Stebarnsadopsjon

Er det noen her inne som har gjort det eller som er i prosessen med det?? Og som da vet hvilken papirer vi trenger og hvor lang tid det evt vil ta før prosessen er gjennomført og godkjent? Jeg vet at vi må være gift men det er vel i utgangspunktet det eneste!!
 Håper noen kan svare meg. På forhånd tusen takk.
 
hei:)

vi ønsket å gjøre det samme som dere, dere må ikke være gift, men samboere over en lengre periode, å han må ha vert i barnas liv i noen år før det lar seg gjøre, åsså kommer det litt an på barnas alder, mine er 6 og 7, å di var for unge til å kunne tale sin egen sak.

men kanskje hvis dere er gift at det lar seg gjøre uten uttalelse fra barna? husker ikke hva det heter dit vi ringte, men jeg mener vi fikk nr av helsestasjonen.
 
Jeg har snakket med advokat og han sa at vi må være gift, det er den ene av de "store" tingene de krevet. Ellers videre fikk vi ikke vite noe om at barnet må uttale seg selv om det? Bare at så lenge ikke bf er inni bildet og jeg har hovedomsorgen så skulle det gå greit :)

Men har samboeren eller mannen din adoptert jentene deres? Eldste her er 5 år og han har vært i livet hennes fra dag en :)
 
Nå er det mange år siden min mann stebarnsadopterte dattera vår, men i den tid tok vi kontakt med fylkeskommunen, midt i søknadsperioden tok adopsjonskontoret for barn og unge over så da ble alle papirene sendt over der var en del rot i startet for papirer som forsvant og litt sånn, men regner med at alt er oppe å går nå, de var iallefall kjempe koselige å snakke med og flinke og informere.

Vi måtte sende med legeerklæring på at han var helt frisk, samt en psykologisk rapport, samt at barnevernet var på besøk og skrev rapport på besøket som ble lagt med. Ellers så var det bare søknadspapirene og selv om biologisk far ikke hadde noe forhold til barnet eller ikke noe omsorgsrett/foreldrerett, så ba de også om uttalelse fra ham, denne sender de rekomandert til den addressen som er registrert på barnefar. Her fikk far 3 sjanser til å svare, og valgte å ikke benytte seg av noen. Vi startet prosessen i 1997 og adopsjonen gikk igjenom i 2000 vi var ikke gift da vi startet prosossen men hadde vært samboere i over 2 år som er nedre grense. Da vi giftet oss i 1998 sendte vi vigselspapirene inn. Grunnen til at det tok lang tid her var at biologisk far fikk 3 sjangser med 3 mnd svar frist:)

Lykke til:)
 
test
 
Det står på bufetat sine sider om hvilke papirer dem skal ha. minns det var Den som skal adoptere: vandelsattest og legeattest, egenerklæring på helse Godtkjennelse fra den med foreldreretten Søknadskjema Fødselsattest på alle parter De fleste skjemaene ligger på nett. Og underskriftene deres må attesteres av advokat eller offentlig tjenestemann. Vi har fått beskjed om at det tar 3-6 mnd fra bufetat har alle nødvendige papirer til saken blir behandlet. Behandlingstid har vi ikke fått info om.
 
dere som har gjort det/er i gang med prosessen... dere er ikke redde for at en henvendelse om dette til BF skal ende motsatt? At han heller vil ha kontakt med barnet?

Det er liksom det som holder meg tilbake..
 
Første som må være på plass er at biologisk far fraskriver seg farskapet. først etter dette er det mulig å søke stebarnsadopsjon.
 
Første som må være på plass er at biologisk far fraskriver seg farskapet. først etter dette er det mulig å søke stebarnsadopsjon.

Men når ikke bf er oppført på papirene og saken er henlagt fra nav så er vel ikke dette noe som er nødvendig :)
 
Hvordan går vi frem og tar gjerne imot råd fra dere som har gått igjennom dette el står i det nå. Min mann vil adoptere jenta som snart er 4 år og han har vært Pappa'n hennes siden hun var knappe 1 år. Biologisk far står på papirene men vil ikke vite av henne og har skrevet det på brev at han vil at min mann skal ta over hele ungen .
 
jeg har også samme problemet. ....Men det jeg har en en utprintet logg fra FB (eneste måte å få kontakt men bf på...) der det står noe sånt som. Ikke vil ha noe med oss å gjøre, er ferdig med dere, kreve farskapstest, vil ikke se/høre fra dere, ungen er like stygg som sin mor osvosv.. Den er to år gammel nå, som jeg har sparet på... Men jeg vet ikke om det telles eller ikke da, men lov å prøve seg ;-) Har ikke snakket/sett bf på over to år. Barnet har ikke fått en eneste ting fra bf. Ikke noe i det heletatt. Han har heller ikke nåkk penger til barnebidrag ifølge NAV. Slik som jeg ser det har han like mye å gjøre med barnet som en sæddonor ville hadd! Og HVORFOR han skal ha uttalelserett stiller jeg med totalt utestående til????? Jo da mens pappan til barnet (ble sammen før barnet var født) må legge frem vandel, sykolog og legetest. For å få delt omsorg med meg... latterlig!!!
 
Hvordan gikk det her? Jeg har en bf som kun tar kontakt to ganger i året. 4 åringens bursdag og på hans egen bursdag. Da ringer han og vil gjerne snakke litt.. Utenom det vil han ikke ha noe med henne å gjøre. "Ikke enda..." Sier han. Jeg er gift med ny mann som har vært pappa for snuppa i 3 år. Hun kaller han pappa og kjenner ikke sin biologiske far på annet vis enn at han ringer de to gangene i året og sier hei.. Bf betaler bidrag og klager ikke på det.. Men vi (jeg og min mann) vil så gjerne at min mann skal få adoptere. Bf har slitt lenge med rusmisbruk (dette var jeg uviten om da jeg ble gravid) og forlot oss for rusen. Han har sittet i fengsel, vært på avrusing og sliter med alkohol.. Han skal gifte seg nå i januar og jeg kjenner jeg er litt redd for at han skal prøve å få omsorgen for henne igjen. Han skrev den fra seg for 2 år siden. Derfor ville det vært en kjempe trygghet for oss om min mann hadde adoptert. Min mor prøver å betrygge meg med at han aldri vil få omsorgen for henne igjen, men jeg klarer virkelig ikke slappe av. Man vet aldri hvordan systemet kan snu og stikke deg i ryggen.. Jeg vil være helt trygg på at mitt barn er under trygge omgivelser. I følge barnevernet så må jeg og mannen være gift, ha hatt et forhold over 3 år og han må ha hatt en rolle i barnets liv de siste årene. Alt dette går vi under, men er redd for at når barnefar skal uttale seg, så vil han kunne sette opp en skikkelig kamp. Er livredd for å tape. Det er såpass at jeg nesten ikke tør å søke i redsel for å starte en krig som gjør at han plutselig vil stille opp alikevel når jeg bare kunne latt være så hadde han holdt seg unna.. Men da ville vi levd i uvissheten hele tiden.. Noen som skjønner hva jeg skal frem til her? :p
 
Skal faktisk på barnevernet nå på tirsdag å snakke om muligheten for stebarnsadopsjon :-D om det er noe håp :-D vi har bodd sammen i 3år å vært gift i 6mnd :) min mann har vært pappa for hu i 3år å hu sier han er pappa selv om hu vet hu har en Anna. Men han tar ikke kontakt.. Hadde en samtale med han i høst, men da skulle han liksom bare legge frem at han hadde aldri gjort noe galt :p såååååå jah han driter i dattra si! Men hu har nå nye pappan sin som hu elsker <3
 
Skal faktisk på barnevernet nå på tirsdag å snakke om muligheten for stebarnsadopsjon :-D om det er noe håp :-D vi har bodd sammen i 3år å vært gift i 6mnd :) min mann har vært pappa for hu i 3år å hu sier han er pappa selv om hu vet hu har en Anna. Men han tar ikke kontakt.. Hadde en samtale med han i høst, men da skulle han liksom bare legge frem at han hadde aldri gjort noe galt :p såååååå jah han driter i dattra si! Men hu har nå nye pappan sin som hu elsker <3

Kan ikke du skrive litt om hvordan det gikk til oss andre som lurer.. :) Litt hjlp og høre hva de sier for ser ut som vi har samme situasjon...
 
Yes :) kan skrive innlegg på tirsdag etter møtet :) veldig spent på hvordan det møte vil gå :-D håper vi får positivt svar på å sette i gang :-D
 
Blir spennende å høre og kanskje det er det som skal til for at vi endelig får rota oss i gang med prosessen her i huset :) Vi har sett på alle skjemaer og fylt de ut men vet liksom ikke helt hvordan resten av veien er :/ Er det bare å sende de inn el skal vi også ta kontakt med barnevernet her tro ?
 
Jeg tok kontakt m barnevernet :) så til alt hell så var D faktisk min gamle saksbehandler vi skal til :-D ( fikk hjelp a barnevernet 1års tid da jeg var alenemor å faren jahhh gav bæng) værdens hyggeligste dame :-D bare litt over 2 dager igjen til møtet :) har en god følelse :)
 
Fra vi sendte søknaden til bufetat til vi fikk svar tok det et år! Mye papirer og utredning fra barnevernet lokalt som sender rapport til bufetat med anbefaling. Bufetat fatter vedtak.

Vi fikk nei nå, selvom barnevernet anbefaler det. Hovedgrunnen var at barnet er under 12 år, da må man ha særskilte grunner, og våre er visst ikke gode nok:( skriver anke nå!!
 
Da har vi vært på samtale :) fikk mange svar :) i og med frøken fryd snart er 7år å det er helt stille fra den biologiske klysa så er D like greit å la ting stå på stedet hvil til hu blir større å kan uttale seg litt selv å forstår prosessen :) å det er jeg jo enig i :) så vi kunne jo søke å sette i gang, men sjansen for å få det igjennom er større jo lenger vi venter å det er stille fra klysa :) er jo bare på papiret vi mangler ting :) men det skal få vente litt til :) haster jo ikke :) selv om jeg vil bli ferdig m det her vil jeg ikke risikere avslag :)
 
Back
Topp