Noen som er med? Vi tar oss sammen. Husarbeid. Flylady inspirert (lang tråd, hopp gjerne til slutten

Hjemme fra ferie og på mandag skal jeg på jobb. Etter to uker hos svigermor nyyyyyter jeg å komme hjem, men huset er desverre ikke mer ryddig en vi forlot det, altså ikke ryddig.

Jeg klør etter å komme igang igjen med rutinene, men antar mange andre enda er i feriemodus

Gjenoppta og vedlikehold av rutinene fra før ferien inntil flere sier seg klare for å gå videre. Om flere vill være med så hjertelig velkommen. Begynn fra starten eller kast deg inn der du er. Oppsummering av fremdriften vi hadde i starten kan evt komme om ønskelig

Her er min liste pr i dag
Ikke sette meg rett ned i sofaen når jeg kommer opp fra å ha lagt barn.
Tømme/vaske/shine kjøkkenvasken
Rydde og tørke av steketoppen.
Gradvis utvide området utenfor disse, benkehjørnet mellom disse er nemlig helt ekstremt innholdsrikt og må ryddes og vaskes
Ta helt av spisebordet
2 min hot spot - enden av spisebordet
Og en hot spot til - inngangsområdet. Klær og sko og sekker etc
5 min room rescue - soverommet vårt pr nå
Endre tankene - dette kan jeg klare!!!!
Legge frem klær til i morgen

Fritt etter hukommelsen så jeg kan ha glemt noe.

Skal ordne meg ny habit-tracker og ta i bruk bullet journalen min igjen etter ferien.
 
Den enden av spisebordet. Magnetisk hot spot det også.

Pr nå bl.a en 60 cm steketakke! Mannen stekte sveler før vi dro.... Vel. Han har invitert vår nevø og niese på overnatting til uka så da trenger vi hele spisebordet. Denne må han rydde bort selv dog, den er tung.
 
Den enden av spisebordet. Magnetisk hot spot det også.

Pr nå bl.a en 60 cm steketakke! Mannen stekte sveler før vi dro.... Vel. Han har invitert vår nevø og niese på overnatting til uka så da trenger vi hele spisebordet. Denne må han rydde bort selv dog, den er tung.

Jeg har tatt i bruk hele spisebordet nå. Før stod det inntil en vegg og da ble enden inntil veggen fylt opp. Nå står det fritt i rommet og da lagres d ikke ting oppå der [emoji108]
 
Jeg har tatt i bruk hele spisebordet nå. Før stod det inntil en vegg og da ble enden inntil veggen fylt opp. Nå står det fritt i rommet og da lagres d ikke ting oppå der [emoji108]
Står fritt i rommet hos oss, men er en halv meter lenger enn vi trenger til vår familie i hverdagen. Den halvmeteren er liksom det første man treffer når man kommer opp i stua, og der havner det av lekser og papirer som ligger i veien når vi skal spise, noe om er tatt med opp eller noe som skal tas med ned, og mye annet rart.
 
Første dag på jobb etter ferien. Og jeg er glad jeg faktisk la frem klær i går kveld.

Trøtt som ei strømpe trengte jeg ikke tenke, bare tok på meg det som lå der. Ikke egentlig en dum vane.

Ikke helt flink til å faktisk gjøre helt alle punktene. Det hjelper meg litt å skulle "rapportere" her.

Så jeg får begynne å ta bilde av trackeren og legge ut.

Hvem andre er "med" her i tråden nå?
Status?
Ferie?
Rutiner, hvilke?
Hvor lenge skal vi vedlikeholde og når skal vi evt gå videre og legge på mer?
 
Jeg henger med, men er i feriemodus nå.
 
Gi gjerne et signal når ferien er over og hverdagen slår inn. Og heng uasbdrt gjerne med for å heie og pushe og oppmuntre om dere gidder. Og hjelpe meg sortere litt tanker og orden på hvor vi er i løypa og veien videre.
 
3cf68bf54afc97d348fea12e5e0f3684.jpg


Dagens.

5 min room rescue skal liksom være soverommet. Der sover lillemor når jeg begynner på dette så jeg vurderer om jeg må ta inn gjesterommet de dagene jeg ikke husker å gjøre det før jeg legger henne
 
Full pott.
f1255411acefb0d4fa50179a75bfd752.jpg


Jeg er nok ikke klar for å utvide så veldig mye enda men når dere andre er klare så jobber vi oss videre i mellomtiden jobber jeg med meg selv
 
Står fritt i rommet hos oss, men er en halv meter lenger enn vi trenger til vår familie i hverdagen. Den halvmeteren er liksom det første man treffer når man kommer opp i stua, og der havner det av lekser og papirer som ligger i veien når vi skal spise, noe om er tatt med opp eller noe som skal tas med ned, og mye annet rart.

Det er samme her. Og alt som ikke skulle på kjøkkenet etter at man har tømt handleposene - de havner gjerne i kjøkkenbord-limbo frem til noen finner motivasjon til å plassere. Når jeg ryddet i går kveld fant jeg alt fra milo, gavepapir og bleier.. akkurat det di vil ha på bordet
 
Gi gjerne et signal når ferien er over og hverdagen slår inn. Og heng uasbdrt gjerne med for å heie og pushe og oppmuntre om dere gidder. Og hjelpe meg sortere litt tanker og orden på hvor vi er i løypa og veien videre.

Henger meg på, men har en uke ferie igjen. Så fra overgang juli/august er jeg ordentlig med :)
 
Må få ordnet meg en slik tracker for å huke av d som er gjort. Room rescue er litt sånn ikke et tema her helt enda, vi har bare bodd her en måned så ikke rukket å bli noen roterom enda (sier enda, for vet at d kommer [emoji28]). Hot spotene er foreløbig kun på kjøkkenbenken, så det er ganske fort gjort å gjøre unna når jeg tar kjøkkenet, og det tar jeg hver dag etter middag. Men kanskje legge inn en «vask over vask på badet» i stedet for 5 minute hot spot. Den trenger daglig vask da den er blå og tannkrem vises helt utrolig godt.
 
Må få ordnet meg en slik tracker for å huke av d som er gjort. Room rescue er litt sånn ikke et tema her helt enda, vi har bare bodd her en måned så ikke rukket å bli noen roterom enda (sier enda, for vet at d kommer [emoji28]). Hot spotene er foreløbig kun på kjøkkenbenken, så det er ganske fort gjort å gjøre unna når jeg tar kjøkkenet, og det tar jeg hver dag etter middag. Men kanskje legge inn en «vask over vask på badet» i stedet for 5 minute hot spot. Den trenger daglig vask da den er blå og tannkrem vises helt utrolig godt.
Gjør det. Så har du et forsprang når "swish and swipe" kommer inn senere i høst. Det er å ta toalett og vask på badet[emoji5]

Jeg har 5 min rr på soverommet og 5 min hotpot er gangen/entreen. Jakker og sko. Sylvanas som kom med den. Og det trengs her
 
Gjør det. Så har du et forsprang når "swish and swipe" kommer inn senere i høst. Det er å ta toalett og vask på badet[emoji5]

Jeg har 5 min rr på soverommet og 5 min hotpot er gangen/entreen. Jakker og sko. Sylvanas som kom med den. Og det trengs her

Ja forsåvidt, gangen er et kapittel for seg selv [emoji28]
 
Her også. Men jeg tar litt hver dag og håper det blir bedre. På sikt. Litt sånn 5 min room rescue det også egentlig. Mer enn Hotpot. Men, sanna det.

Nå skal jeg forte meg og ta på soverommet mens lillemor spiser kveldmat.
 
Vasket vasken og steketopp (og benker) [emoji736]
Tatt oppvasken [emoji736]
Hotspot [emoji736]
Vasket badevasken [emoji736]

Ikke lagt frem klær, må se an været i morgen.
 
Et par kokvarme dager og overnattingsgjester og for varmt til å gjøre noe og mulig det blir slik i dag også, unntakstilstand
Men jeg skal dure videre, og legge til det neste punktet på flylady sine babysteps, declutter 15 min. Rydde, men i bakhodet, you can't organize clutter! Bli kvitt ting. Kaste og gi bort. Gå gjennom klær, papir, ting og tang. Kvitte meg med det som skaper rot.

Ja, altså. Ikke bare flytte på rotet. Enten har det et hjem, en plass det bor, eller så skal det få et hjem, eller så hører det ikke hjemme her.

Det blir nok ikke helt sånn perfekt, men ved å gjøre det så tror jeg at det skal gå fremover her i høst.
 
August.
Jeg lurer litt på å slenge meg på flylady sin back to the Basic nå i august hvor hun daglig sender video på fb og vi skal kvitte oss med en ting hver dag. Eller, i dag ble det tre for vi tar det etter sonen og nå er vi i sone 1, "dining room, front porch and the entence of your home"

I mitt hus oversatt til den delen av stua med spisebordet, trappa og entreen/yttergangen. I spisestuen, one dish, en kopp, et fat, et glass eller noe. Noe som ikke brukes, bare tar opp plass. På trappa en blomsterpotte. (muligens må jeg ta det fra verandaen for usikker på om jeg har en på trappa men jeg har en knust en på verandaen...) og i yttergangen, jakker/kåper. Jeg vet jeg bør ha en gjennomgang av hva som er fravokst der før høsten. Og har et evig pågående fretex-pose-prosjekt.

Så kanskje?
 
Last edited:
Vi har holdt på med å male stuen de siste dagene + rundt 30 grader ute, så har ikke helt hengt med på alle arbeidsoppgavene [emoji85]
 
Back
Topp