Vugge, sprinkelseng, samsoving.. Hva gjorde dere den første tiden?

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Hvordan løste dere det med soving de første månedene? :)
 
Samsoving allerede fra barsel, mini roet seg ingen andre steder enn med hudkontakt. Var kanskje et par timer oppi plastbalja på barsel. Har sovet endel i babynest i mellom oss (mest det de første, tja, 3-4 mnd), litt i bedsidecrib, men mest oppi vår seng inntil/oppå en av oss. Dagsoving i bæresjal/oppå meg i sofaen/med meg i senga :)
 
Vi hadde bedsidecrib, men han sov særdeles lite i den; det var inntil mammas kropp, med fri bar 24/7 som gjaldt. :)
På dagen sov han for det meste ved puppen, litt i bæresele og litt i babynest på sofaen ved siden av meg, eller i vogna.
Vi samsover fremdeles mesteparten av natten (han er 2 år og 8 mnd nå), men han har sprinkelseng som vi brukte som bedside crib etter han vokste ut av den første sengen, og som han nå ligger i noe av natten. Men nå er alle sidene på sengen. :)
 
Vi hadde amme-/ samsovingsmadrass mellom oss i senga til hun var 8 uker gammel. Da flytta hun over i sprinkelsenga som vi har fjerna ene labgsida på og bruker som bedside crib. Skulle gjerne hatt henne mellom oss enda lenger, men pappaen sover så urolig at dey ikke føltes trygt.
 
Vugge og litt samsoving. Får jeg en baby til vil jeg tilrettelegge mye mer for samsoving da det er så utrolig mye greiere enn å ha baby i egen seng.
Spesielt pga hyppige måltider på natta.
 
Nr1 kun vugge, han nekta samsoving
Nr2 begynte natta i vugge og deretter samsoving hvis hun ble urolig og ønsket kroppskontakt. Etter 3 mnd sprinkelseng på samme rom som storebror.
 
Samsoving for det meste. Brukte ikke bedside crib før han nærmet seg 4 måneder, men når han ble 6 mnd var det kun hudkontakt og pupp som gjaldt hele natten igjen. Så da gjør vi det nå :)
 
Har samsovet med begge og det har hjulpet for min del og virker som at baby/barna har synes at det var greit :happy: Håper at mageboeren også kommer til å ville samsove :)
 
Bedside crib her. Syntes det var genialt, da jeg ikke likte å ha baby i senga. Var redd for å legge meg oppå osv, eller at samboer skulle slå til lille...
Hendte jeg sovnet under amming da. Brukte den i 6 mnd med eldste før hun flyttet på eget rom
 
Brukte bare sprinkelseng. Samsov i ei uke når vi var på hytta, men foretrekker å ha senga for meg selv.
 
Samsoving fra dag 1. Både babyen og oss sover mye bedre da :)
 
Vi har dog en sprinkelseng på barnerommet som brukes mest til lagring :wacky:
 
På vårt første barn hadde vi vugge ved siden av senga og i tillegg ble det litt samsoving. Nå venter jeg barn nr 2 og regner med at kanskje blir litt av det samme.
 
Nå er ikke babyen født enda men planen er Bedside crib. Vi vil i utgangspunktet prøve å unngå samsoving så langt det er mulig, forhåpentligvis går det fint når hun kan ligge inntil i Bedside crib. Vi har Babynest til dagsoving og tenker å begynne med det. Det kan hende vi må supplere med noe etter hvert. Jeg har unngått vugge fordi jeg har en tanke om at jeg ikke vil venne henne til å bli vugget/båret i søvn og fordi de vokser veldig fort ut av den.
 
Har en sprinkelseng ved siden av senga som vi hadde i samme høyde som vår seng og ene siden tatt av.. Den sto ubrukt frem til han var 9 mnd :p Hadde han ved siden av meg i senga fra dag en, men ikke tett inntil.. han lå i sin dyne og jeg i min (utenom ved amming) og det gjør han fortsatt ofte fra kl 4-5.. men nå legges han og sovner i sin egen seng, som vi har senket til det laveste, men som fortsatt står inne hos oss.. :happy:
 
Min lille sov enten på meg eller i slyngevuggen fra naturligbarn. Hun trengte nærhet eller bevegelse for å finne roen. Slyngevuggen var perfekt til det ifht til bevegelse
 
Samsoving. Klarte ikke holde meg våken mens jeg ammet ;)
 
Vi samsov frem til hun var ca 6 uker, nå sover hun i bedsidecrib inntil vår seng. Etter amming i 5-6 tiden på morgenen sover hun som regel videre i vår seng for da sover hun litt lenger :p 3mnd gammel nå.
 
Her bytter vi på annenhver dag og sove på sofa’n. :-( Den som sover på sofa’n har babyen hos seg i babynest. Babyen er 2uker nå og veldig aktiv og sulten om natten.... Håper det snur snart.
 
Vi samsov med frøkna i sånn samsovings-/ammemadrass til hun var 8 uker. Da ble hun flytta over i sprinkelseng hvor den ene langsida er fjerna, slik at den fungerer som en bedside crib. Både hun og vi sover bedre sånn.
 
Back
Topp