Vet du hva du skal gjøre

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Om du havner i en situasjon/ulykke hvor det trengs livredning. Hovedsakelig hjertestans.

Fikk en tlf fra norsk livredning i dag og fikk dette spm selv. Han nevnte at kun 2 av 10 svarer ja på dette spm.

Jeg tenker som så at man vet jo aldri hvordan man reagerer før man faktisk står midt oppi situasjonen, og selv om man kanskje egentlig vet hva man skal gjøre så reagerer vi forskjellig og det kan for mange være lett å havne i en sjokktilstand.

Før jeg selv opplevde en slik situasjon, klarte jeg ikke å se for meg hvordan jeg ville reagert selv om jeg hadde hatt førstehjelpskurs.
Når jeg først havnet der, var det første jeg gjorde å plukke opp tlf å ringe 113, og gjorde ting fortløpende etter instruksjoner på tlf. Uten de på tlf vet jeg ikke om jeg hadde klart å gjøre det samme, for det var ikke lett å tenke klart.
 
Vi er på kurs hvert år, så håper jeg hadde klart det.

Men håper også på gode telefonforhold og hjertestarter i nærheten, om det skulle skje...
 
Selv om bare 2 av 10 svarer ja på det, så vil jeg tro at flere enn det ville reagert riktig, altså ringe 113. Og de vil jo, som du også erfarte, gi instrukser på hva man skal foreta seg.
 
Altså, vet jo mye, men er verken trent eller oppdatert. Noe hadde vel kommet til meg, og hadde ringt med en gang. Mener å ha hørt det si i forhold til livredning at det viktigste er jo ikke hvor mange kompresjoner og blås osv (for det har jo endret seg hva man lærer), det viktigste er at man gjør noe.
 
Jeg er hyppig på kurs gjennom jobben, og tatt test på kompresjoner/blås og fikk 98 % riktig :) MEN, det betyr kanskje ingenting hvis jeg skulle stått i en situasjon hvor jeg trenger å gjøre det... Jeg har god trening i å ringe nødnummer, så håper hjernen min ihvertfall klarer det :)
 
Jeg har hvert på kurs og vokst opp med ei søster hvor vi mer enn en gang måtte ringe ambulanse. Men om jeg hadde klart å forholde meg rolig kommer nok ann på situasjonen. Ser jo ofte på jobb at selv om mange har kurser og god opplæring vist det skulle skje noe, så "mister" de hodet allikevel. Men håper jo jeg ville kunne gitt god hjelp og håper jeg hadde hatt muligheten til å ringe 113.
 
Syns det er så skummelt. Viktigste er at man vet hva man skal gjøre, men det er en annen sak hvordan man reagerer når en sånn situasjon oppstår. Jeg hadde i alle fall ringt 113.
 
Ja-opplever mye akuttilfeller på jobb hvor jeg leder an. Viktigst når man ringer er hvem-hva-hvor. Man får som oftest så gode og presise instrukser for hva man skal gjøre. Men, når det har vært akutt ift mine egne barn så har jeg mistet hodet litt:sorry:
 
Vet hva jeg skal gjøre, men vet av erfaring at jeg mister hodet i en slik situasjon :(
 
Ja, vet hva jeg skal gjøre. Har vært i situasjonen ett par ganger på jobb.
 
Mannen min er årlig på kurs og lærer om dette. Jeg har lært av han. Men skulle noe skje så ringer jeg 113 det har jeg i bakhodet
 
I teorien, ja. I panisk situasjon aner jeg ikke.
 
Ja, har hatt førstehjelp, men håper å ikke komme i den situasjonen hvor noen rundt meg får hjertestans.
 
Kan svare ja på spørsmålet, men noe annet er om man husker det når det faktisk er nødvendig.
 
Svarer ja. Er utdannet hjelpepleier og vi ble kurset i det både på skolen, praksisplassene vi var på og etter oppstart i jobb.
Men når man havner i en sånn situasjon, så spørs det om man klarer å huske alt.
Drømmer jevnlig at jeg prøver å ringe 113/112 men får det ikke til. :( Tlf vil ikke komme opp med tallene selv om jeg trykker og trykker på tlf.
Har aldri havnet i en situasjon der jeg har måttet ta hjertekompresjon.
Kom som nr 2 i en utforkjøring i sverige en gang, men der var begge personene i god form, kun litt forslått, selv om de hadde kjørt i over 150 km/t. Tror de kan takke for at det var vinter og masse snø der de kjørte utfor. Bilen hadde gått rundt 4-5 ganger før de stoppet på taket.
 
Jeg har hjertestarterkurs med påfølgende resertifisering, pluss div andre førstehjelpskurs opp gjennom årene. Men har heldigvis ikke fått bruk for det jeg har lært så langt i livet. Aner ikke hvordan jeg ville reagert hvis jeg plutselig stod midt oppe i en slik situasjon..
 
Ja, har hatt mange kurs. Siste var hjertestarterkurset på jobb. Greit med repitisjon og praktisk øving [emoji1303]
 
Veit ikkje om eg ville svart "Ja" på direkte spørsmål, men med mindre panikken hadde tatt meg trur eg at eg skulle klart å gjere noko riktig. Bla ringe 113 og starta hjerte-lungeredning, stabilt sideleie..
 
Back
Topp