Yoghurt

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Tenkte jeg skal prøve å gi henne yoghurt. Men vil gi uten sukker. Hvilken kan jeg gi?
Har dere gitt yoghurt?
 
Hun har fått det en stund og er veldig glad i det!
Pleier å få litt yoghurt sammen med brødskive til lunsj.

-Morgenmums fra Ellas
-Greek yoghurt fra Ellas
-Yogolino fra Nestle
-Yoghurt naturell, blandet med bær evt.fruktmos.
 
Jeg har bare testa yogolino til Nestle og den likte han ikke. Til storebror prøvde jeg meg på naturell yoghurt med diverse bær. Ingen suksess det heller. Så vidt jeg har lest er Danonino en av de beste å gi (bare at det egenlig ikke er yoghurt da, men Kesam). Så storebror får mest av den. Men er usikker på sukkerinnholdet i den. Sikkert ikke så verst siden den anbefales foran vanlig yoghurt.
 
Er det ikke for mye proteiner i kesam for våre barn? Trodde ikke de klarte å bryte ned det så bra.
Det sier sunhedstyrelsen her, men det er sikkert forskjellige (ikke har de kesam her heller, men vet at man ikke skal gi skyr).
 
Er det ikke for mye proteiner i kesam for våre barn? Trodde ikke de klarte å bryte ned det så bra.
Det sier sunhedstyrelsen her, men det er sikkert forskjellige (ikke har de kesam her heller, men vet at man ikke skal gi skyr).
Det er fullt mulig. Nå snakket jeg om storebror på 4. Men at det ikke skal gies er nok ikke sant. Det er jo bare svært få varer man ikke skal gi. Eks. honning. Prøvde å google, men kan ikke finne noe om at det frarådes til små barn. Fant derimot dette: http://www.bramat.no/kosthold/tester/669-bramat-tester-yoghurt-og-kesam-til-barn
Men det er sikkert hundre andre tester der ute og man sjekker. Hehe.
 
Dette var snakk om naturell. Det er generelt mer psyko på alt enn i Norge.
 
Det er fullt mulig. Nå snakket jeg om storebror på 4. Men at det ikke skal gies er nok ikke sant. Det er jo bare svært få varer man ikke skal gi. Eks. honning. Prøvde å google, men kan ikke finne noe om at det frarådes til små barn. Fant derimot dette: http://www.bramat.no/kosthold/tester/669-bramat-tester-yoghurt-og-kesam-til-barn
Men det er sikkert hundre andre tester der ute og man sjekker. Hehe.


Jeg fant det her:

Proteinholdige mælkeprodukter
Børn under 1 år bør ikke få mælkeprodukter med højt proteinindhold.
Børn får generelt rigeligt protein, og blandt andet derfor frarådes mælkeprodukter som ylette, ymer, kvark, Cultura, skyr og fromage frais det første år. For mange proteiner kan skade nyrerne. Sødmælk i større mængder frarådes af samme grund for børn under 9 måneder. Hvis barnet under 1 år skal have surmælksprodukter, så giv sødmælksyoghurt, tykmælk eller A38, der indeholder ca. 3,5 % fedt og max 3,5 gram protein pr. 100 gram.
 
Sødmælk er h-melk, A38 er cultura og fromage frais rømme/creme fraiche-ish.
 
Jeg fant det her:

Proteinholdige mælkeprodukter
Børn under 1 år bør ikke få mælkeprodukter med højt proteinindhold.
Børn får generelt rigeligt protein, og blandt andet derfor frarådes mælkeprodukter som ylette, ymer, kvark, Cultura, skyr og fromage frais det første år. For mange proteiner kan skade nyrerne. Sødmælk i større mængder frarådes af samme grund for børn under 9 måneder. Hvis barnet under 1 år skal have surmælksprodukter, så giv sødmælksyoghurt, tykmælk eller A38, der indeholder ca. 3,5 % fedt og max 3,5 gram protein pr. 100 gram.
Det eneste rådet helsedirektoratet (som er det eneste jeg forholder meg til) gir om melkeprodukter er dette:
"Kumelk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten i spedbarnsperioden og bør som
hovedregel ikke brukes som drikke eller i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk
kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår, det vil si fra ca. ti måneders alder. Fra
denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk (gjerne typer uten eller med lite tilsatt
sukker) gis, helst sammen med kornvarer, eller som dessert. Yoghurt inneholder lite jern,
og kan inneholde en god del sukker (fruktyoghurt) og bør derfor vanligvis ikke utgjøre et
måltid i seg selv. " Men som med alt annet er det vel andre råd i Danmark;)
 
Jepp, her får de jo jern tilskudd eller MME og av den grunn kan de fint få melk. Det står faktisk om Norge vs DK i enæring for spedbarn i den foldereren utgitt av helsedirektoratet.

Anyway, her går yoghurt ned på høykant! Med eller uten frukt/bær.
 
Ikke lett dette. Lurer på om jeg skal gå for gresk yoghurt og tilsette frukt selv.
 
Det eneste rådet helsedirektoratet (som er det eneste jeg forholder meg til) gir om melkeprodukter er dette:
"Kumelk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten i spedbarnsperioden og bør som
hovedregel ikke brukes som drikke eller i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk
kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår, det vil si fra ca. ti måneders alder. Fra
denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk (gjerne typer uten eller med lite tilsatt
sukker) gis, helst sammen med kornvarer, eller som dessert. Yoghurt inneholder lite jern,
og kan inneholde en god del sukker (fruktyoghurt) og bør derfor vanligvis ikke utgjøre et
måltid i seg selv. " Men som med alt annet er det vel andre råd i Danmark;)
Er dette jeg også har lest, og fått beskjed om fra helsesøster. Så jeg venter en stund til før lillegullet får yoghurt, han ble jo nylig 9 mnd.
 
Jeg har så vidt begynt å gi litt yoghurt. Jeg har kjøpt Tine Sprett barneyoghurt, og det fungerer helt fint (mini elsker det!). Men jeg gir det ikke hver dag, og kun ca 1/3 beger.
Denne typen inneholder ca 4% sukker, tror jeg. Men jeg tenker at det er helt ok! De skal jo ikke ha salt heller, men det er salt i brød feks. Alt med måte, og først og fremst variert kost, så går det nok veldig bra :)
 
Back
Topp