Blå/grå tann

FrøkenH

Juni12s motiverende
VIP
Datteren min på snart 3 slo munnen sin for noen uker siden. Ca. 12 dager etter ble tanna gradvis blå/grå. Vi tok ho til tannlege, men ho var ikke veldig samarbeidvillig så han fikk ikke sett ordentlig på ho. Men han sa at de små faktisk kunne få "blåmerke" på tenna.
Ei på jobben har og en sønn hvor dette skjedde og tanna hadde blitt bra igjen.

Det jeg lurer på er om noen her har opplevd det samme hvor tanna er blitt hvit igjen og isåfall hvor lang tid det tok? (er ca. 2 uker siden denne ble misfarget).

Tror desverre tanna er død, noe jeg synes er fryktelig leit. Men klamrer meg til et lite håp om at den kan bli bra igjen.

Tanna til gutten min ble mørkeblågrågul. Skikkelig stygg. Var sånn i flere uker.
Men så plutselig ble den lysere. Nå er den bare en nyanse gulere enn de andre hvite tennene

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Det er blod som har kommet inn i tanna, så derfor er den blå/grå.
Vi hadde tannpleier på helsestasjon som sa det var "vanlig", ikke farlig og det kan gå to veier, enten blir den vanlig igjen, ellerså blir den blå/grå. Neste tann kan også bli missfarget, det spørs hvor langt den var kommet fram mens den første blei slått.
Selv har min samboer og hans søster begge en missfarget tann i voksen alder. (fra hva vet jeg ikke) men det er ikke farlig :)

Det er blod som har kommet inn i tanna, så derfor er den blå/grå.
Vi hadde tannpleier på helsestasjon som sa det var "vanlig", ikke farlig og det kan gå to veier, enten blir den vanlig igjen, ellerså blir den blå/grå. Neste tann kan også bli missfarget, det spørs hvor langt den var kommet fram mens den første blei slått.
Selv har min samboer og hans søster begge en missfarget tann i voksen alder. (fra hva vet jeg ikke) men det er ikke farlig :)
Tanna er helt ute, er ene fortanna hennes. Da krysser jeg fingrer for at den blir bra igjen:) men ble litt bekymret for tanna under da:/

Tanna til gutten min ble mørkeblågrågul. Skikkelig stygg. Var sånn i flere uker.
Men så plutselig ble den lysere. Nå er den bare en nyanse gulere enn de andre hvite tennene

Sent from my GT-I9300 using BV Forum
Skikkelig stygg hennes og, er fortanna så syns veldig når hu smiler. Men da er ikke håpet ute ihvertfall da, har bare gått 2 uker.

Guttungen slo tanna si så det gikk et skår av den, da vi var på 3 års kontrollen tok de bilde så de kunne se om tannen var skadet inni. Forsto det sånn at hvis tannen hadde vært ødelagt hadde det vært veldig vondt og den hadde råtnet opp på en måte ??? Nå hadde ikke hans tann blitt misfarget, men hun informerte om hva vi skulle være obs på når de slår tennene.
Tenker at så lenge ikke tannen er vond så blir den bra kanskje ???

Guttungen slo tanna si så det gikk et skår av den, da vi var på 3 års kontrollen tok de bilde så de kunne se om tannen var skadet inni. Forsto det sånn at hvis tannen hadde vært ødelagt hadde det vært veldig vondt og den hadde råtnet opp på en måte ??? Nå hadde ikke hans tann blitt misfarget, men hun informerte om hva vi skulle være obs på når de slår tennene.
Tenker at så lenge ikke tannen er vond så blir den bra kanskje ???
Tror ikke ho har vondt. Har spurt ho, og ho sier ihvertfall at den ikke er vond.

Har selv ødelagt en fortann som døde, og husker den var veldig vond lenge, men tror ikke det vonde vedvarte. Er veldig lenge siden og husker ikke helt da:)

Blir sikkert fin igjen :)

Her ble den helt hvit igjen etter en stund. Det du må passe på er hvis tannkjøttet forandrer farge eller at det blir en byll over tannen.

Her ble den helt hvit igjen etter en stund. Det du må passe på er hvis tannkjøttet forandrer farge eller at det blir en byll over tannen.
Ja, tannlege sa vi skulle følge med at det ikke ble hevelse i tannkjøttet da det kunne være tegn på betennelse. Hva gjør de da isåfall om du vet, trekker?

Ja, tannlege sa vi skulle følge med at det ikke ble hevelse i tannkjøttet da det kunne være tegn på betennelse. Hva gjør de da isåfall om du vet, trekker?
Vis det kommer betennelse så skal tanna ikke trekkes mens det er betennelse!!!
Da skal man ihvertfall først behandle betennelsem

Vi fikk beskjed om å varsle forsikringsselskapet hvis vi hadde barneforsikring da vår skadet tann, i tilfelle skader på tann under.

Vi fikk beskjed om å varsle forsikringsselskapet hvis vi hadde barneforsikring da vår skadet tann, i tilfelle skader på tann under.
Ja, for det har jeg også lurt på. Tannlege mente at skaden nå registrert siden vi var hos han. Men da skal jeg kontakte forsikringsselskapet for sikkerhets skyld. Takk:)

jeg datt og slo fortanna mi i en betongtrapp når jeg var liten. den ble blå/svart og ble betent etter en stund. måtte trekke den.

Vis det kommer betennelse så skal tanna ikke trekkes mens det er betennelse!!!
Da skal man ihvertfall først behandle betennelsem

Erm... Nei?
Jr. slo løs begge fortennene for snart to år siden. Begge ble løse, tannkjøttet var blodig m.m. Etter flere tannlegebesøk og et par ukers venting viste det seg at begge tennene festet seg igjen, men røttene var helt døde og tennene forble blågrå.

Etter halvannet år oppdaget vi plutselig en verkebyll over den ene tanna på en kontroll - han hadde ikke klaget over smerter, og vi sjekker jo ikke så ofte hvordan det ser ut helt øverst i tannkjøttet.

Siden det var en åpen verkebyll (dvs. at den "lekket" og derfor ikke vokste/gikk lenger innover) var det ikke SÅ fryktelig hastverk, og med sykdom og ferier tok det omtrent to måneder før vi fikk trukket den.
Men den måtte trekkes, og det var aldri snakk om noen behandling, antibiotika eller annet.

Nå har han klaget over smerter i den gjenværende tanna, så den skal også ut.

Heldigvis har røntgenbilder vist at tennene under ikke ser ut til ha blitt skadet - slaget gikk innover, ikke oppover; da kunne det ha skadet neste sett med tenner også.

Eldste frøkna mi slo ene fortanna når hun var 2 år, og nå etter hun fylte 4 begynte den å flytte seg oppover og ble blå igjen, etter disse årene da den var blå/brun først og derretter beigebrun ble den veldig lite pen så tannlegen anbefalte å trekke den, noe vi takket ja til i frykt for at den under skulle ta skade. Og det gikk helt fint, fikk beroligende mikstur en stund før, deretter bedøvelseskrem på tannkjøttet og deretter bedøvelsessprøyte i tannkjøttet/rota og vips så trakk tannlegen tanna, gikk kjempe fint!! Å jeg gikk med nerver og dårlig samvittighet i ukene før timen, så var lettet over hvor flink og rolig jenta var:) og da passet det bra å være karius og baktus på karneval etterpå!;)

Minerva
For det første vil betennelse i tannkjøttet (hevelse ved tanna) gjøre at smertestillende i beste tilfelle virker litt.
En betennelse i tannkjøttet burde (skal, men ikke altfor mange som gjør det) behandles også fordi det er større sjansje for alvorlig betennelse etterpå!

Hvis den er død så kan du hvertfall trøste deg med at det kun er en melketann;)

Tusen takk for svar alle sammen:)
Veldig greit og høre erfaringer og hva jeg må følge med på osv:)

Foreløpig ingen tegn til noe betennelse eller noe ihvertfall, så håper jeg slipper noe tannlegestyr ettersom hun er så lite samarbeidvillig på slike ting.

Back
Topp