Vondt i puppen!

JemimasBaby

Augustbaby 2013
Lurer på om noen har vært borti noe lignende. Våknet med tidenes melkespreng i venstre bryst. Vesla var ikke helt våken, men var ikke helt "borte" heller, og siden hun hadde sovet mye lenger enn vanlig prøvde jeg å legge henne til. Hun sovnet veldig kjapt igjen, og var ikke mulig å holde henne våken for å amme. Etter dette prøvde jeg å håndmelke, og etterhvert rant det godt av seg selv. Brystet ble mykt igjen og sprengen ble borte.
MEN! Så kommer problemet. På ett spesifikt sted er det fortsatt litt hardt, og det gjør ganske vondt. Kjenner det når jeg bøyer meg framover, når vesla henger over skulderen for en rap o.l. Har også prøvd å amme på nytt, men det hjalp ikke. Noen tips/råd/erfaringer rundt dette? Kan det ha blitt sprengt eller tettet på noe vis?
 
Det kan være starten på en betennelse om du ikke får massert det ut. Forsøk å ta en varm dusj eller et bad og masser der det er vondt. Varier ammeposisjonene.. der haka til babyen er, tømmes puppen best. Er mulig du burde prøve tvillingstilling. Det burde gi seg i løpet av et par dager :)
 
Høres veldig ut som en tett melkegang ja. Er fullt mulig å forhindre at det går over i brystbetennelse, jeg hadde i begynnelsen tett melkegang ved 4 ulike tilfeller. Fikk massert det bort alle gangene heldigvis. Følg rådene over:)
 
Tett melkegang eller starten på en betennelse. Tøm brystet "helt" hver gang du ammer de neste dagene. Legg barnets hake mot der det er kul/vondt - det er de melkegangene på den siden tungen er som blir tømt best. Når utdrivningsrefleksen er kommer i gang masserer du i lange strøk mot brystvorten, over kulen/det vonde området. Ikke sirkelbevegelser - kun drag mot brystvorten. Ikke bruk fingertuppene, men langsiden av en finger eller håndbaken. Varm gjerne brystet opp før amming med varme omslag/varmeflaske. Hold brystene varme og tørre.
 
Back
Topp