Vitaminer ved prøving/graviditet

Storken88

Forelsket i forumet
Novemberbarna 2021
Hei,
Vi er på andre prøveperiode. Jeg har tatt folsyre/folat i 3 mnd nå. Leste et sted at man også bør ta b-vitaminer og omega3 under graviditet. Gjelder dette også i prøveperioden?
Jeg har hatt b-vita mangel før så har det liggende, men så bakpå at de inneholder 100% av preferansen av folsyre, så om jeg tar de i tillegg til folsyretablettene så blir det 300% av abbefalt dagsdose. Det høres litt voldsomt ut.
Hvilken vitaminer bør en ta før og under graviditet annet enn folsyre?
 
Folat, Jern, omega3, kalsium og 500mg Magnesium (mot hvileløse bein) var det jeg tok når jeg var gravid, før tar jeg bare jern og folsyre.
 
Jeg tar multi vitaminer, folsyre, magnesium, jern, kalsium og omega3 allerede :) men det er vel mest fordi det gjør meg godt og kroppen er litt avhengig av det fra min side pga litt mangel her og der. Tar ikke så godt opp mineraler og vitaminer fra mat.
 
Det kan man fint gjøre spesielt oss jenter fordi vi kan minske jern mengden under tr spesielt :)

Kan jo alternativt spise mer mat med jern. :)

Er generelt greit å fylle opp lagrene og spise sunt, bra for mor og barn, og skader jo ikke fertiliteten å ha nok vitaminer og mineraler og i det hele tatt. :)
 
Hei,
Vi er på andre prøveperiode. Jeg har tatt folsyre/folat i 3 mnd nå. Leste et sted at man også bør ta b-vitaminer og omega3 under graviditet. Gjelder dette også i prøveperioden?
Jeg har hatt b-vita mangel før så har det liggende, men så bakpå at de inneholder 100% av preferansen av folsyre, så om jeg tar de i tillegg til folsyretablettene så blir det 300% av abbefalt dagsdose. Det høres litt voldsomt ut.
Hvilken vitaminer bør en ta før og under graviditet annet enn folsyre?

Alle b vitaminer tisser du ut hvis du får for mye :) jeg tar multivitamin, folat og omega kvinne. Alle inneholder folat. Tar også b12 sprøyte pga b12 mangel :)
 
Jeg tar gravitamin, da er jeg helt sikker på at jeg får i meg det jeg trenger :)
 
Tar tran og b-vit.tilskudd pga b12-mangel (har fylt opp med sprøyter og gått over til tabl.). Tar ikkje folsyre i tillegg sidan det er rikelig i tabl.
 
Jeg tar også en sånn Gravid-pakke. Da tenker jeg at jeg får i meg det jeg trenger. :)
 
Hvor får dere tak i slike gravid pakker med vitaminer? Jeg tok en stund disse kvinne multivitamin tablettene man får kjøpt på supermarkedet men opplevde å få "stress-utslett" av dem! Nå tar jeg folat med jern og c vitamin og en multivitaminpakke som også inneholder folat, så jeg får i meg 400 nanogram folat og det har jeg hørt er anbefalt daglig dose. Håper det holder! :)
 
Back
Topp