Overtidskontroll...

Maje-Mor

Elsker forumet
Septemberlykke 2016
De av dere som har vært på overtidskontroll (den som er ca ei uke over termin) - hvor lang tid kan jeg regne med at det tar, sånn ca? (forutsatt at alt ser ok ut)..

De skal visst ta UL, CTG-undersøkelse og sjekker modenhet, pluss vanlige prøver (blodtrykk, vekt, urin...). Timen er kl 9, er det sånn at det kan bli forsinka eller er det "booka" liksom?
 
Til meg sa de at jeg skulle ta med sykehusbagen, og mannen. Aner ikke hvor lang tid selve undersøkelsen tar, altså.

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app
 
Til meg sa de at jeg skulle ta med sykehusbagen, og mannen. Aner ikke hvor lang tid selve undersøkelsen tar, altså.

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app

Var ei på april som sa hennes varte halvannen time. Skal du også imorra?

Jeg tenkte å ta med sykehusbagen og la den stå i bilen, mannen drar på jobb, men skal være lett tilgjengelig sånn at hvis det blir sånn at jeg av en eller annen grunn blir anbefalt å settes igang imorra, så kan han dra fra jobb og være der på kort tid.
 
Det er vel en grundig undersøkelse, da. Jeg skal på mandag, så da får jeg kanskje høre hvordan din ble? Vi må reise i to og en halv time for å komme til sykehus, så mannen får pent bli med fra start;)

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app
 
Det er vel en grundig undersøkelse, da. Jeg skal på mandag, så da får jeg kanskje høre hvordan din ble? Vi må reise i to og en halv time for å komme til sykehus, så mannen får pent bli med fra start;)

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app

Skjønner godt han blir med da, ja :) her er det vel ca ti minutter til sykehuset, tror jeg. Var ei anna på april som svarte at hennes kontroll varte en times tid. Sikkert mye avhengig av hvor lenge de vil ha deg på CTG-registreringa.

Krysser fingra for at du går i fødsel før mandagen, tror nok toget har gått for min del med at ting starter inatt. Månen begynner å vokse igjen imorra (er på sitt laveste inatt) og det finnes de som mener at det er positivt :)
 
Hvordan har det gått i dag?

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app

Hyggelig at du spør :) Det ble tre mindre hyggelige timer, men med et positivt utfall - alt så helt fint ut, normalt stor baby med fin mengde fostervann, fin gjennomstrømming, ingenting å utsette på mine prøver, og jeg får helga på å komme igang sjøl - som jeg ønska.

Først var det CTG-registrering, skulle vare ca 20min, men siden legen vi venta på var opptatt med operasjon, og jm syntes det var litt lite aktivitet fra baby, så ble jeg liggende en time. Ho forklarte nesten ingenting, så jeg fikk bare inntrykk av at målinga ikke var bra nok, lå der aleine og hørte på pipinga, ho var innom et par ganger og så på arket - men til slutt ble det da godkjent.

Så var det en halvtimes venting på legen, fortsatt. Ble henta av to damer som jeg aldri fikk med meg hva var, egentlig, de skulle ta UL og undersøkelse "der nede". Ho som tok styringa på UL og GU snakka dårlig norsk, og var generelt dårlig på å kommunisere. Så meg knapt i øya, innleda med å spørre om jeg venta tvillinger (er en rekke med bilder nederst på UL-skjemaet mitt, som reklame for helsesenteret, hvorav et tvilling-UL-bilde)! Bare mumla og virka veldig usikker under UL, var med ei dame til, og man fikk bare inntrykk av at en av dem var under opplæring, men vanskelig å si hvem liksom. ikke veldig beroligende... Ho som snakka dårlig norsk gjentok "STOR baby", og virka bekymra, spurte om hvordan fødsler og babyer i familien min har vært. De spurte og diskuterte endel seg imellom om hvordan de skulle gjøre ting / hva de så.

Så skulle ho "bare sjekke modenhet", og det skal jo ikke gjøre noe særlig vondt akkurat. Jeg tok for gitt at ho iallefall kom til å spørre om jeg ville bli strippa (ikke bare gjøre det sånn uten videre), og hadde tenkt å takke nei - forutsatt at det ikke var godt modent, da var det greit. Men ho sa ingenting på forhånd, bare gøyv løs med hånda, røska og reiv - jeg ble så satt ut, og det gjorde så vondt, at jeg ikke klarte å si noe, skreik faktisk av smerte og sto helt i bro oppå undersøkelsesbordet til slutt - og ho holdt på en stund! Ingen informasjon, mumling med ho andre dama (jeg oppfatta "2-3") og så ville de hente en overlege for å ta ny UL av en eller annen grunn. Så da lå jeg igjen, naken, kjempebekymra over de tilbakemeldingene jeg hadde klart å tyde, og følte meg utrolig liten etter det totalt uanmeldte "angrepet" hennes der nede.. Lå sånn en stund, før en heldigvis veldig trivelig, eldre mannlig overlege kom inn og tok ny UL. Han fant alt han skulle på skjermen med en gang, konkluderte med helt gjennomsnittlig stor baby og at alt så helt fint ut!

Ho rare dama spurte overlegen om ho skulle sette ballong, og han så på meg og sa at det var opp til meg. Og jeg svarte at hvis alt så fint ut og han kunne anbefale det, så ville jeg gjerne få helga på meg på å gå i spontan fødsel. Han sa han syntes det var et veldig godt valg, det var ingen grunn til ikke å anbefale det - og ønska lykke til - var smilende og hyggelig hele tida, tillitsvekkende. Ho dama virka bare mer og mer sur. Mens jeg kledde på meg og de tasta på dataen prøvde jeg å spørre om hva den undersøkelsen der nede hadde tyda på, og klarte å tolke svaret dithen at det var fullstendig umodent, men 2-3 cm åpning når ho tøyde. Ho andre dama virka ikke helt bekvem med situasjonen underveis sånn generelt, og begynte nå å forklare at når man er helt umoden så gjør det veldig vondt å bli strippa - og ho sure supplerte at ho hadde tatt ekstra godt i, for min skyld - jo takk! Nettopp derfor jeg ikke ønska stripping med mindre det var modent - da er det vondt, og gir sjeldent effekt. Men det som først og fremst gjorde hele opplevelsen så ubehagelig, var jo fullstendig mangel på kommunikasjon - ikke spurte ho, og ikke sa ho noe om hva ho skulle gjøre, så jeg fikk forberedt meg. Ho tok seriøst sats, og holdt meg nede med den ledige hånda... Er fullstendig klar over at stripping er som å stryke ei fjær over ansiktet sammenligna med fødsel, så føler meg som verdens største pingle... men setting har jammen mye å si! Håper inderlig ikke at dette er ei jeg må forholde meg mye til under fødsel!

Ble veldig langt svar dette, men kjenner det er godt å få det ut, for min del! Alt i alt ble det tre bekymra, ubehagelige timer, og til slutt konkluderte de jo med at alt var bare bra. Han overlegen som kom til slutt fikk også se CTG-registreringa, og sa han var bare fornøyd med den. Men det var psykisk slitsomt, og lite hyggelig første møte med sykehus. Var skikkelig langt nede etterpå og fikk en reaksjon i bilen på vei hjem.. Angra veldig på at jeg dro alene på undersøkelsen, og har funnet ut at jeg blir veldig "unnskyld for at jeg er til" i sånne settinger. Menmen - får bare legge det bak meg, og få fokus framover :) og så går det jo an å håpe på at strippinga har litt effekt, når det først ble som det ble.

Håper det blir fødsel (hvertfall start!) i helga, både for deg og meg! Og hvis du mot formodning fortsatt er gravid på mandag - en normal overtidskontroll skal visstnok ta fra en time - halvannen, så lenge man slipper å vente på folk som er opptatt :)
 
Å Herre Gud! Hvor i all verden ble det av medmenneskeligheten? Håper din neste opplevelse på sykehuset blir vesentlig mye bedre. Og at du faktisk bestemmer hvem du vil ha tilstede når du føder. Send ut dem som ikke tilfører deg noe bra!
Håper vi føder i helga, begge to, helt av oss sjøl!

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app
 
Får håpe du går i spontanfødsel da iløpet av helga. Og så håper jeg at jeg treffer andre mennesker der oppe dersom jeg må på overtidskontroll...!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Å Herre Gud! Hvor i all verden ble det av medmenneskeligheten? Håper din neste opplevelse på sykehuset blir vesentlig mye bedre. Og at du faktisk bestemmer hvem du vil ha tilstede når du føder. Send ut dem som ikke tilfører deg noe bra!
Håper vi føder i helga, begge to, helt av oss sjøl!

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app

Det håper jeg og, kommer til og med til å teste ut kjerringråd jeg ikke har noen tro på nå!
 
Får håpe du går i spontanfødsel da iløpet av helga. Og så håper jeg at jeg treffer andre mennesker der oppe dersom jeg må på overtidskontroll...!


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ho første jordmora var helt grei altså, bare litt travel og kort i tilbakemeldinger - antakelig helt normalt på et sykehus, og hvis alt annet idag hadde vært greit, så hadde jeg sikkert ikke reagert! Ho som var med GU-dama virka også veldig grei for seg sjøl, men kombinasjonen med GU-dama funka dårlig. Ble mye bekymra lavt snakk dem imellom, og ikke noe ordentlig informasjon til meg. Overlegen var helt super. Tror bare det var skikkelig uflaks med ho ene..

Krysser fingra for fødsel snart for deg og, det unner jeg deg!
 
Ho første jordmora var helt grei altså, bare litt travel og kort i tilbakemeldinger - antakelig helt normalt på et sykehus, og hvis alt annet idag hadde vært greit, så hadde jeg sikkert ikke reagert! Ho som var med GU-dama virka også veldig grei for seg sjøl, men kombinasjonen med GU-dama funka dårlig. Ble mye bekymra lavt snakk dem imellom, og ikke noe ordentlig informasjon til meg. Overlegen var helt super. Tror bare det var skikkelig uflaks med ho ene..

Krysser fingra for fødsel snart for deg og, det unner jeg deg!
Bra å høre.. Husker meg selv fra forrige svangerskap. Var helt på gråten på slike kontroller og klarte ikke å si i fra om noen ting og det er veeeeldig utypisk min personlighet. Håper jeg klarer å si i fra dersom jeg opplever slike ting denne ang, men er ikke lett å si hvordan man reagerer med hormoner og utslitt kropp og psyke.. Forhåpentligvis går jeg ikke så lenge denne gang..

Lykke til med deg uansett. Nå blir det jo fødsel på deg de nærmeste dagene enten man vil eller ikke ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Hører ikke til her inne, men så trist at ditt første møte med sykehuset skulle bli sånnt, jeg tor kanskje jeg hadde sendt inn en klage jeg... En skal jo ikke bahandle noen slik som du ble behandlet der. Men bra at overlegen var koselig og grei slik at det ble en go avsluttning på det hele.
 
Sniker fra januar 2013... Min kontroll tok 10-15 min... men det var nok pga jef røst tok UL og sjekket nedentil... Der fant ho ut at jeg var meget moden og 3-4 cm åpning. Så hun spurte om jeg ville bli satt i gang noe jeg da ville. Så ble bare sent rett opp til føden hvor de tok ctg før en lege kom å satt inn piller... å vips var vi i gang. 16 timer etter pillene(trengte bare en runde før vanne gikk a seg selv) så var guttn ute. MEN var IKKE en bra fødsel... Fødselskade både mor og baby:(
 
Uff dette hørtes utrolig unødvendig ut! Man skal ikke måtte behøve å møte på sånne folk når man er høygravid. Man burde ikke trenge å føle seg liten og ubetydelig. Det er mye følelser i en gravid kropp!

Lei for at du måtte ha noen så teite timer! Men veldig glad for at overlegen var snill og enig med deg :) det gjør det litt bedre! At du får helga på deg! Da satser vi på masse rier i helga! :D lykke til <3


-- tasting fra mobil --
 
For en opplevelse da:( skikkelig ekkelt førstemøte.. håper på spontan fødsel i helga og at du får en fin fødsels opplevelse:)
 
Back
Topp