Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Å kalle det mishandling synes jeg er å dra det litt langt.
Men som kommentaren.over her " døper pga tradisjon". Ja da har du allerede prakket på barnet en tro. Da lar du ikke barnet velge selv.
I familien vår er det tradisjon å.døpe. Ingen er praktiserende kristne.
Vi valgte å ikke døpe barna. Altså mot tradisjon. For både jeg og mannen er IKKE troende.
Blir nesten irritert når barna blir automatisk med i statskirken fordi vi er medlemmer. Jeg og mannen er døpt. Jeg vet vi står.fritt til å melde oss ut.
Jeg har lest her inne nå flere ganger at man sier høyt til presten at jeg lover å oppdra barnet mitt i den kristende tro, jeg har døpt to barn til nå, med to forskjellige prester og har aldri sagt noe høyt i kirken....
Men ja her blir mine barn døpt, og vi har snakket masse med presten ang dette.
Jeg har min barnetro, jeg synger kjære Gud for mine barn og vi snakker om døde mennesker som er i himmelen.
Min samboer er ikke døpt, han har ingen barnetro.
Når barnet blir gamle nok kan de ta ett valg å melde seg ut av kirken. Verre er det ikke!
Jeg synes ikke det er mishandling at ett barn vokser opp i ett hjem med religion.
Synes ikke noe om at religionen gir foreldre tillatelse til å omskjære, fysisk avstraffelse, eller tvinge barn til noe man ikke vil....
Man sier jo ikke det høyt, men jeg mener da at i de dåpene jeg har vært i at det blir sagt at det er det dåpen går ut på, blandt annet, og at de som er faddere skal hjelpe til med dette?
Ja, fadderens oppgave er jo å lære barnet om den kristene tro, men man står ikke foran prest og forsamlingen å sier ja, jeg lover. Jeg er fadder til tre barn og mamma til to og jeg har aldri gjort noe slikt.
Det er poenget mitt, jeg har lest her inne nå i flere år, at man sier høyt til presten at jeg lover. Det gjør man altså ikke![]()
sakset fra de liturgiske leddene på http://www.kirken.bodo.no/wips/1723194181/ :Når presten sier det høyt og man går igjennom sermonien, så er det jo "den som tier, samtykker", og same shit. Men teknisk sett.
sakset fra de liturgiske leddene på http://www.kirken.bodo.no/wips/1723194181/ :
"Dåpens forpliktelse
{L} Vil foreldre og faddere reise seg.
{L} Dere som i dag bringer dette barnet til Kristus, skal være vitner om at han er døpt til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Sammen med denne menighet og hele vår kirke får dere del i et hellig ansvar: å be for barnet, lære ham selv å be, og hjelpe ham til å bruke Guds ord og Herrens nattverd, for at han kan bli hos Kristus når han vokser opp, likesom han ved dåpen blir forenet med ham."=)
Ikke sant, det er jo ganske tydelig... Hvis man da ikke har til hensikt å gjøre dette, er jo dåpssermonien en løgn.
Vi lever da ikke i 1710? Vi lever i 2012 og jeg som fadder har ikke timer hverdag med mine fadder barn der jeg lærer de om Gud, det tror jeg ingen har. Og det jeg har reagert på her er ikke hva presten sier, men at man her på babyverden lover høyt at jada vi lover å oppdra barnet i den kristene tro. Når det faktisk er slik at man sier for det meste ingenting, bortsett fra hva barnet heter.
Jeg hadde reagert veldig sterkt på om fadderene til mine barn skal oppdra mitt barn, det er noe jeg gjør. Men som fadder mener jeg at du skal bry deg om barnet mitt, ta deg tid til barnet mitt og være der for barnet mitt. I en samtale med presten som varte i 2 timer snakket vi om akkuratt dette. Og han kunne ikke forstå hva egentlig folk mente med dette. Han syntes det var veldig feil tankegang. Velger man å døpe barnet så kan barnet velge å melde seg ut igjen. Det er mye lettere en som en 14 år gammel gutt må døpes om han velger konfirmasjon. Jeg har aldri lyve foran en stor forsamling, jeg er der for mine fadder barn.
Og jeg lærer min sønn om hva julen er, påsken er osv. Vi går ikke i kirken utenom seremonier og jeg som voksen vet ikke hva jeg tror, men jeg liker barnetroenOg jeg liker ser seremonien dåp. Jeg skal også gifte meg i kirken
![]()