Når blir et bilsete "for gammelt" ??

Mrs.Mona

Elsker forumet
MAI 2013
Begynte plutselig å tenke på noe i dag (hadde besøk av ei venninne som er gravid, og da går jo selvsagt praten..) Hvor lenge kan man egentlig bruke baby-bilsetet før det er for gammelt??

Vi kjøpte et bilsete av ei venninne av oss da jeg gikk gravid med Mina, det setet hadde hun også bruke til sine to sønner, der han eldste blir 7 år til sommeren.. Er dette for gammelt? Jeg har prøvd å google, men der blir jeg ikke så mye klokere... Det står alt fra 5 år til 8-9 år gammelt...

Så kjenner at jeg er fryktelig forvirret, og vet ikke heeelt hva jeg synes.. (er jo fryktelig gøy med noe nytt, til et nytt barn, siden vi så og si har alt etter Mina, men er jo en dyr ting å bare kjøpe for å kjøpe, spes når man har et....)
 
4 år?? Oi, det var fryktelig lite. Måtte ta det ned å se på det nå. Og det er ingen skader what so ever, og ser nesten nytt ut..
 
Jeg har hørt 5 år....

Sent from my GT-P7310 using BV Forum
 
Mener også å ha hørt noe om 5 år, men absolutt ikke sikker.
 
Når vi kjøpte barnesete sa de 5 år...
 
Hmmm, takk for svar. Forvirrende, men skjønner at 7år er rimeleg gammelt for et sete. Jeg får ønske oss penger av besteforeldre til det :)
 
Oi! Det hakke jeg tenkt på i det hele tatt! Da er hvertfall sete jeg kjøpte til mini for gammelt.. det er 7 år te sommern.. Har et brukt jeg kan kjøpe men må forhøre meg med hvor gammelt det er da.. tror ik det er så nytt heller
 
Det syntes jeg var lenge... Jeg personlig ville ikke følt meg trygg på et så gammelt sete selv om trygg trafikk mener det er greit.
Ja, og det står jo MAKSIMALT. Så viss setet er 7 år og det kal brukes ett år så vil jeg si at jeg ikke hadde turt å stolt på det..
 
Det kommer sikkert an på hvordan du har lagret det også.¨, men vi fikk beskjed om fem år-
.
 
Det har stått helt tørt på et kryploft.
Jeg heller mer og mer på å kjøpe et nytt et, siden det er nr.2, så kan vi jo ønske oss penger av besteforeldre og oldeforeldre..
Problemet er å overtale mannen:confused: Han er helt på det at når vi har et, som ser bra ut så hvorfor bruke penger på et nytt.. Kan være enig i det når det gjelder andre ting, men et bilsete er jo ikke bare bare.. Det er viktig at det er 100% og at vi VET at det er 100%.
 
Hvor har dere hørt 5år?
Statens vegvesen viser også til Trygg trafikk sine tall, så da tror jeg på at et sete er for gammelt når det er over 8år..håper de som har ansvar for trafikksikkerheten her i landet vet hva de snakker om. Jeg har jo ikke peiling, så kan bare vise til fagfolk.
Hadde du spurt hva jeg ville gjort, så spiser jeg ikke engang mat på siste forbruksdag så jeg ville ikke hatt et sete til den dagen heller ;)
 
Hmmm. Dette har ikke jeg tenkt på heller. Jeg skal uansett ha nytt babysete, men har fra 9kg og oppover. Kjøpte nytt besafe til den nette sum av 3600kr når snuppa var 1 år. Var vel i 2009 det da. Satser på å bruke det i 2014, eller gåkke det? :/
 
Hmmm. Dette har ikke jeg tenkt på heller. Jeg skal uansett ha nytt babysete, men har fra 9kg og oppover. Kjøpte nytt besafe til den nette sum av 3600kr når snuppa var 1 år. Var vel i 2009 det da. Satser på å bruke det i 2014, eller gåkke det? :/

det går fint, da går du godt på innsiden av 8års grensa. :)
 
Back
Topp