VONDT i brystvorten før fødsel og amming, hjelp!

Jente29

Blir kjent med forumet
Har noen andre opplevd dette?
Jeg er nå 6 dager på overtid. Jeg har forsøkt å stimulere brystvortene litt og "melke" meg selv i et forsøk om å sette i gang fødsel. Vet ikke om det har noe å si. Har ikke gjort det veldig mye, kun 2 ganger for 2 og 3 dager siden. I går når jeg gikk tur fikk jeg akkutt veldig vondt i venstre brystvorte og areola-området. Var ganske vondt i 5-10 min så ga det seg litt. Jeg kjente på brystvorten (selve knoppen) før leggetid og den var virkelig ekstremt øm, kun på venstre bryst. Sto opp nå og den er ekstremt øm ennå, dunker litt og føles rett og slett betent ut :-(

Går det an å få brystbetennelse/tett melkegang før jeg i det hele tatt har sett melken?
Gruer meg jo som en gal til å amme nå siden jeg allerede har SÅ vondt :-/
 
Det er absolutt mulig å få brystbetennelse før melken kommer. En venninne av meg fikk det et par uker før fødsel, husker hun var helt sjokkert.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kontaktet legen for å få undersøkt det :)

Masse god bedring [emoji173]️
 
Det er absolutt mulig å få brystbetennelse før melken kommer. En venninne av meg fikk det et par uker før fødsel, husker hun var helt sjokkert.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kontaktet legen for å få undersøkt det :)

Masse god bedring [emoji173]️[/QUOTE

Tusen takk for svar ❤
 
Enig med svaret over!
Masse god bedring, håper det kommer seg snart! :)
 
Har noen andre opplevd dette?
Jeg er nå 6 dager på overtid. Jeg har forsøkt å stimulere brystvortene litt og "melke" meg selv i et forsøk om å sette i gang fødsel. Vet ikke om det har noe å si. Har ikke gjort det veldig mye, kun 2 ganger for 2 og 3 dager siden. I går når jeg gikk tur fikk jeg akkutt veldig vondt i venstre brystvorte og areola-området. Var ganske vondt i 5-10 min så ga det seg litt. Jeg kjente på brystvorten (selve knoppen) før leggetid og den var virkelig ekstremt øm, kun på venstre bryst. Sto opp nå og den er ekstremt øm ennå, dunker litt og føles rett og slett betent ut :-(

Går det an å få brystbetennelse/tett melkegang før jeg i det hele tatt har sett melken?
Gruer meg jo som en gal til å amme nå siden jeg allerede har SÅ vondt :-/
Husker eg og hadde det litt slik, fant aldri noe forklaring, men det gikk over før eg fødte (ble igangsatt 6 dager på overtid og fødte 9 dager over).
Prøv en varm dusj og lett massasje, og å holde varmt. Bruk evt brystkrem og ammeinnlegg av noe slag om det lekker og er sårt på selve brystvorta [emoji6]
 
Har hatt det samme nå, og jordmor mente jeg hadde melkespreng? Men synes ikke det kjennes ut som det akkuratt! Føles mer ut som en tett melkegang eller lignende. Hun sa det var ganske uvanlig i svangerskapet, men at det kunne skje.
 
Back
Topp