Vil ha dyrere julemat

Ups, ble litt feil QUOTE, jente0709:)
 
Men

Vil tro det er ganske mange i dette landet som spiser annet enn ribbe på julaften.

Ja jeg spiser pinnekjøtt. Lager ikke ribbe selv men familien hans gjør.

Jeg synes selvsagt ikke der er riktig at prisen går ut over dyrevelferd. Men tror først man må sette standarden i bindene før man hever prisen i butikken. For det er det handelsstanden som tjener på og ikke bonden.
 
Selv om jeg spissformulerer artikkelen, er jeg ganske enig. Det ER respektløst å bruke dyreliv til å selge julemarsipan, glorete servietter eller hva det nå enn er som gjør at butikkene tjener på å dumpe ribbeprisen. Og det er rimelig sikkert at den lave prisen svekker respekten for alt arbeidet det krever å få ribba ferdig slaktet, rutet og vakumpakket til butikkhylla.
 
Ribbe er jo ikke akkurat luksusmat så det er jo bra at det generelt er billig med julemiddag for oss som har tradisjon med ribbe. 14,90 er latterlig billig og betaler gjerne en mer respektabel sum enn det.
 
Sånn til de som tror at prisen er grunnen til dyremishandling hos Norske Bønner kan jo lese denne....;/

http://www.nrk.no/nordland/bonder-soker-ikke-hjelp-for-psykiske-plager-1.12657257
Blir for enkelt dette. Økonomi er helt klart en av grunnene til at den psykiske helsen svikter. Ikke alle kan ta seg råd til avløser, spesielt om de har hatt det en del fra før av.
Og uansett er det tungt å slite økonomisk. Jeg gjør det selv, og har konstant vondt i magen. Jeg har heldigvis ikke en gård å ta meg av.
 
Selv om jeg spissformulerer artikkelen, er jeg ganske enig. Det ER respektløst å bruke dyreliv til å selge julemarsipan, glorete servietter eller hva det nå enn er som gjør at butikkene tjener på å dumpe ribbeprisen. Og det er rimelig sikkert at den lave prisen svekker respekten for alt arbeidet det krever å få ribba ferdig slaktet, rutet og vakumpakket til butikkhylla.
Hvorfor?
Var det respektløst mot kornbonden når de brukte brød som lokke tilbud?
For det er bare det det er, lokke tilbud.
Greia er at det får folk inn i butikken, og om folk ikke er kritiske så handler de alt på samme sted noe som gjør at butikken til syvende og sist faktisk tjener mer på kunden enn hva de ville gjort uten disse lokketilbudeme.

Er ikke uenig i at bøndene fortjener høyere priser for produktene dine, det er jo ikke uten grunn at det er så få men akk så rike matbaroner vi har i dette riket.
Mener og at utvalg i norske butikker er latterlig dårlig og at Norge ligger langt bak på vareutvalg.
Er tross alt endel av oss som bor sånn at grensehandel ikke er mulig. (Ja jeg ville grensehandler om jeg kunne rett og slett pga utvalget ikke pga prisene)
 
Hvorfor?
Var det respektløst mot kornbonden når de brukte brød som lokke tilbud?
For det er bare det det er, lokke tilbud.
Greia er at det får folk inn i butikken, og om folk ikke er kritiske så handler de alt på samme sted noe som gjør at butikken til syvende og sist faktisk tjener mer på kunden enn hva de ville gjort uten disse lokketilbudeme.

Er ikke uenig i at bøndene fortjener høyere priser for produktene dine, det er jo ikke uten grunn at det er så få men akk så rike matbaroner vi har i dette riket.
Mener og at utvalg i norske butikker er latterlig dårlig og at Norge ligger langt bak på vareutvalg.
Er tross alt endel av oss som bor sånn at grensehandel ikke er mulig. (Ja jeg ville grensehandler om jeg kunne rett og slett pga utvalget ikke pga prisene)
Litt forskjell på verdien av et korn og et liv kanskje?
 
Jeg synes kjøtt burde gått mye opp i pris. Først og fremst for dyrevelferd, men også for miljø og helse.
 
Hvorfor?
Var det respektløst mot kornbonden når de brukte brød som lokke tilbud?
For det er bare det det er, lokke tilbud.
Greia er at det får folk inn i butikken, og om folk ikke er kritiske så handler de alt på samme sted noe som gjør at butikken til syvende og sist faktisk tjener mer på kunden enn hva de ville gjort uten disse lokketilbudeme.

Er ikke uenig i at bøndene fortjener høyere priser for produktene dine, det er jo ikke uten grunn at det er så få men akk så rike matbaroner vi har i dette riket.
Mener og at utvalg i norske butikker er latterlig dårlig og at Norge ligger langt bak på vareutvalg.
Er tross alt endel av oss som bor sånn at grensehandel ikke er mulig. (Ja jeg ville grensehandler om jeg kunne rett og slett pga utvalget ikke pga prisene)

Som Fruktplukker også sier, så er det en viktig forskjell på dyr og korn. Det var også derfor jeg spisset formuleringen med ordet dyreliv. Men siden du spør: Ja, jeg synes egentlig billige lokketilbud viser lite respekt for mat og arbeid selv om det bare er brød.

Utvalget i norske og svenske kjedebutikker er forøvrig ikke "godt nok" for meg heller. Men jeg finner fantastisk mye god mat og andre spennende produkter hos gårdsutsalg, Bondens Marked, den lokale slakteren og via nett.

Vi spiser pinnekjøtt julaften, men til en søndagsmiddag i desember har jeg klar en ribbe og en god historie. Vi vet hvor grisen bodde, at den har gått ute mesteparten av året. Ungene kommer til å snakke om Emil, fjøsnisser og at vi skal være ekstra snille med dyrene I jula.
 
Pinnekjøttet må man betale mye for rett og slett fordi sauedrift er dyrt, dyrene går ute hele sommeren og har det generelt veldig bra. Så skal kjøttet saltes, tørkes etc. Helt naturlig at kilosprisen da er høy. Lammerull er også veldig dyrt, av samme grunn.
Jeg betaler gladelig mer for kjøtt når jeg vet det er fordi dyret får gå ute i det fri
 
Litt forskjell på verdien av et korn og et liv kanskje?
Jo men prinsippet er det samme
Det er lokke tilbud med ett tap som butikkene har kalkulert inn på den varen for å ta det igjen på andre varer
 
Selv om jeg spissformulerer artikkelen, er jeg ganske enig. Det ER respektløst å bruke dyreliv til å selge julemarsipan, glorete servietter eller hva det nå enn er som gjør at butikkene tjener på å dumpe ribbeprisen. Og det er rimelig sikkert at den lave prisen svekker respekten for alt arbeidet det krever å få ribba ferdig slaktet, rutet og vakumpakket til butikkhylla.
Thank you♡

Marsipangris har en kilopris på 200 kr :eek:
 
Som Fruktplukker også sier, så er det en viktig forskjell på dyr og korn. Det var også derfor jeg spisset formuleringen med ordet dyreliv. Men siden du spør: Ja, jeg synes egentlig billige lokketilbud viser lite respekt for mat og arbeid selv om det bare er brød.

Utvalget i norske og svenske kjedebutikker er forøvrig ikke "godt nok" for meg heller. Men jeg finner fantastisk mye god mat og andre spennende produkter hos gårdsutsalg, Bondens Marked, den lokale slakteren og via nett.

Vi spiser pinnekjøtt julaften, men til en søndagsmiddag i desember har jeg klar en ribbe og en god historie. Vi vet hvor grisen bodde, at den har gått ute mesteparten av året. Ungene kommer til å snakke om Emil, fjøsnisser og at vi skal være ekstra snille med dyrene I jula.

Jeg er så heldig at jeg har noen bønder jeg kjøper kjøttet fra.
(Kan partere selv)
Det er ikke alle som kan partere selv, ei heller alle som har mulighet til å handle maten direkte fra bønder.

Er enig i at det kan virke respektløst, og antar alle lokketilbudene en før hadde på brød og det at det ikke lenger produseres nok korn i Norge i dag hqr en sammenheng.

Reagere mer på at norske subsidier går til B.la å dumpe kjøtt i andre land (ved overproduksjon) og å selge norvegia i USA.
(Disse pengene kunne heller gått til å holde maten i Norge billigere og/eller i det minste øke vareutvalget)
Mener og at de få dagligvarekjedene en har her i landet har fått for mye makt og innflytelse.
 
Det er ikke alle som kan partere selv, ei heller alle som har mulighet til å handle maten direkte fra bønder.

Enkel partering skulle jeg gjerne lært! Det er utrolig lettvint å netthandle ferdig oppskåret, men å gjøre en del av jobben selv er sikkert både tilfredsstillende og økonomisk.
 
Enkel partering skulle jeg gjerne lært! Det er utrolig lettvint å netthandle ferdig oppskåret, men å gjøre en del av jobben selv er sikkert både tilfredsstillende og økonomisk.
Jeg har lært det hjemmenfra men vet en venninne av meg tok kurs på ett slakteri i bergensområdet så er sikkert mulig å bli kurset :)
(Mamma lærte oss ungene å partere og foredle dyr pga at en vet aldri når det kan komme til nytte)
Er litt økonomisk, men det beste er at en vet hva en putter i familien og om en har en bonde eller fler en kan handle forskjellige dyr av så vet en jo og hvordan dyrvelferden har vært.
 
Alt annet er så dyrt, at ribba kan fint være billig for min del. Evt sette opp ribbeprisen for å senke pinnekjøttprisen litt :D

Enig med det siste!! :D :p
 
Back
Topp