XuperBs vei mot familieforøkelse

XuperB

Forumet er livet
Himmelbarn
Junilykke2018
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Maisløyfene 2024
XuperB - straks 31 år, og jeg og den fantastiske samboeren min har vært sammen i 15 år, samboere i 14 av dem, og forlovet i straks 2 år. Vi ble dessverre engleforeldre for kort tid siden. Jeg har telt litt på "knappene" om å starte med dagboken her allerede nå, kun 1 uke etter at vi mistet lille Julian i uke 24 (eller, han døde nok før vi rakk å komme til uke 23 ...). Det føles på en måte litt feil å skulle tenke på neste graviditet allerede nå, samtidig som det er noe som okkuperer hodet mitt veldig og føles rett. En ny graviditet vil jo ikke fylle tomrommet etter Julian, men jeg vil ikke vente for lenge før vi prøver på nytt igjen. Føler også det er viktig å se fremover, å ha noe å se frem til på en måte.

For å hoppe litt tilbake, midtveis i 2015 begynte samboeren min og jeg å være litt uforsiktig med prevensjon. Dvs brukte ingenting. Jeg tåler veldig dårlig hormonpreparat så det hadde jeg ikke brukt på ei stund, og uten å egentlig prate sammen så hadde visst begge ønske om barn - men ikke sånn at vi prøvde så hardt. Vi klarte ikke å treffe så godt på el-dagene tydeligvis, og jeg vet ikke om jeg har så veldig lett for å bli gravid i utgangspunktet. Kan være vi bare var uheldige. Det var i tillegg en veldig travel periode frem til sommeren 2016, spesielt for samboer, så vi hekket vel heller ikke så mye i lange perioder. :p August 2016 traff vi blink, og i september leste jeg av en positiv test. Det kom i en periode hvor jeg slet endel med mye motgang, mange konflikter i frivillige verv og i det hele tatt. Det var et utrolig tungt svangerskap på mange måter, selv om jeg hverken kastet opp eller var skikkelig fysisk dårlig. MEN, jeg sleit med blødninger og var inn og ut av kontroller, de fant ei cyste som var litt stor og jeg ble tatt ymse prøver av. Heldigvis så var alt greit, og cysten trakk seg tilbake selv. Jeg gikk allikevel rundt med en følelse av at noe ikke var helt greit, og den ble styrket av at jeg syns jeg kjente lite bevegelser, og de jeg kjente var svake og få - selv frem til uke 23 når andre på termingruppa ble holdt våkne av sine spirer, kjente og så bevegelser på utsiden og i det hele tatt. I lange perioder var det stille på minien, og derfor tok det litt tid før jeg innså at det var gått alt for lang tid siden sist jeg kjente noe, selv etter å ha prøvd alle triksene i boka. Tirsdag 31. januar dro jeg inn på føden, og de fant ikke hjerteslag. Verden raste litt sammen, og jeg ble lagt inn med en gang. Jeg ble utrolig godt ivaretatt av jordmødrene og pleierne på føden, og jeg er så utrolig fornøyd med hvordan vi ble møtt og fulgt opp av dem (og fortsatt blir fulgt opp). Fødselen ble igangsatt onsdag 1.februar, og på kvelden kom lille J til verden. 470 gram og 32 cm lang, en perfekt liten gutt :Heartred. Fødselen gikk fint, om en styggfort - så jeg rakk ikke å få smertelindringen de lovte meg, annet enn de siste 10-15 minuttene. Dessverre så var det igjen litt rester i livmora, så i går ble jeg lagt inn på dagkirurgien for utskraping (jeg skulle bare på en kort etterkontroll tenkte jeg, og vips var jeg i ei sykehusseng igjen - enda godt neste kontroll er pr telefon, for nå har jeg blitt lagt inn de siste to gangene jeg har vært på det sykehuset :p ).

Vi aner ikke hva som skjedde eller hvorfor. Det var ikke noe tydelige tegn på J, jeg har vært i super form siste måneden (nesten i for god form siste tiden), og de så ikke noe som avslørte morkakesvikt, svakhet i mormunnen etc. Vi hadde ordinær UL i uke 20 + 1, og da så de ikke noe galt. Mulig vi må belage oss på å ikke få noe svar også, eller så er det noe som bare utviklet seg feil. Ikke godt å si, og det kan ta lang tid før vi får svar.

Jeg er innstilt på at jeg vil ha barn i nærmeste framtid. Jeg er jo straks 31 år, og vil ikke bli for gammel mor heller. Siden vi ikke vet hvor lang tid det kommer til å ta, så hopper vi rett oppå hesten så snart jeg har hatt en mens. Jeg vil gjerne vente til over en mens, både for at det skal gå litt lengre tid etter det vi har vært igjennom og fordi jeg vil ha litt mer "kontroll" på en måte. Kommer også til å gå mer "akademisk" til verks, og teste etter EL og slikt - noe jeg ikke gjorde sist. Fulgte bare delvis med i en app, siden jeg uansett tracket periodene mine. Dagboka kommer nok mest til å være en plass for å lufte tankene de ukene det tar før syklusen er i gang igjen, og kanskje det ikke blir så mange oppdateringene før vi er skikkelig i gang. Ikke godt å si, men jeg hadde lyst å bare få unna historien min nå, og som et steg i å gå videre. Jeg håper at ting er i gang igjen om 4-6 uker, ellers mister jeg nok tålmodigheten og bare hopper i det før det har gått en mens *host*. Vi er heldigvis lovet tett oppfølging i et neste svangerskap, for jeg kommer sikkert til å være superfrynsete.

Det har vært noen heftige 8 dager, og det føles mer som et halvt år enn bare ei drøy uke. Følelsene mine går i en berg- og dalbane, og det har vært en veldig tung dag for min del i dag. Kroppen er utslitt, jeg har fortsatt brystspreng (kommer fra gode melkeku-linjer så jeg tror ikke jeg skal bekymre meg for melkeproduksjon når den tid kommer), det er jo tross alt bare ei uke siden fødselen. Jeg er sykemeldt til og med 24. februar, og tenker å bruke de neste par ukene godt til å få luftet tankene mine enda mer (har mange fine folk å snakke med, og jeg har fått bearbeidet mye på kort tid pga ei super jordmor med videreutdanning innen psykiatri), og begynne forsiktig opptrening av kroppen igjen etter en lengre periode med lite fysisk aktivitet (perioder med utmattelse fra høsten av og til over jul).

En litt lang intro, men jeg har en tendens til å la tastaturet løpe løpsk. Dere er herved advart!
 
Last edited:
Oj! For en sterk historie. Jeg kommer til å følge med deg videre, og håper du får svar på hvorfor sist svangerskap ikke gikk som det skulle.
 
For en sterk historie! Ønsker dere masse lykke til! Håper dere tar godt vare på hverandre, og at det går raskt når dere bestemmer dere for å prøve igjen [emoji173]
 
Hei!! Huff, for en utrolig vond og sterk historie. Ord blir veldig fattige i en sånn situasjon. Jeg ønsker deg masse lykke til videre ! Skal følge deg på veien <3
 
Uff,så leit med den lille gutten din <3 ønsker deg masse lykke til på veien videre<3
 
Takk. :)

Ble oppringt fra psyk. helsetjenesten i kommunen i dag, og vi skal på første samtale i morgen. hun som ringte timet det godt, da hadde jeg hatt et gråteanfall i lengre tid (vet ikke hva som trigget det, men sånt skjer jo bare i fasen jeg er i nå). Jeg vet egentlig ikke hva jeg ønsker ut av samtalen - men mulig de vet litt bedre hva en bør snakke om og sånt. Skal i alle fall snakke om det jeg er redd for, og få litt råd til hvordan jeg bør "jobbe med meg selv" fremover.

Gleder meg til vi er kommet så langt fram i tid at vi er i prøvefasen. Og jeg gleder meg i alle fall til "meieriet" har roet seg ned (har heldigvis blitt litt bedre, for det er en litt sår påminning om det som ikke kommer til å skje i mai allikevel ...). Går med andre ord veldig opp og ned her, som forventet. Kroppen er i alle fall mye bedre i dag enn i går, og jeg ser en ende på det.
 
Må bare si jeg tenker på dere og det dere har vært gjennom <3 og ønsker all hell og lykke når dere starter å prøve igjen!
 
Så utrolig vondt å oppleve. I tillegg til sorgen så kommer jo barseltårene uansett når man har født. Godt å høre du blir tatt vare på. Håper det ordner seg på beste måte for dere. Masse lykke til! <3
 
Takk for lykkeønskningene. :)

I går var vi til samtale ved psykisk helsetjenesten i kommunen, og jeg kjenner at det blir ikke den vi bruker om jeg/vi skulle ha behov for flere samtaler. Kan være en av de andre der er noe bedre enn hun vi snakket med, men jeg fikk følelsen av at hun ikke hadde peil på hva hun skulle si, hun ventet mye på at vi bare skulle snakke og i det hele tatt. Nå går det uansett såpass bra at jeg ikke har behov for flere samtaler med helsepersonell, før en ev. ny graviditet. Jordmoren i kommunen her får mye skryt, så vil tro det holder med kun samtaler med henne og tett oppfølging på sykehuset. Men veldig greit å ha vært innom tjenesten og testet den ut i det minste.

Ellers begynner formen å bli bedre, og jeg skal komme i gang med trening igjen om en ukes tid tenker jeg. Skal bruke venteukene på å miste litt av ekstravekta som kom på i høst/vinter nemlig. Ruste kroppen litt opp før en neste graviditet.

I går klarte jeg ikke å dy meg, var jo tilbud på komplett apotek på bl.a eggløsningstester og litt forskjellig så kommer en pakke til meg i løpet av neste uke. Gleder meg til å ta det i bruk! :)
 
Takk dere! :Heartred

Morsdag snart over, og det har vært litt ekstra tungt at mamma bor så langt unna (ca 90 mil). Har vært hos svigers på middag i dag da, ikke helt det samme som hos "mine egne", men var koselig det. Tok med meg hundene og gikk dit (er ca 4-5 km dit, alt etter ruta jeg velger, tok snarveien i dag) - og det var godt å kjenne på at kroppen faktisk orket det. Godt til hodet også.

Blør fortsatt, på 12. dagen etter fødselen og 5. dagen etter utskrapingen. Hatt litt stikninger idag, så får tro ting holder på å gro fint sammen. Håper dog det gir seg veldig snart, sånn at eggløsningen og TR kan komme i gang. Det kommer til å holde hardt å ikke prøve før etter første mens kjenner jeg, men tror det er det beste for både kroppen og hodet mitt (og det vi ble anbefalt på sykehuset). Har lastet ned tre apper de siste dagene (og vært innom et par til), så begynner å være forberedt på prøveperiode (i tillegg til stæsjet jeg bestilte før helga). Må bare tenke positivt og legge til rette for best mulig sjans til at det klaffer raskt - selv om realisten (eventuelt pessimisten) i meg minner meg veldig på at det kan ta tid. Det hadde jo vært fint med positiv test før termindatoen til Julian, men jeg tør ikke håpe på for mye. Det har jo vært en tøff tørn til både hodet og kroppen, så er forberedt på at det kan ta litt tid før alt fungerer som normalt. Må og minne meg selv på hvor kort tid det er siden fødselen, har mistet helt tidsperspektivet etter de siste par ukene.
 
God klem til deg her også ❤
 
God klem til deg her også ❤

Takk. :)

I morgen er det to uker siden jeg dro inn til sykehuset for en sjekk pga lite liv. Det føles virkelig som ei evighet siden, da ukene har gått ekstremt sakte og har bestått av mye sykehustid og slikt. Merker i alle fall at det går bedre og bedre dag for dag, og nå øyner jeg til og med et håp om at vi får begynne prøvingen allerede neste måned (opp til om kroppen min kommer i gang kjapt eller ikke).
Blødningene etter utskrapingen for straks ei uke siden har omtrent stoppet opp - og både i går og i dag så kom det kun etter at jeg gikk hovedturen med hundene (nesten et døgn mellom). Blir så greit når det gir seg helt!

Har avtalt hundetrening både i morgen og torsdag, og jeg gleder meg til å gjøre noe "normalt" igjen. Har to uker igjen av sykemeldingen, men jeg er usikker på om jeg trenger noe mer enn denne uka. Får kjenne etter når helga kommer. Jeg jobber jo uansett bare 60 %, og kan gjøre endel her hjemme. Får se. Blir fryktelig lange dager av å bare gå hjemme, og nå er jeg jo faktisk i bedre form enn jeg har vært hele høsten. :)
 
Takk. :)

I morgen er det to uker siden jeg dro inn til sykehuset for en sjekk pga lite liv. Det føles virkelig som ei evighet siden, da ukene har gått ekstremt sakte og har bestått av mye sykehustid og slikt. Merker i alle fall at det går bedre og bedre dag for dag, og nå øyner jeg til og med et håp om at vi får begynne prøvingen allerede neste måned (opp til om kroppen min kommer i gang kjapt eller ikke).
Blødningene etter utskrapingen for straks ei uke siden har omtrent stoppet opp - og både i går og i dag så kom det kun etter at jeg gikk hovedturen med hundene (nesten et døgn mellom). Blir så greit når det gir seg helt!

Har avtalt hundetrening både i morgen og torsdag, og jeg gleder meg til å gjøre noe "normalt" igjen. Har to uker igjen av sykemeldingen, men jeg er usikker på om jeg trenger noe mer enn denne uka. Får kjenne etter når helga kommer. Jeg jobber jo uansett bare 60 %, og kan gjøre endel her hjemme. Får se. Blir fryktelig lange dager av å bare gå hjemme, og nå er jeg jo faktisk i bedre form enn jeg har vært hele høsten. :)

Håper dere snart er i vanlig hverdag (med spire i magen så klart) :) Hva slags hunder har dere?
 
Håper dere snart er i vanlig hverdag (med spire i magen så klart) :) Hva slags hunder har dere?

Håper jeg også. :)

Vi har to tollere, en på 10 og ei på snart 5 (er forresten på h.sonen også ;) ).
 
Håper jeg også. :)

Vi har to tollere, en på 10 og ei på snart 5 (er forresten på h.sonen også ;) ).

Ohhh. Da tror jeg at jeg vet hvem du sikter til ja :) Lille entertaineren min er også der ;)
 
To uker siden jeg dro inn til sykehuset og fikk beskjeden jeg virkelig ikke ville ha. Hadde oppfølgingssamtale pr telefon med jordmor i dag, og fikk vite at neste oppfølgingstime (om ikke det skulle dukke opp noe ekstra med meg) mest sannsynlig blir i midten av mai, og da er forhåpentligvis obduksjonsrapporten også klar. Pr nå var det ikke rapportert inn noe svar på diverse prøver, så vi vet fortsatt like lite som da jeg ble lagt inn for to uker siden. Gruer meg litt til svarene, tenk om det er noe jeg kunne ha forebygget ved å dra inn tidligere eller være mer bestemt på at det er et eller annet som ikke er greit? Eller om det er noe med høy risiko for at gjentar seg? Bør ikke tenke sånn, men det sniker seg jo inn uansett. Nesten så jeg håper at konklusjonen bare blir "maks uflaks", for da er det liksom ikke noe en kunne oppdaget og sjansen er liten for gjentakelse. Har dog bestemt meg for å overstyre katastrofetankene neste gang jeg sitter med en positiv test, og ikke bruke tiden på å bekymre meg. Er vel et ordtak som sier noe sånt som at en skal håpe på det beste, for det verste kommer av seg selv. Og det er jo noe sannhet i det. Jeg brukte alt for mye tid på å bekymre meg forrige runde, og selv om det dessverre viste seg å være grunn til det - så kastet jeg bort veldig mye verdifull tid og krefter på å bekymre meg månedsvis for tidlig. Neste gang skal jeg prøve å kose meg mer med graviditeten og snakke mer positivt om den, om ikke annet for å motarbeide svangerskapsdepresjon eller annet i den retningen, som jeg jo har økt risiko for nå.

Ellers så har mannen begynt sånn smått på jobb igjen, og jeg har kommet i gang med hundetreningen igjen. Små steg mot en normal hverdag. Var veldig deilig å være ute av huset og trene hund igjen i alle fall, og det blir en ny runde på torsdag og kanskje søndag også. Og det får tiden til å gå litt raskere. :)

Blødningene har fortsatt ikke gitt seg, men går mer og mer over til å være mer spotting enn direkte blødninger. Jeg håper jeg får EL raskt, sånn at jeg ikke må vente i månedsvis på at syklusen skal komme igang igjen. Jeg har tålmodighet til å vente maks fire uker før vi prøver igjen. :rolleyes::hungry:
 
Stopp verden! Jeg vil av!

Nå er hodet bare kaos, og jeg har en skikkelig "down" etter at det har gått ganske så bra i flere dager. Jeg småblør enda litt (og i skrivet fra sykehuset står det at mer langvarig blødning enn opptil ei uke etter utskraping er uvanlig, så selvsagt må jo jeg blø lengre enn det - noe annet ville vært unormalt for meg :rolleyes:), og prøveperiodene virker som en og en halv evighet unna. Hjalp ikke å få høre at jeg skal bli tante igjen i september/oktober. Det er jo i utgangspunktet fine nyheter og jeg unner dem enda et barn, men timingen var vel sånn passe fantastisk kjenner jeg. Klarte heldigvis å legge lokk på følelsene til etter jeg snakket med henne, og hadde en "liten" meltdown etterpå (og har vel den egentlig delvis enda). Det var en veldig sår påminnelse om hva vi ikke har lengre. Jeg takler fint å se gravide, høre om at andre lykkes etc - men dette ble tydeligvis litt for nært. Veksler også veldig mellom lysten til å prøve så fort jeg slutter å blø, til å vurdere om vi i det hele tatt tør igjen.Som sagt, fullstendig kaos, og nå skal jeg rive opp posen med lørdagsgodteri, selv om det bare er fredags formiddag. Hjernen trenger å dopes ned i sukker!

Det er ikke så rart at følelsene er som en berg- og dalbane nå, det er bare 2,5 uke siden vi fikk beskjed om at Julian ikke levde lengre. Det er jo kort tid, selv om det på mange måter føles som ei evighet. Ønsker meg en fast-forward knapp til livet noen ganger (og andre ganger hadde en pauseknapp vært fint!).
 
Last edited:
For en historie du har[emoji173] Må være ekstremt tøft å gå igjennom, men du virker sterk!
Kos deg med lørdagsgodt! Det skal jeg også i dag.
 
Back
Topp