Å være ute på egenhånd

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Det kommer nok veldig an på hvordan man bor, tenker jeg, men er det slik at 4-åringene deres kan være alene ute der dere bor? Eller om dere synes det er ok?
Teodor er endel utenfor her alene. Vi bor inne på et tun med en port ut til parkeringsplass og biltrafikk enda et stykke unna der. Det bor mange vi kjenner her, barnehagebarn han går med i barnehagen og det føles ellers veldig trygt og godt.
Han har lært at han ikke får gå utenfor porten som skiller tunet og parkeringen, uten å si fra til en voksen og er veldig flink til å holde på det. Vi er ute og sjekker han innimellom, selvsagt, men han storkoser seg litt ute på egenhånd :D
 
Så koselig med en ny tråd her igjen :)

Høres jo veldig trygt ut for Teodor ute da :)

Amelia har fått vært ute litt alene i et års tid nå. Hun stikker ikke av, og er heller ikke typen til å gå langt vekk fra oss.

Hun får være i hagen, og rett borti veien for å sykle på asfalt. Er en stille vei som bare fører til tre hus, og som er veldig oversiktlig. Der sykler hun litt sammen med naboguttene og vi kan se henne fra vinduene :)

Er veldig trygg på at hun er ute alene i vårt rolige nabolag :)
 
Så koselig med en ny tråd her igjen :)

Høres jo veldig trygt ut for Teodor ute da :)

Amelia har fått vært ute litt alene i et års tid nå. Hun stikker ikke av, og er heller ikke typen til å gå langt vekk fra oss.

Hun får være i hagen, og rett borti veien for å sykle på asfalt. Er en stille vei som bare fører til tre hus, og som er veldig oversiktlig. Der sykler hun litt sammen med naboguttene og vi kan se henne fra vinduene :)

Er veldig trygg på at hun er ute alene i vårt rolige nabolag :)
Ja vi er veldig trygge her også.
En annen fordel er at vi kjenner alle foreldrene som bor her og om noen andre er ute er det hvertfall ikke noe problem. Vi ser etter dem om hverandre :D
 
Veldig godt det :) kunne aldri tenkt meg og bodd midt i byen altså :)
Nei det er utrolig herlig, hvertfall når han gjerne ønsker å gå ut selv.
Vi er selvfølgelig masse ute med han også, men han går gjerne ut for å ringe på til naboene han og leker lenge med de :D
 
Bor også i et område med veldig lite trafikk. Avstikker fra en blindvei, hvor vårt hus deler en avstikker med et annet hus. :)
Hun får være ute alene sålenge vi kan se henne fra huset. Var en gang ifjor hun la ut på vandring på egen hånd for å plukke blomster, men hun har heldigvis ikke gjort det igjen.
 
Bor også i et område med veldig lite trafikk. Avstikker fra en blindvei, hvor vårt hus deler en avstikker med et annet hus. :)
Hun får være ute alene sålenge vi kan se henne fra huset. Var en gang ifjor hun la ut på vandring på egen hånd for å plukke blomster, men hun har heldigvis ikke gjort det igjen.
 
Det høres ut som om det er stor forskjell på 4-åringer synes jeg. Min stikker av hvis han får muligheten, så han får absolutt ikke være ute alene. I tillegg er han maks distré, og kan godt finne på å sette seg ned midt i gaten for å klappe en av de tusen kattene som bor i nabolaget. Det hjelper ikke at det er relativt lite trafikk i gaten vår dersom en katt og en 4-åring ligger midt i kjørebanen. :S
 
Det høres ut som om det er stor forskjell på 4-åringer synes jeg. Min stikker av hvis han får muligheten, så han får absolutt ikke være ute alene. I tillegg er han maks distré, og kan godt finne på å sette seg ned midt i gaten for å klappe en av de tusen kattene som bor i nabolaget. Det hjelper ikke at det er relativt lite trafikk i gaten vår dersom en katt og en 4-åring ligger midt i kjørebanen. :S
Ja, forskjeller er det nok!
Teodor har vært stikke-av-typen, men har virkelig roet seg nå, og stopper ved grinda som avgrenser, selv når porten ikke er på på vinterstid. Men som sagt, sjekker jo ofte at han er på plass :D
 
Det høres ut som om det er stor forskjell på 4-åringer synes jeg. Min stikker av hvis han får muligheten, så han får absolutt ikke være ute alene. I tillegg er han maks distré, og kan godt finne på å sette seg ned midt i gaten for å klappe en av de tusen kattene som bor i nabolaget. Det hjelper ikke at det er relativt lite trafikk i gaten vår dersom en katt og en 4-åring ligger midt i kjørebanen. :S

Ja, skjønner jo at hver bil er farlig da :)

Hun her er veldig obs på billyder og går rett inn til siden om det kommer en bil. Kan til og med reagere om hun hører en lastebil som bråker veldig nede på storveien :) Men vil ha henne innenfor synsvidde :)
 
Jeg har en på fem og et halvt og ei på snart fire. Vi bor på en gård med to nabogårder langs samme veg. Her leker barna ute på egenhånd, men de vil helst ha med en voksen.
 
Back
Topp