Vi som har PCOS og er aktive prøvere

Huff, det høres ut som en lang og tung prosess [emoji17] Har dere fått assistert befruktning privat eller offentlig? Hvor mange ganger kan man egentlig prøve assistert befruktning før helsesystemet «gir opp»? Mener å ha hørt at man bare får dekke 2 forsøk? Kjenner jeg vet altfor lite på dette området.

Hei.. du får dekt opptil 3 forsøk offentlig.. vi fikk 3 ivf forsøk på riksen..
 
Du er heldig som har en gutt fra før [emoji170] Hvordan hjelper Metformin deg? Jeg har ikke så mye kunnskap om dette enda, og prøver å sjekke terrenget for muligheter [emoji5] Hva er forskjellen på Metformin og Leterozol?

Metformin er en diabetesmedisin. Så ble litt satt ut når legen sa vi skulle prøve det, men har funnet forskning på det så prøver det fram til blodprøvene gir svar på om jeg trenger Klomifen/Leterozol i tillegg.

89cf5e5331542d34b3b7c9422bfb6678.png


Tok blodprøver som viste lett østrogendominans, skal ta blodprøve om en uke for å se etter progesteronstigning som peker på om EL har vært eller ikke.
 
Hvilken hjelp fikk dere på Riksen? Det gir ihvertfall håp når jeg leser at andre med PCOS har fått barn [emoji5]
Iui. Fikk sterkere medisin og oppfølging :)
 
Jeg fikk diagnosen PCOS den 4 oktober, har en sønn på 1, 5 år som vi brukte 3 år på.
Håper at det er lettere nå når vi vet hva som er i veien :) vi har prøvd aktivt siden april med lange sykluser:) håper på 2018 baby.
Er på CD 18 nå og fått høy på ferilitetsmonitoren i 3 dager nå, venter på max[emoji6]
Går på metformin x4 tabletter pr dag, skal inn på kontroll i februar og skal få noen andre medisiner itillegg om jeg ikke er gravid til da :)
 
Det var mange PP’er! Kan man gå på mange runder med hormonbehandling? Jeg fikk beskjed av gyn på Volvat om at jeg kunne gå på hormonbehandlingen i maks 6 runder, og dersom det ikke lykkes er assistert befruktning neste steg.
Sist fikk jeg resept på 3 kurer, det er visst maks. Med pausemnd i mellom hadde det gått 6 mnd totalt, men heldigvis tok det bare 1 kur :) Letrozol har jeg gått på i 3 pper, en enkel kur, så dobbel rett etterpå, og en dobbel igjen med pause mellom, da uten resultat, så nå får vi håpe pergo gjør susen :)
 
Det er jeg faktisk litt usikker på...tror kanskje jeg har lest en gang at det er LITT større sjanse[emoji848]
Nå ble d jo klaff i pp 2 allerede, så ble mer overrasket over å faktisk være gravid igjen (skal dog sies at vi ikke har brukt prevensjon siden fødselen på nr.1, aug -16).
Hadde fikset resept på letrozol og alt, for jeg trodde ikke vi kom til å klare det uten[emoji12] Mistet i uke 9, men tror nok at d hadde sluttet å vokse noen uker før dette. Så nå ventes d "tålmodig" på tr så vi kan starte på letrozol og forhåpentlig bli gravid igjen snart[emoji18]

Håper det ordner seg for dere også snart, slik at du slipper å bekymre deg for mye mtp pcos'en[emoji846]

Krysser fingrene for dere! Jeg vil bare komme i gang med hormonene jeg. Så 6.nov føles som en evighet. Men en vakker dag må det jo bli en spire på oss også, spørsmålet er bare når og hvordan :)
 
Metformin er en diabetesmedisin. Så ble litt satt ut når legen sa vi skulle prøve det, men har funnet forskning på det så prøver det fram til blodprøvene gir svar på om jeg trenger Klomifen/Leterozol i tillegg.

89cf5e5331542d34b3b7c9422bfb6678.png


Tok blodprøver som viste lett østrogendominans, skal ta blodprøve om en uke for å se etter progesteronstigning som peker på om EL har vært eller ikke.

Takk for informasjonen [emoji5] Diabetes er jo det en stor risiko for å kunne utvikle med PCOS. Er bare så glad for at det finnes muligheter for behandling i ulike former.

Tok det lang tid før du fikk svar på blodprøvene? Jeg tok blodprøver i går på Volvat, men aner ikke hvor lang tid de bruker på å analysere dem. Blir spennende å se hva som kommer ut av din blodprøve om en uke. Hvor ofte får du oppfølging hos din gynekolog under behandlingen?
 
Jeg fikk diagnosen PCOS den 4 oktober, har en sønn på 1, 5 år som vi brukte 3 år på.
Håper at det er lettere nå når vi vet hva som er i veien :) vi har prøvd aktivt siden april med lange sykluser:) håper på 2018 baby.
Er på CD 18 nå og fått høy på ferilitetsmonitoren i 3 dager nå, venter på max[emoji6]
Går på metformin x4 tabletter pr dag, skal inn på kontroll i februar og skal få noen andre medisiner itillegg om jeg ikke er gravid til da :)

Håpet om en 2018 baby deler vi [emoji173]️[emoji170] Da har vi prøvd ca like lenge aktivt. Jeg er på CD 56, og ingen tegn til TR [emoji17] Var en meget stor folikkel som viste seg på UL i går, så er nok et egg som ikke har klart å slippe seg.

Er du fornøyd med fertilitetsmonitoren? Vurderer å kjøpe den selv.
 
Håpet om en 2018 baby deler vi [emoji173]️[emoji170] Da har vi prøvd ca like lenge aktivt. Jeg er på CD 56, og ingen tegn til TR [emoji17] Var en meget stor folikkel som viste seg på UL i går, så er nok et egg som ikke har klart å slippe seg.

Er du fornøyd med fertilitetsmonitoren? Vurderer å kjøpe den selv.
Håper vi får ønsket oppfylt begge to [emoji173]
Det er så kjedelig med lange sykluser, har du fått noen medisiner?
Jeg håper at mine blir mer stabile nå med metformin.
Jeg er veldig fornøyd med fertilitetsmonitoren ja:) veldig god hjelp til å finne fruktbare dager med ustabile sykluser :)
Jeg har bare den gamle da, så lurer på om jeg skal innvistere i den nye som man kan teste for graviditet også med :)
 
Huff, det høres ut som en lang og tung prosess [emoji17] Har dere fått assistert befruktning privat eller offentlig? Hvor mange ganger kan man egentlig prøve assistert befruktning før helsesystemet «gir opp»? Mener å ha hørt at man bare får dekke 2 forsøk? Kjenner jeg vet altfor lite på dette området.

Er en tung prosess ja.. Vi går offentlig nå, siste forsøket. Hadde egentlig 3 og siste forsøk i august, men ingen av de 22 eggene vi fikk ut ville utvikle seg og jeg ble i tillegg veldig dårlig. Så vi skal forhåpentligvis ha siste nå med sprøytestart neste onsdag.

3 forsøk får du dekket. Du kan prøve så lenge du vil om man går privat etter/om man har brukt opp de forsøkene man får dekket av offentlig. Men på et punkt setter jo de fleste strek for prøvingen om man ikke har lykkes. Vi er heldigvis ikke helt der ennå selv om det er ganske tungt for tiden.
 
Takk for informasjonen [emoji5] Diabetes er jo det en stor risiko for å kunne utvikle med PCOS. Er bare så glad for at det finnes muligheter for behandling i ulike former.

Tok det lang tid før du fikk svar på blodprøvene? Jeg tok blodprøver i går på Volvat, men aner ikke hvor lang tid de bruker på å analysere dem. Blir spennende å se hva som kommer ut av din blodprøve om en uke. Hvor ofte får du oppfølging hos din gynekolog under behandlingen?

Tok noen dager.. jeg tok vel prøvene på en onsdag og fikk melding av gyn med svar og forklaring mandagen eller tirsdagen etter.

I første omgang venter vi på svar på blodprøven, så avtaler vi videre fra svaret der.

EL test slo ut denne mnd da, så lever så sykt i håpet om at jeg får positive tester om ti dager ca. Men prøver å trøste meg med at jeg nå får oppfølging og at det skal bli en baby til slutt [emoji5]
 
Håper vi får ønsket oppfylt begge to [emoji173]
Det er så kjedelig med lange sykluser, har du fått noen medisiner?
Jeg håper at mine blir mer stabile nå med metformin.
Jeg er veldig fornøyd med fertilitetsmonitoren ja:) veldig god hjelp til å finne fruktbare dager med ustabile sykluser :)
Jeg har bare den gamle da, så lurer på om jeg skal innvistere i den nye som man kan teste for graviditet også med :)

Jeg kjøpte den nye. Synes det er verdt pengene. Mye mer oversiktlig er den også [emoji5]
 
Bra intiativ til ny tråd. Har selv PCOS, og vist om den siden tenårene da syklusene mine var veldig ustabile. Er nå 32, og har vært det som legene kaller "veldig heldig" og fått en jente som snart blir 6 år. Vi har prøvd i ca 4 år nå på nr 2 uten hell. Prøvd både metformin og Letrozol. Nå er vi henvist videre i systemet og venter på innkalling for oppstart av IVF (prøverørsbefruktning). Spent på veien videre.
 
41631020aff3ba97dec4d0b507947b71.jpg



Hvordan ville dere tolket denne? På UL i går viste det en stor folikkel som ikke var sprukket. Kan EL komme nå da tenker dere?
 
Håper vi får ønsket oppfylt begge to [emoji173]
Det er så kjedelig med lange sykluser, har du fått noen medisiner?
Jeg håper at mine blir mer stabile nå med metformin.
Jeg er veldig fornøyd med fertilitetsmonitoren ja:) veldig god hjelp til å finne fruktbare dager med ustabile sykluser :)
Jeg har bare den gamle da, så lurer på om jeg skal innvistere i den nye som man kan teste for graviditet også med :)

Nei, jeg har ikke fått medisiner enda [emoji17] Spurte om det, men gyn mente vi burde teste svømmerne til sambo først. Skal til offentlig gyn 6.nov. Håper hun er flinkere på informasjon og at hun kan skrive ut resept til meg.

Er det ikke ekstremt dyrt med monitoren når vi har så lange sykluser?
 
For en flott tråd!

Jeg har pcos, fikk diagnosen for noen år siden. Prøvde lenge å bli gravid, ble slankeoperert i feb 2015 og ble gravid pp2 høsten 2015 (hadde da gått ned 50kg). :) nå er gutten min 14 mnd og vi har prøvd på nr 2 en stund nå, men blir nok ikke like lett denne gangen, syklusen er tilbake til ustabil og jeg får nesten positiv på eggløsningstester hele tiden.. :(
 
For en flott tråd!

Jeg har pcos, fikk diagnosen for noen år siden. Prøvde lenge å bli gravid, ble slankeoperert i feb 2015 og ble gravid pp2 høsten 2015 (hadde da gått ned 50kg). :) nå er gutten min 14 mnd og vi har prøvd på nr 2 en stund nå, men blir nok ikke like lett denne gangen, syklusen er tilbake til ustabil og jeg får nesten positiv på eggløsningstester hele tiden.. :(

Har du el av deg selv? Får du evt hormoner?
 
Har du el av deg selv? Får du evt hormoner?

Jeg hadde ikke el selv før operasjonen, men da jeg ble gravid i 2015 ble jeg det uten noe mer hjelp enn vekttapet. Jeg får ingenting nå, men vi (jeg og gyn) mistenker at jeg ikke har eggløsninger nå, og da blir vel medisin neste steg. Vi skal gi det en mnd nå og se [emoji4]

Jeg er relativt hardt rammet av pcos, men jeg er ikke klar for å ta imot hjelp enda heller, om det gir mening..
 
Tok noen dager.. jeg tok vel prøvene på en onsdag og fikk melding av gyn med svar og forklaring mandagen eller tirsdagen etter.

I første omgang venter vi på svar på blodprøven, så avtaler vi videre fra svaret der.

EL test slo ut denne mnd da, så lever så sykt i håpet om at jeg får positive tester om ti dager ca. Men prøver å trøste meg med at jeg nå får oppfølging og at det skal bli en baby til slutt [emoji5]

Det lille(store) håpet man får når man endelig har fått eggløsning er fantastisk! Men nedturen er desto større når Gtestene aldri blir positiv likevel. Skikkelig knekken. Men jeg krysser fingrene for dere og at dere får positive tester om ca 10 dager [emoji7]

Jeg er litt usikker på hva den testen jeg la ut her (som jeg tok i går) egentlig viser.
 
Back
Topp