Vi som har PCOS og er aktive prøvere

Så spent på å høre fra legen denne uka! Tok ti tonn blodprøver for ei stund siden for å kartlegge veien videre ifm med ønsket graviditet - så reiste han på ferie [emoji28][emoji85] imårra er han tilbake!
 
Jeg har visst at jeg har PCOS siden jeg kom i puberteten. Er veldig plaget med kraftig hårvekst, har arvet diagnosen fra min mor så hun kjente det kjapt igjen.
Hadde derfor ikke det store behovet for en diagnose, var jo ingenting å gjøre med det uansett. Men da jeg møtte mannen min, valgte jeg å be om å bli utredet sånn at jeg har diagnosen på papir til den dagen vi velger å begynne å prøve. Så slipper vi at diagnostisering skal ta tid i prøveperioden. Det er noen år siden nå og jeg har ikke hatt noe oppfølgning på den fronten. Slutter på minipiller her om en to ukers tid, også bestiller jeg en legetime i februar/mars og hører hva legen tenker om aktiv prøving og evt hjelp :)
 
Håper du slipper å slite med å få barn stjernestrikk. Selv om vi har pcos kan vi være heldige innimellom [emoji4]
 
Jeg tok siste blodprøve i utredning for pcos i dag. Noen som har erfaringer med når jeg kan forvente svar fra gyn på prøvene som er tatt??
Håper å få starte opp med hormonhjelp så fort som mulig, selv om jeg har hatt el av meg selv de siste tre syklusene.
Samboer skal levere sædprøve denne uka, så får vi se hva som skjer framover
 
Jeg tok siste blodprøve i utredning for pcos i dag. Noen som har erfaringer med når jeg kan forvente svar fra gyn på prøvene som er tatt??
Håper å få starte opp med hormonhjelp så fort som mulig, selv om jeg har hatt el av meg selv de siste tre syklusene.
Samboer skal levere sædprøve denne uka, så får vi se hva som skjer framover

Tok ei uke for meg [emoji4] lykke til [emoji173]️
 
Håper du slipper å slite med å få barn stjernestrikk. Selv om vi har pcos kan vi være heldige innimellom [emoji4]
Tusen takk! Satser på at det går fint ja, jeg har alltid prøvd å forberede meg på at det kan ta tid, og fortalte det til mannen nesten med en gang vi møttes. Så får det heller være en herlig overraskelse hvis det går fort :p
 
Nei har aldri el av meg selv... har gått på hormoner siden vi startet å prøve for å stimulere frem el... siden mars har jeg gått på dobbel dose letrozol men kun hatt el 2 ganger så det er ganske håpløst! Vi var hos gynekologen i juli fordi jeg begynte å snuse på tanken om at vi trenger mer hjelp enn hva hormoner kan gjøre. Vi fylte da ut en henvisning til ivf sammen med gyn, men for at han kunne sende det inn måtte jeg ta blodprøver og mannen sædprøve. Dette fikk han info om fra gyn og måtte selv ringe inn til Porsgrunn og avtale et tidspunkt. Det stemmer at prøven må leveres innen en time etter utløsning så han gjorde det i en kopp der ute. De sjekker ikke svømmerene på legekontor, så da er det vel ment at legen skal henvise dere videre. Ting tar tid for å si det sånn:/ Ønsker dere fortgang på ting så kan dere ordne utredning i det private men det koster jo litt da. Nå begynner det å nærme seg gyn timen din da heldigvis. Siden du har sjelden el og nå påvist pcos så får du nok den hjelpen du trenger alt etter hva gyn ser er best. Letrozol fks! Ting blir mye lettere når man har el hver mnd, og mange blir gravide på hormoner.
Dei tar spermprøve på legekontor jo, men da e jo opp til kvar enkelt lege om dei vil/kan/har kapasitet! Me leverte mannens prøver hos fastlege før eg fekk henvisning til gyn (hjalp ikkje at eg va heilt sikker på at da va hos meg problemet va)
 
Fekk diagnosen etter me hadde prøvd i 2 år uten hell, va te gyn og fekk diagnosen august '15 og fekk då enkel kur med pergo og blei gravid på første kur! Ukomplisert svangerskap og fødte ei velskapt jente juni '16.

Begynte å prøve i sommer og har syklus på 42-67 dager så etter at fastlege meinte me måtte prøve ett år før hu henviste meg igjen va eg tilfeldigvis med mamma når hu sku te gyn og snakka då med han og fekk time på fjorårets celleprøve henvisning... (i fjor såg han rikelig med follikler og at eg kanskje kom til å trenge hjelp igjen)
Va te gyn på fredag og som eg mistenkte såg det ut som at eg skulle få problemer denne gongen og så då blei da oppstart av Metformin og skal prøve det i 3 mnd, e eg ikkje gravid te då så ska me legge videre plan! :)

Går nå te ein privat gyn med avtale, føle meg mykje bedre ivaretatt der enn på Haugesund sjukehus som sendte meg heim med hormoner og ingen form for oppfølging før etter 4 endte kurer, jaggu godt eg blei gravid på første då :p
 
Noen som har prøvd trippel Letrozol-kur her?[emoji4] Har PCOS og ingen EL uten hormoner. Har funket med dobbel kur i 3 PPer i høst, to måneder uten EL og TR før jul. Skulle hatt EL i en av de dagene som har vært nå etter dobbel kur igjen, men ingen stigning på ELtestene som det pleier å være. Frykter jeg må begynne med Provera igjen for å få blødning, og kanskje øke til trippel dose. Noen av dere med erfaring?[emoji5]
 
Litt usikker på om jeg faktisk har fått diagnosen. Sjelden mens, mistanke om at eggløsning ikke finner sted, litt overvekt selv om jeg prøver å spise godt å bevege meg.
Tatt blodprøver og innvendig ultralyd.
Har lavt stoffskifte, tar tabletter for det. Gyn sier at eggstokkene mine ser pcos aktige ut, vet ikke heeeelt hva det betyr.
Men grunnet sjelden mens og mistanke om at jeg kanskje ikke har eggløsning, så skal jeg begynne med Provera og Femar når vi kommer hjem. Velger å forskyve det noen dager, fordi jeg har dårlige minner fra 12 januar, så tar det da, og håper på at det er starten på en god tid fremover.
 
Litt usikker på om jeg faktisk har fått diagnosen. Sjelden mens, mistanke om at eggløsning ikke finner sted, litt overvekt selv om jeg prøver å spise godt å bevege meg.
Tatt blodprøver og innvendig ultralyd.
Har lavt stoffskifte, tar tabletter for det. Gyn sier at eggstokkene mine ser pcos aktige ut, vet ikke heeeelt hva det betyr.
Men grunnet sjelden mens og mistanke om at jeg kanskje ikke har eggløsning, så skal jeg begynne med Provera og Femar når vi kommer hjem. Velger å forskyve det noen dager, fordi jeg har dårlige minner fra 12 januar, så tar det da, og håper på at det er starten på en god tid fremover.
Har du blitt tilbudt metformin? Det er egentlig medisin til de med diabetes, er ikke noe farlig å gå på. Det hjelper kroppen din til å ta opp mindre sukker, da kan kroppen din komme i bedre hormon balanse. Noe som er viktig med PCOS er at kroppen kommet i rett balanse hormonmessig [emoji4]
 
Har du blitt tilbudt metformin? Det er egentlig medisin til de med diabetes, er ikke noe farlig å gå på. Det hjelper kroppen din til å ta opp mindre sukker, da kan kroppen din komme i bedre hormon balanse. Noe som er viktig med PCOS er at kroppen kommet i rett balanse hormonmessig [emoji4]
Nei, har klart å gå ned noen kilo på egenhånd, og jeg prøver litt lavkarbo og unngår sukker om jeg kan. Fått provera og femar som jeg begynner på neste uke. Fått beskjed om å starte med det og se hvordan det går.
 
Nei, har klart å gå ned noen kilo på egenhånd, og jeg prøver litt lavkarbo og unngår sukker om jeg kan. Fått provera og femar som jeg begynner på neste uke. Fått beskjed om å starte med det og se hvordan det går.
Så bra [emoji4] jeg ble satt på metformin samme dag jeg ble diagnosert. Lavkarbo har funket bra her også, men jeg detter av [emoji58] melk og gluten anbefaler jeg også å kutte ut eller vertfall minske inntak av [emoji4]
 
Vi fikk henvisning til assistert befruktning i går. Tydeligvis ikke så enkelt å kontrollere denne PCOS’en min med hormoner [emoji853]
 
Et lite tips for å finne EL hos alle oss med PCOS: OvuSense fertilitetsmonitor. Jeg har bestilt den og fått i posten i dag. Veldig spent på å prøve [emoji5] Jeg liker å dele med andre når jeg finner noe som jeg har troen på, og som også kan hjelpe andre [emoji5]

Link med info og bilder her:
OvuSense - fertilitetsmonitor
http://forum.babyverden.no/index.php?threads/OvuSense---fertilitetsmonitor.1912877/
 
Er det noen av dere med PCO/PCOS som har regelmessig sykluser?
 
Back
Topp