Tøybleier

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marthe

Guest
Er det noen som har gjort seg noen tanker om det?

Eller som har erfaring med tøybleier?

Jeg vet at flere kommuner har støtteordninger når det gjelder tøybleier.
Her som jeg bor, så får man en startpakke med tøybleier. (www.rig.no)

Nei, trur det blir vanlige bleier her gitt. Orker ikke vaske bleier, har nok og vaske :p

Vi ville det med førstemann, men det funka bare ikke i starten og da ga vi litt opp.. Nå tror jeg vi ikke kommer til å prøve det.

Har en venninne som har brukt det på begge sine og er frelst! Og de i Bhg hennes har vært positive, så barna har vært heltids tb brukere. :)

Kommer til å gjøre som sist tenker jeg og bytte litt på. Prøve brettebleier de første mnd. Ble ikke helt fortrolig med det sist. Men lommebleier har jeg vært veldig glad i. Og da jeg endelig fikk til å strippe bleiene ble det enda bedre ;)

Ja det er nok litt jobb å sette seg inn i alt. Det er derfor ofte enklere å bare kjøpe ferdig på butikken :D Ser den.

Det skal jo vre mere miljøvennlig, pluss at barn som bruker tøybleier blir fortere rene enn barn som bruker kjøpebleier.
Kjøpebleiene er jo laget slik at barna ikke kjenner at de er våte, derfor bruker de enda lengere tid på å slutte med bleia.
Det avhenger jo mye av foreldrene og, men ofte er den enkle løsningen lettest i dagens samfunn.

Man får jo veldig mange fine tøybleier, og er man flink til å strikke kan man strikke ytterlag selv. Disse ull-trusene de har utenpå bleiene.

Jeg prøvde tøybleier en liten periode på minste min. Og det fungerte greit, men etterhvert som han ble større tisset han igjennom bleiene. Han måtte da skifte enten oftere eller så var ikke jeg flink nok til å å ha i nok innlegg.
Så da kuttet vi det ut. De var ikke overbegeistret i barnehagen heller.

Nei, trur det blir vanlige bleier her gitt. Orker ikke vaske bleier, har nok og vaske :p

Jeg vasker også mer enn nok nå.
De sier jo at det ikke blir så veldig mye ekstra med tøybleiene. Men da jeg prøvde de vasket jeg en maskin ekstra om dagen pga bleiene.

Og jeg vasker idag i snitt 4 maskiner om dagen...
Ikke spør meg hvordan jeg klarer det :P

Jeg vasker også mer enn nok nå.
De sier jo at det ikke blir så veldig mye ekstra med tøybleiene. Men da jeg prøvde de vasket jeg en maskin ekstra om dagen pga bleiene.

Og jeg vasker idag i snitt 4 maskiner om dagen...
Ikke spør meg hvordan jeg klarer det :P

Er jo bare å slenge bleiene inn med lys 60 vask. Evt ta en kaldskylling med bare bleiene først ;)
Hadde jeg vaska 4 maskiner om dagen hadde naboene vært fornøyde. For da måtte jeg vaska dems tøy også for å få det vil :p

Er jo bare å slenge bleiene inn med lys 60 vask. Evt ta en kaldskylling med bare bleiene først ;)
Hadde jeg vaska 4 maskiner om dagen hadde naboene vært fornøyde. For da måtte jeg vaska dems tøy også for å få det vil :p

Hehe.. Det kommer ann på hvor mange man er i husholdningen da :P
Vi er fem stk. hvorav 3 barn.

Jeg skifter på sengene en dag i uka, i pollensesongen er det oftere. Har en med pollenallergi.
Så er det yttertøy i ny og ne. Tok de nå i helga, det var 3 maskiner bare det.
Så kommer håndkler.
Så bader vi en dag i uka, og da må de håndklene til vaske, samt badetøy.
Så har vi en ullmaskin om dagen.
Pluss da vanlig tøy.

Jeg er glad i å vaske :P

Kjæresten min vil bruke tøybleier. Jeg vet ikke om jeg orker (eller gidder) vaskingen, så vi får se hva det blir til, har ikke bestemt oss for noe helt sikkert enda :)

Hehe.. Det kommer ann på hvor mange man er i husholdningen da :P
Vi er fem stk. hvorav 3 barn.

Jeg skifter på sengene en dag i uka, i pollensesongen er det oftere. Har en med pollenallergi.
Så er det yttertøy i ny og ne. Tok de nå i helga, det var 3 maskiner bare det.
Så kommer håndkler.
Så bader vi en dag i uka, og da må de håndklene til vaske, samt badetøy.
Så har vi en ullmaskin om dagen.
Pluss da vanlig tøy.

Jeg er glad i å vaske :P
Såpass ja. Ja det yttertøyet tar jo mye plass i maskin. Skjønner det blir mye vask med 3 barn ja. Men du trenger hvertfall ikke en ekstra vask bare for bleiene,var det lek tenkte å si,at de ikke behøver å vaskes for seg.
Og ulltøy behøver bare luftes hvis det ikke er flekkete :)
Litt tips for å spare vask bare. Men om du liker det så ;)

Prøvde med første.. Skulle være så miljøvennlig og greier. Gav blaffen i hele miljøet når kolikkbabyen kom. Mye lettere med vanlige bleier spør du meg :)

(Sniker fra mai :) ) Jeg har tenkt å satse på tøybleier, blir spennende å se åssen det går! Brettiser og formsydde i starten, så lommebleier. Har handla inn mye allerede. Hvis man har nok bleier trenger man ikke vaske like mye.. nå er vi bare to voksne her i huset, men vaskemaskina går kanskje maks en gang i uka. Bruker mye ull, vasker sjeldent klær. Regner med det blir betydelig mer vask med baby :) men har beregna bleier nok til at det skal gå med tøybleievask hver tredje dag når ting har gått seg til etterhvert. Har fått startpakka til RIG, litt misfornøyd med bleiene de har valgt ut (utgående modell av AIO-bleier strl 4-8 kg), hadde liksom ikke tenkt å satse på den typen bleier. Men får da prøve de, og evt selge om det ikke slår an.

Såpass ja. Ja det yttertøyet tar jo mye plass i maskin. Skjønner det blir mye vask med 3 barn ja. Men du trenger hvertfall ikke en ekstra vask bare for bleiene,var det lek tenkte å si,at de ikke behøver å vaskes for seg.
Og ulltøy behøver bare luftes hvis det ikke er flekkete :)
Litt tips for å spare vask bare. Men om du liker det så ;)

Jeg MÅ vaske ull :P Selv om det sikkert ikke trengs.
Barna griser ikke så mye nå lengere da. heldigvis.

Jeg har to vaskemaskiner, så det går igrunn veldig kjapt :D

Jeg MÅ vaske ull :P Selv om det sikkert ikke trengs.
Barna griser ikke så mye nå lengere da. heldigvis.

Jeg har to vaskemaskiner, så det går igrunn veldig kjapt :D

He he. Nei nei du må ikke det! :p
Men helt sant, Devold ull skal helst ikke vaskes med mindre det er helt nødvendig,da blir det fortere slitt og mister litt av de gode egenskapene. Jeg syntes det hørtes ganske ekkelt ut,men fikk beskjed om at hvis man har vært ute på ski f.eks og blitt skikkelig svett så er det bare å henge tøyet ut noen timer til skikkelig lufting,det er mye bedre for ulla og det blir visstnok som nyvaska. Dette er Devold altså.
Tror ikke jeg ville gjort det med mitt svette ulltøy, men :confused:
Unger svetter jo ikke sånn så det er jo ikke noe problem.

Vi bruker tøybleier til første fra 3. dag (når vi kom hjem fra sjukehuset). Hun er nå 16 mnd. Vi tenker å slutte med bleier for henne ila vinterferien eller påsken. Hun har gått på potte i snart et år (siden hun kunne sitte selv). Og trives veldig godt med det.
Vi har bleier etter henne mest lommebleier som vi er kjempe fornøyd med, men også noen aio (alt i et) bleier.
Siden både min søster og svoger/svigerinne har brukt tøybleier ble dette et naturlig valg for oss. Vi kunne spørre og grave om alt vi lurte på. Det jeg liker best med tøybleier er at bæsjen havner i do! Der den høre hjemme og ikke innpakket i (vanskelig nedbryttbart) papir og plast på søppeldynga.

Vi har flere merker med bleier hvis noen lurer på noe er det bare å spørre :) Ellers vil jeg anbefalle tøybleieforum (tbforum.tettinntil.no/).
Jeg tror aldri jeg faktisk har skrevet noe der, men du får storsett svar på det meste :)

Prøvde tøybleier med første, var igrunn veldig greit. Men hun ble så sår av det så da sluttet vi. Tror nok ikke jeg blir å gjøre det med denne. Men har det jo liggende.....får se hva vi gjør med det :)

Prøvde tøybleier med første, var igrunn veldig greit. Men hun ble så sår av det så da sluttet vi. Tror nok ikke jeg blir å gjøre det med denne. Men har det jo liggende.....får se hva vi gjør med det :)

Mini her ble også sår en periode så vi brukte engangs en stund og så gikk vi tilbake igjen og da gikk det greit.
Kommer helt an på hva slags du bruker. Det er visstnok mange som reagerer på det fleecestoffet som er inni mange av tøybleiene.. som de vi hadde også. Men hvis man velger en type med bambus mot huden mener jeg det skal gå bra for det fleste.
Nå har han fått bleieutslett og bruker ikke bleie da.. Dvs han brukte bleie på natta hel til for en uke siden da jeg tok den av fordi han var stort sett tørr uansett og han fikk dette utslettet. Så det var kanskje bleia allikevel :p (engangs altså)

Mini her ble også sår en periode så vi brukte engangs en stund og så gikk vi tilbake igjen og da gikk det greit.
Kommer helt an på hva slags du bruker. Det er visstnok mange som reagerer på det fleecestoffet som er inni mange av tøybleiene.. som de vi hadde også. Men hvis man velger en type med bambus mot huden mener jeg det skal gå bra for det fleste.
Nå har han fått bleieutslett og bruker ikke bleie da.. Dvs han brukte bleie på natta hel til for en uke siden da jeg tok den av fordi han var stort sett tørr uansett og han fikk dette utslettet. Så det var kanskje bleia allikevel :p (engangs altså)

Ok, ja hun hadde så og si aldri utslett eller sår hud når vi brukte engangs.

Men kan jo hende det var typen og stoffet inni så klart :)
Men tror nok det blir engangs...har jo alt men tror jeg ser om jeg får solgt det. Husker ikke hvordan det funka og orker ikke "lære"det på nytt.

Ok, ja hun hadde så og si aldri utslett eller sår hud når vi brukte engangs.

Men kan jo hende det var typen og stoffet inni så klart :)
Men tror nok det blir engangs...har jo alt men tror jeg ser om jeg får solgt det. Husker ikke hvordan det funka og orker ikke "lære"det på nytt.

Hadde dere brettebleier da? Ellers er det jo ikke avansert i det hele tatt ;)

Nei da sånn som ser ut som vanlig....
Vet det ikke er vanskelig hehe men vet ikke om jeg orker....får se...:):p:rolleyes:

Back
Topp