Vil slutte på hormoner før blodprøvesvar - noen gode råd?

Ønskeross2

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Har hatt fryseforsøk på Riksen og har egentlig testdato i dag (søndag). Skal ta blodprøve i morgen. Fikk satt inn ett 3-dagers embryo 4. juli, så vil være 15 dpo i morgen.

Har tatt negative tester hjemme de siste dagene, og har økende brun spotting. Har det helt miserabelt på Progynova og Lutinus og vil slutte så raskt som mulig når vi er sikre på at det ikke er noe håp. Må ta prøven på lokalsykehus og få den sendt til Riksen, og da kan det vel ta noen dager å få svar?

Hvis jeg tar en ny hjemmetest i morgen og den er like negativ som de forrige, kan jeg stole på det negative resultatet da? Tester med babyplan-strimler, og de er jo sensitive.

Dere som tilhører St. Olav og ikke tar blodprøve - på hvilken dpo har dere testdato på fryseforsøk?

Vil bare være meg selv igjen og slippe å være et hormontroll resten av ferien!
 
Jeg ville sluttet ved negativ test 15 dpo. Jeg gjorde det vel også om jeg husker rett. Ring dem i morgen, forklar at du blir syk av medisinene og derfor har tatt (negativ) hjemmetest og nå vil slutte med medisiner. Da slipper du forhåpentligvis å ta en unødvendig blodprøve også.
 
Last edited:
Din kropp - du bestemmer! Vil tro at legene ikke er interessert i at du skal plages mer enn nødvendig :)
 
På St.Olavs er fryseforsøk stort sett innsett av blasto, og testdato er alltid 2 uker etter innsett, uansett om det settes inn 2-, 3- eller 5-dagers! Så som regel er testdato 19 dpo ved fryseforsøk! Jeg har slutta på medisiner 14/15 dpo ved mine fryseforsøk dersom testene er negative!
 
Jeg føler sånn med deg, progynova var et helvete..
Er som imn86 sier, to uker etter innsett som gjelder på st Olavs

Jeg husker ikke hva jeg gjorde på forsøket med progynova, alle testene den runden var negative, og alt var bare totalt grusomt. Men rundt 15 DPO bør det være trygt å slutte ved negative tester..
 
Takk for svar dere!

Appellerte til medfølelsen til hun i luka på lokalsykehuset i dag. Forklarte at jeg hadde det miserabelt på hormonene og gjerne ville slutte asap. Så da var hun grei og la inn dobbel prøve slik at én ble analysert lokalt og jeg fikk svar på et par timer. Så nå har jeg avsluttet og gleder meg til å bli meg selv igjen. Men hadde nok sluttet i dag uansett tror jeg.

Har forresten avtalt å prøve Estradot-plaster i neste runde som alternativ til Progynova. Det kunne visst hjelpe for dem som reagerer sånn som meg. Krysser fingrene for at det blir litt bedre!
 
Last edited:
Takk for svar dere!

Appelerte til medfølelsen til hun i luka på lokalsykehuset i dag. Forklarte at jeg hadde det miserabelt på hormonene og gjerne ville slutte asap. Så da var hun grei og la inn dobbel prøve slik at én ble analysert lokalt og jeg fikk svar på et par timer. Så nå har jeg avsluttet og gleder meg til å bli meg selv igjen. Men hadde nok sluttet i dag uansett tror jeg.

Har forresten avtalt å prøve Estradot-plaster i neste runde som alternativ til Progynova. Det kunne visst hjelpe for dem som reagerer sånn som meg. Krysser fingrene for at det blir litt bedre!

Synd med negativ test, men godt å slutte på de medisinene hvis du reagerer så mye på de. Kan jeg spørre hvordan du reagerte? Skal begynne på de på våres fryseforsøk.
 
Takk for svar dere!

Appelerte til medfølelsen til hun i luka på lokalsykehuset i dag. Forklarte at jeg hadde det miserabelt på hormonene og gjerne ville slutte asap. Så da var hun grei og la inn dobbel prøve slik at én ble analysert lokalt og jeg fikk svar på et par timer. Så nå har jeg avsluttet og gleder meg til å bli meg selv igjen. Men hadde nok sluttet i dag uansett tror jeg.

Har forresten avtalt å prøve Estradot-plaster i neste runde som alternativ til Progynova. Det kunne visst hjelpe for dem som reagerer sånn som meg. Krysser fingrene for at det blir litt bedre!
Åh, st Olavs sa til meg at det ikke fantes noen alternativer.. Eneste alternativet var naturlig syklus ifølge dem.. Men bra at du får noe annet :)
 
Synd med negativ test, men godt å slutte på de medisinene hvis du reagerer så mye på de. Kan jeg spørre hvordan du reagerte? Skal begynne på de på våres fryseforsøk.
Jeg kan jo fortelle om min opplevelse, selv om det ikke var meg du spurte :p
Jeg ble suicidal. Alt var fullstendig svart, jeg så ikke mening med hverken livet eller noe annet. Og jeg gråt, masse, hele tiden.. Det skal sies at jeg har reagert sånn på p-piller og, bare i en mildere variant. Men det blir aldri mer progynova på meg hvertfall, da får jeg heller forbli barnløs.

Når det er sagt så har jeg generelt reagert ganske kraftig på alle former for hormoner, og ifølge legen min har jeg ikke helt typiske reaksjoner. De fleste jeg har lest om har det gått mye bedre med, og det vil jeg håpe det gjør for deg og :)
 
Synd med negativ test, men godt å slutte på de medisinene hvis du reagerer så mye på de. Kan jeg spørre hvordan du reagerte? Skal begynne på de på våres fryseforsøk.

Fysisk blir jeg kvalm, uggen og trøtt. Men det er helt overkommelig synes jeg.

Mentalt/emosjonelt er det verre, men litt vanskelig å forklare. Det er litt som en annen skriver lenger ned her - alt blir mer eller mindre beksvart for meg, særlig på hjemmefronten. Jeg kan hulkegråte for absolutt ingenting, blir veldig oppfarende/sint og får et veldig mørkt syn på tilværelsen.

I forrige uke hadde jeg en «oppvask» med mannen der jeg sa at jeg ikke visste om jeg ville fortsette å prøve på søsken, fordi jeg følte at parforholdet vårt var på randen av kollaps og ville gå i stykker hvis vi fikk nok en vanskelig barseltid. Jeg hadde gått og grublet på dette i flere dager og var helt fortvila. Mannen bare «eeh, jeg skjønner ikke helt det, for for bare to uker siden sa du at du synes vi har det så fint sammen». Først ble jeg forbanna for at han avfeide meg så brutalt (hormonene som snakket, hehe), men når jeg fikk roet meg innså jeg at han hadde helt rett - jeg hadde jo sagt det, og følt det, for bare litt siden. Og vi har det egentlig veldig bra!

Føler at jeg får en slags emosjonell personlighetsforandring, kjenner ikke igjen meg selv og mine egne reaksjonsmønstre. Og mannen sier at det er klin umulig å forholde seg til meg når jeg går på Progynovaen, og at det er som å skru på en bryter når jeg starter på dem. Jeg merker også at jeg blir mye mer utålmodig med 2-åringen vår, og kan kjefte og være helt annerledes enn jeg pleier.

Så ikke så gøy for noen her i huset. Men tror heldigvis at de fleste tåler dem mye bedre. Det sies jo stadig vekk at frys er mye mer skånsomt for kroppen, og jeg har lest om mange som synes det er helt greit å gå på dem. Virker som om det er litt enten-eller. Enten er det helt greit, eller så er det kryptonitt. Håper du er en av dem som tåler det godt!
 
Åh, st Olavs sa til meg at det ikke fantes noen alternativer.. Eneste alternativet var naturlig syklus ifølge dem.. Men bra at du får noe annet :)
Åh, så rart. Leser litt forskjellig om Estradot, blant annet at en del ikke responder godt nok mht slimhinnetykkelse. Håper det funker for meg, hadde veldig god respons på Progynova i hvert fall.

Leit å lese at du hadde lignende erfaringer med progynova. Ble litt sjokka over egen reaksjon jeg, siden «alle» sier at fryseforsøk er så skånsomt sammenlignet med fersk. Tar heller sprayen og sprøytene med glede!
 
Oi shit såpass ja! Har advart samboer nå om dette, så han ikke får helt sjokk [emoji23]
Men greit å vite om, så jeg er litt forberedt selv. Reagerte ikke stort på medisinene til ferskforsøk til, så tenkte disse ikke var noe problem. Takk for advarselen :p skjønner godt dere ikke orker å gå på de når man reagerer sånn![emoji15]
 
Back
Topp