Vi som har PCOS og er aktive prøvere

Metformin fungerer bra for meg ja, men jeg merker egentlig ikke noe til at jeg tar de, bortsett fra at de muligens har stabilisert syklusen noe.

Jeg gikk ned i vekt før jeg begynte på metformin, så for meg har ikke den hatt innvirkning der, kan være at den hjelper å holde vekten stabil. Men har mest tro på treningsregimet mitt og kostholdet.

Metformin har jo funket for mange når det kommer til vektnedgang siden det påvirker insulinproduksjonen (om jeg husker rett).

Håper også at neste spire sitter, var hos gyn i dag, og der ble det konkludert med mest sannsynlig kjemisk forrige uke. Men et egg som snart er klart for å slippes, så skal inn for å sjekke om det slipper denne syklusen med blodprøve på dag 20.
Problemet mitt er at når jeg endrer kosthold og slikt så går jeg bare opp i vekt. Samme hvor lenge jeg holder på. Nesten som om kroppen går i krisemodus hehe. Tenkte at metformin kanskje kunne hjelpe kroppen til å ikke gå i den modusen. Eneste som får meg til å gå ned o vekt er p pillen men den virker litt mot sin hensikt nå hehe..
Håper blodprøven viser at egget har sluppet denne gangen og at det ikke blir kjemisk denne gangen [emoji4]
 
Problemet mitt er at når jeg endrer kosthold og slikt så går jeg bare opp i vekt. Samme hvor lenge jeg holder på. Nesten som om kroppen går i krisemodus hehe. Tenkte at metformin kanskje kunne hjelpe kroppen til å ikke gå i den modusen. Eneste som får meg til å gå ned o vekt er p pillen men den virker litt mot sin hensikt nå hehe..
Håper blodprøven viser at egget har sluppet denne gangen og at det ikke blir kjemisk denne gangen [emoji4]

Hmm.. Det kan være verdt å snakke med legen om metformin for din del da. Jeg var veldig nøye med mat og trening i starten, jeg veide og loggførte alt jeg spiste, og sørget for at kaloriunderskuddet var tilstede hver eneste dag.
Hehe, Ja, p-piller er jo ikke akkurat kjent for å gjøre prosessen enklere ;)

Håper vi på her også.
 
Har lastet ned en app nå for å holde styr på kaloriene og får prøve å bli litt mer bevisst og se om det har effekt. Hvis ikke blir det en tur til legen. Hater å fly dit i "utide" hehe.. Kjedelig at man ikke kan fikse slikt per telefon..
 
Jeg fikk diagnose PCOS for 4,5 år siden nesten, startet med en tur til fastlegen da vi hadde prøvd 6 mnd, men i ingenting skjedde og jeg hadde også veldig lange sykluser. Opp mot 70 dager var normalt. Fastlegen fant ikke noe. Men jeg tenkte, noe må det være, så jeg ringte Aleris for privattime. Hu så det med en gang og sa jeg hadde PCOS og cyster på begge eggstokkene. Men én regel her er at man nesten ikke får hjelp før man har prøvd et år selv med å gå ned i vekt osv for å se om det blir bedre. Jeg gikk ned 20 kg, men ingenting hjalp meg. Etter 1 år var jeg hos fastlegen igjen, og han henviste med rett til opperasjon, da sånne pergokurer som regel ikke hadde like bra funksjon. Noe jeg er veldig glad for. Det gikk ca 6 mnd til før jeg fikk timen min til opperasjon. Og ble operert med kikkehulsoperasjon for å brenne bort cystene. Han brant bort 15 cyster på hver eggstokk, 30 tilsammen, det var en fæl opperasjon å tiden noen dager etterpå, men helt klart verdt det [emoji5]️ noen uker etter opperasjon så tok jeg en test, å den lyste positiv. Da var jeg allerede 5+2 uker på vei [emoji170] idag er gutten min 2 år og 8 mnd. Og vi har prøvd på nr 2 i ca et halvt år, ikke stresset med det men bare la det skje om det skjer. Nå tror jeg spiren sitter igjen, med svak positiv test idag [emoji171]
 
Jeg har PCO, så virker ikke som jeg har EL på egenhånd. Jeg har ikke LH topp og slipper trolig ikke egg eller så slippes det tomme eggposer :(
 
Så kjedelig! Greit å finne ut av det da. Har du fått råd om behandling?

Ja, gå over til lavkarbo kosthold, trene mer styrke og gå ned i vekt rett og slett.
så, vi skal forsøke dette noen mnd. Hvis det ikke fungerer, så må vi vurdere IVF, men jeg håper virkelig vi slipper det
 
Ja, gå over til lavkarbo kosthold, trene mer styrke og gå ned i vekt rett og slett.
så, vi skal forsøke dette noen mnd. Hvis det ikke fungerer, så må vi vurdere IVF, men jeg håper virkelig vi slipper det
Håper det gjør susen! Greit å slippe runder med medisiner og sykehusbesøk. En liten spire er jo den beste motivasjonen :Heartblue
 
Håper det gjør susen! Greit å slippe runder med medisiner og sykehusbesøk. En liten spire er jo den beste motivasjonen :Heartblue

Ja, det er absolutt den beste motivasjonen! [emoji2][emoji2]
Dette SKAL jeg klare.
 
Noen som bruker kosthold for å få litt mer kontroll på PCO/PCOS?
 
Jeg anbefaler lavkarbo! Fikk mer stabil syklus for hvert kilo jeg tok av!

Jeg startet på lavkarbo for en uke siden :)
Hvor lenge har du vært lavkarbo?
 
Jeg har PCO, så virker ikke som jeg har EL på egenhånd. Jeg har ikke LH topp og slipper trolig ikke egg eller så slippes det tomme eggposer :(

Funker ikke Letrozol eller annet på å sette i gang EL hos deg?
 
Funker ikke Letrozol eller annet på å sette i gang EL hos deg?

Jeg hadde ikke oppfølging siste rundene med Letrozol.
Det skal jeg ha neste. Da kan jeg svare deg på det :p
Men jeg ble jo ikke gravid :(
 
Jeg startet på lavkarbo for en uke siden :)
Hvor lenge har du vært lavkarbo?
Siden august ca. Gikk ned 12 kg frem til jul, holdt stabilt siden da. Unner meg litt godt i helgene, slik at det blir mer en varig kostholdsendring, enn bare en diett.
 
Last edited:
Siden august ca. Gikk ned 12 kg frem til jul, holdt stabilt siden da. Unner meg litt godt i helgene, slik at det bør meg en varig kostholdsendring, enn bare en diett.

Det er awesome! Kjempe bra jobba og all respekt!

Kan jeg spørre deg litt om mat etc?
 
Det er awesome! Kjempe bra jobba og all respekt!

Kan jeg spørre deg litt om mat etc?
Går en del egg da :joyful: men ellers prøver jeg å gjøre det så enkelt som mulig. Spiser det samme som mann og barn til middag (stort sett) men jeg bytter ut pasta/ris/poteter med feks blomkålmos, eller bare mer grønnsaker.

Til lunsj på jobb spiser jeg vanlige knekkebrød kjøpt på butikken, Wasa fiber balanse tror jeg de heter. Laget selv før, men jeg ble så lei av de. Men de er veldig gode, Google Nannahs knekkebrød, så finner du oppskriften (lavkarbo.no)
 
Går en del egg da :joyful: men ellers prøver jeg å gjøre det så enkelt som mulig. Spiser det samme som mann og barn til middag (stort sett) men jeg bytter ut pasta/ris/poteter med feks blomkålmos, eller bare mer grønnsaker.

Til lunsj på jobb spiser jeg vanlige knekkebrød kjøpt på butikken, Wasa fiber balanse tror jeg de heter. Laget selv før, men jeg ble så lei av de. Men de er veldig gode, Google Nannahs knekkebrød, så finner du oppskriften (lavkarbo.no)

Det er dette med grønnsaker jeg er noe forvirret over. Jeg bruker den lifesum appen, og når jeg spiser grønnsaker går karbo så høyt opp :(
Spiser mye egg også, men jeg lager lavkarbomuffins som jeg spiser med ost, skinke og smør :) Det er kjempe godt :)
 
Det er dette med grønnsaker jeg er noe forvirret over. Jeg bruker den lifesum appen, og når jeg spiser grønnsaker går karbo så høyt opp :(
Spiser mye egg også, men jeg lager lavkarbomuffins som jeg spiser med ost, skinke og smør :) Det er kjempe godt :)
Hvilke grønnsaker spiser du da? Grønnsaker som vokser i jorden har høyt karboinnhold, gulrøtter feks.
 
Hvilke grønnsaker spiser du da? Grønnsaker som vokser i jorden har høyt karboinnhold, gulrøtter feks.

Blomkål, brokkoli, purre, løk, hvitløk, chili og mais stort sett
 
Back
Topp