Visste du... ?

Tatt fra Ammegruppen

Visste du at det er en myte at amming ødelegger brystene og gjør at de henger mer?

Det kan nok føles slik særlig når man har melkespreng, men det er altså ikke ammingen som gjør at brystene endrer fasong. Det er også noen som tror at jo lenger man ammer, jo mer går det utover brystenes utseende og jo slappere blir de.

Les mer her:

https://ammehjelpen.no/artikkel/27/brystenes-fasong
ImageUploadedByBV Forum1458203104.937892.jpg
 
De barna som er blitt ammer er trolig bedre beskyttet mot Mb Crohn, muligens også for ulcerøs colitt, cøliaki og asthma/eksem, reduksjon i høyt blodtrykk.

Studier viser også en beskyttende effekt mot
- acute lymphatic leucemia
- hodgkin's disease
- neuroblastoma

Men disse studiene er enda i fåtall å det må utføres flere før man kan konkludere med noe sikkert.

Men bare det at det muligens beskytter gir i allefall meg lyst til å amme lenge. Og ja, beskyttelsen mot noen sykdommer viser seg å ha sammenheng med ammelengde.

Om man ammer mer en 6 mmd. har barnet hele 19% mindre sjanse for å få barne leukemi. 11 % mindre sjanse om man ammer i under 6 mmd.

Og det vi vet om morsmelk til nå er bare toppen av isfjellet. Det er så utrolig mange komponenter i melken som vi ikke anner noe om enda! Men som jo tross alt har blitt utviklet over tusenvis av år og garantert har viktige funksjoner. Bland annet inneholder melken imunceller/stamceller som vi enda ikke vet funksjonen til.

Hilsen ammehjelper og ammenerd

All fakta her er hentet fra NKAs kurs om morsmelk og amming.

Men Mb Chron er vel en sykdom som ligger i kroppen og som kan bryte ut? Vil det si at man da har mindre sjans for at selve sykdommen bryter ut?
 
Men Mb Chron er vel en sykdom som ligger i kroppen og som kan bryte ut? Vil det si at man da har mindre sjans for at selve sykdommen bryter ut?

Jeg vet fint lite om Mb chron annet enn at det et en kronisk magetarm innfeksjon. Og det vites vell ikke helt hva utløsende faktorer er. Men dette er tatt direkte fra en forelesning med Norsk kompetansesenter med amming. Så kilden skal være trygg.

Per i dag vet vi jo veldig lite om tarmsystemet, men mer og mer forskning viser viktigheten av mm i forhold i utvikling og kolonerisering av tarmene. Blir spennende å se videre.
 
Jeg vet fint lite om Mb chron annet enn at det et en kronisk magetarm innfeksjon. Og det vites vell ikke helt hva utløsende faktorer er. Men dette er tatt direkte fra en forelesning med Norsk kompetansesenter med amming. Så kilden skal være trygg.

Per i dag vet vi jo veldig lite om tarmsystemet, men mer og mer forskning viser viktigheten av mm i forhold i utvikling og kolonerisering av tarmene. Blir spennende å se videre.

Slik jeg har forstått det (min mor er en av de som er hardest rammet av dette i Norge) så er det veldig typisk at en fysisk påkjenning kan utløse sykdommen. For min Mor var det fødsel, for en annen bekjent var det betennelse i håndleddet. Sykehuset bekreftet dette da jeg ventet nr 1 og var bekymret for chron selv.
 
Slik jeg har forstått det (min mor er en av de som er hardest rammet av dette i Norge) så er det veldig typisk at en fysisk påkjenning kan utløse sykdommen. For min Mor var det fødsel, for en annen bekjent var det betennelse i håndleddet. Sykehuset bekreftet dette da jeg ventet nr 1 og var bekymret for chron selv.

Men det betyr jo ikke at mm ikke kan redusere risikoen. Uansett om det ligger latent eller ikke. Kanskje mm gir mindre sjanse for utbrudd hos de som har det latent i kroppn? Du får be helsesøster eller legen din kontakte NKA om du er inreressert i å lese den aktuelle forskningen eller få en bedre forklaring.
 
Men det betyr jo ikke at mm ikke kan redusere risikoen. Uansett om det ligger latent eller ikke. Kanskje mm gir mindre sjanse for utbrudd hos de som har det latent i kroppn? Du får be helsesøster eller legen din kontakte NKA om du er inreressert i å lese den aktuelle forskningen eller få en bedre forklaring.

Ja jeg var ikke skeptisk til det du skrev - bare nysgjerrig. For ja da må det jo være at det beskytter for utbrudd og det var jo spennende - med tanke på at det handler om en sykdom som allerede ligger der! :)
 
Back
Topp