhvile mellom Iran og Irak etter 8 års krig.
Einar Førde blir kringkastingssjef.
Margit Sandemo selger Sagaen om Isfolket i tusentall til det norske folk.
Det med Margit Sandemo burde jeg egentlig vist da jeg kommer ifra Valdres og hører MYE om henne og har lest hele sagaen om isfolket
88-modell her også! Signerer denne som var så informativ..Et lite google søk sier da dette
Dette skjedde i 1988
Gorbatsjov reformerer Sovjetunionen og innfører trykkfrihet, og åpner for frie valg.
Sovjet begynner å trekke seg ut av Afghanistan.
Armenia rammes av jordskjelv – 25 000 dør.
USA skyter ned et iransk passasjerfly med 290 mennesker.
En bombe får et PanAm-fly eksplodere over Lockerbie i Skottland. Alle de 259 passasjerene og 11 landsbyboere omkommer.
Opprør i Tibet mot de kinesiske styresmaktene.
Saddam Husseins flyvåpen bruker giftgass mot kurdere i Nord-Irak.
Demonstrasjoner i Oslo mot rekordhøyt rentenivå. Regjeringen innfører lønnsstopp.
Streik ved Leninverftet i Gdansk.
USA invaderer Panama og arresterer president Noriega som er mistenkt for narkotikasmugling.
Stortinget vedtar den første røykeloven.
Vinter-OL i Calgary – Norge tar ingen gull!
Lillehammer tildeles vinter-OL i 1994.
36 mister livet i Widerøeulykken ved Torghatten.
Stortinget vedtar å legge ny hovedflyplass på Hurum.
Våpenhvile mellom Iran og Irak etter 8 års krig.
Einar Førde blir kringkastingssjef.
Margit Sandemo selger Sagaen om Isfolket i tusentall til det norske folk.
Det med Margit Sandemo burde jeg egentlig vist da jeg kommer ifra Valdres og hører MYE om henne og har lest hele sagaen om isfolket
1988 her ogsåvisste ikke at det hadde skjedd så mye da
*surrer på telefonen*
1986
Fra Wikipedia;
- 28. januar – I USA eksploderer romfergen «Challenger» 73 sekunder etter oppskytning. Alle de syv ombord omkommer.
- 3. april – IBM viser frem PC Convertible, deres første bærbare datamaskin.
- 14. – 15. april – USA bomber Libya. Nær 100 mennesker blir drept når nær 66 amerikanske fly bomber mål i den libyske hovedstaden Tripoli og i Benghazi-regionen. Libyas leder oberst Muammar al-Gaddafi mistet selv sin adoptiv-datter Hanna Gaddafi i angrepet.
- 26. april – Tsjernobyl-ulykken. En atomreaktor i Ukraina (Sovjetunionen) eksploderer, noe som fører til tidenes største kjernekraftulykke.
- 29. juni – Den britiske milliardæren Richard Branson setter ny verdensrekord for kryssing av Atlanterhavet. Branson sin båt «the Virgin Atlantic Challenger», brukte to timer mindre enn den forrige rekord-holderen, «SS United States», som holdt tittelen siden 1952.
- 17. oktober – Lillehammer får avslag på om å få arrangere de olympiske vinterleker 1992.
Rock and Roll Hall of Fame åpner. De første som blir innlemmet er Elvis Presley, Chuck Berry, James Brown, Ray Charles, Sam Cooke, Fats Domino, Everly Brothers, Buddy Holly, Jerry Lee Lewis, Little Richard og Sam Phillips.
Årets døde, musikk: Richard Manuel (The Band), O'Kelly Isley (The Isley Brothers) og Cliff Burton (Metallica)
Nobelprisvinnere:
viste ikke jeg heller, og blir vel fort glemt igjen tror jeg![]()