Vil ikke slutte med bleie 3,5 år

R

Rådvill

Guest
Trenger litt tips og råd. Har en gutt på 3,5 år som ikke vil slutte med bleie. Har prøvd å slutte tidligere uten hell, men nå syntes jeg det er på tide. Har prøvd å la han tisse/bæsje på seg i håp om at det skal være ekkelt, men det hjelper ikke. Han sier først ifra etterpå. Prøver nå med klistremerker og belønning, men det har heller ikke den effekten jeg hadde håpet. Begynner å bli litt motløs og demotivert. Skryter masse av han og viser aldri at jeg blir skuffet hvis han har uhell. Noen som har noen gode råd å komme med?
 
Hva gjør at han ikke vil slutte? Har dere hatt en skikkelig og oppklarende samtale?
Hva med fast rutine på dogåing?
Er doen skummel så kan han begynne med en morsom potte?
 
Mitt barn var sånn også og sluttet med bleia ved litt over 4 år.
Mine tips er:
- ikke press han
- vær tålmodig
- vær opptatte av andre som går på do (andre barn i barnehagen, inviter barnevenner og ta med han på do når venn tisser).
- få han til å sitte på dosetet litt hver dag, evnt få bhg til å gjøre det.
Her løsnet det når mitt barn så en barnehagevenninne gå på do hos oss.

Lykke til, det ordner seg når han er klar for det :)
 
  • Liker
Reactions: AG
Tid og tålmodighet. :)
Ikke gi uttrykk for at du er utålmodig, eller at du blir oppgitt.
Dette kommer med tiden. :)
 
Våres jente begynte å gå med truse. Når hun var 2.5 år. Hun ville å bare gå med bleie. Hele tiden .så en dag pratet vi med barnehage. Hun tørte å tisse i barnehagen. Men det var det alt det dreide seg om. Redd for å tisse eller bæsje i trusa . Og tenk vis noen så det. Det ble litt uhell i bhg. Men så ble alt mye bedre Ble stolt av seg selv . Men hun bruker bleie på natta enda..... Selv om hun vært tørr i 3 måneder på natta. Uhell kan jo skje enda trur hun.
 
Ta det med ro. Barn er klare når de er klare. Det veldig individuelle forskjeller på det. Vanskelig å presse ett barn til å slutte hvis de ikke kjenner at de må på do. Datteren min sluttet når hu var 3 år og 1 mnd av seg selv. Hu bare sto opp en dag og sa hu ville ha truse i stedet for bleie. Har ingen planer om å presse yngste heller eller mase på han på noen måte. Skal bare kjøpe inn truser og si at de kan brukes når han ikke bruker bleier. Han er bare 2.5 år og har der absolutt ikke travelt. Jeg jobber også på stor barn i en bhg. Det er vanvittig individuelle forskjeller. Nå er det ingen bleie barn på den avdelingen. Men det er mange som knekte koden i sommer og de var i forskjellige aldre. Det er kontroll hos hs ved 4.5 års alder og de sier nok ofra da hvis barnet bruker bleie og de er bekymret for det. For noen tar det rett og slett bare tid å kjenne om man må på do. Den muskelen som sier ifra om dette må utvikles og det er jo ingen fasit på barn uansett hva det gjelder.
 
Etterhvert vil det nok være ekkelt å gå med, men det tar nok litt tid å lære å si i fra før og ikke etterpå. Prøv med tøybleier. De er ikke like behagelige å gå med når de blir våte. Finnes også engangs «bleieslutt-bleier» med samme effekten. Så slipper du masse klesvask.
Det aller beste er å gå naken.

Har du prøvd å sette han på do på rutine. Før mat, etter mat, før soving, etter soving. Og så en gang i mellom der igjen. Kanskje du ser litt mønster på når han tisser på seg. Ofte tisser de gjerne mer på ettermiddagen enn formiddagen. Og så bare bestemme at når han ikke tar ansvar for det selv, så er det du som bestemmer når han skal gå på do. Så kan han begynne å bestemme det selv når han viser han klarer å ta ansvar for det.

Hvordan er forståelsen hans ift konsekvenstenkning? Er han vant til å ta ansvar for ting på andre områder? Feks være forsiktig med ting så de ikke blir ødelagt.
Hvordan er språkforståelsen hans? Går det an å prate med han om dette?

Noen er bare umodne, og da vil det gjerne være gjennomgående på flere områder. Da får man heller bare vente til de er klare, istedenfor å sette for store forventinger.
Noen kan synes det er uvant å gjøre fra seg på andre måter enn de er vant til, når de først har blitt så store.
 
Back
Topp