Vogn og bilstol

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Hei. Jeg blir førstegangs forelder i august og prøver å orientere meg i utstyrsjungelen. Spesielt når det kommer til vogn og bilstol vil jeg gjerne få det rett på første forsøk, da jeg ikke er så flink til å selge ting jeg ikke bruker, er fæl til å gjøre impulskjøp og generelt er håpløst uøkonomisk.
  • Jeg vil gjerne ha råd om hvilke fulle kombinasjoner av bilstol 1 og 2, vogn, adaptre og baser jeg bør satse på, basert på alt som kommer under. Gjerne ekstrautstyr også. (Regntrekk, solskjerm osv)
Først noen spørsmål om bilen.
  • Hvordan er det greit å oppbevare vogna i bilen når man kjører? Er det kun bagasjerommet som er sikkerhetsmessig bra nok? Eller kan man ha vogna i baksete hvis den er godt festet?
Vi har en Subaru Legacy stasjonsvogn som blir den bilen som vil bli mest brukt, hvis vi ikke må bytte den ut pga vogna da. Problemet et at vi har et dobbelt hundebur som tar hele bagasjerommet per nå. Jeg skal også se på om vi kan bytte til et mindre bur.

Om vogn:
Bør ha fire hjul og være stabil og stødig.
Duovogn (først bag, deretter sportsvogn på samme understell).
Vendbar sittedel.
Vil bli brukt på grus, asfalt, skogsveier, snø og is.
Må kunne feste bilstol på vogna.
Pga at jeg har vond rygg (bøying gjør vondt) tror jeg en passe høy vogn kan være greit.
Jeg er under 1,60 og samboer over 1,80, så den må kunne brukes av oss begge.

Om bilstolene (baby + småbarn):
Jeg vil at begge bilstolene skal være bakovervendte inntil barnet er 4 år.
Jeg tror bilen har isofix, skal sjekke og redigere.
Vil gjerne ha base i bilen for enkel montering.
Bilstol 1 må kunne monteres på vogna.
Vil gjerne kunne bruke samme base til stol 1 og 2, men ikke absolutt krav.
Mtp på tidligere nevnte vonde rygg er det fint om bilstol 2 kan vris mot døra når man skal plassere barnet.
 
Hei :)

Skal prøve å svare på det meste!

På bilstol har vi flere gode alternativer der både stol 1 og 2 kan brukes på samme base, samt kombineres med vogn.
BeSafe Modular og Maxi-Cosi Pebble/2Way Pearl er ypperlige løsninger som kan brukes fra nyfødt og til ca 4-årsalderen. Babybilstolene i disse systemene kan kombineres med de fleste vogner (adapter må kjøpes). Begge disse krever Isofix og de har en base. Babybilstolene kan også festes med bilens belte. Det kan være greit om man skal kjøre med besteforeldre f eks. Begge systemer kan brukes bakovervendt til 105 cm. Da er barnet ca 4 år. Vi anbefaler at barnet sikres bakovervendt til det er minst 4 år.

Av sikkerhetsmessige grunner bør vogna absolutt helst oppbevares i bagasjerommet og mbak solid nett/vegg. I en kraftig oppbremsing som kan en flyvende vogn være livsfarlig. Vil det evt være mulig å få et understell der hjulene tas av inn ved siden av hundeburet? Vognbag/sittedel bør dere kunne oppbevare om dere føler dere får festet det tilfredsstillende med bilens belte.

Av vogner som tilfredsstiller dine ønsker, så bør du se nærmere på:
Bugaboo Fox
Stokke Trailz
Emmaljungas modeller (mange muligheter for valg av understell og hjul)


Lykke til med valgene!!!

Mvh,
Kaja i Barnas Hus :)
 
Back
Topp