Venter tvillinger - kommer ikke helt over sjokket.

Amaryllis85

Glad i forumet
Jeg tror jeg trenger litt tips og råd til å komme over sjokket om at jeg venter tvillinger..

Jeg er en voksen dame på 32 år. Jeg har alltid ønsket flere barn, men oppdaget at det ikke skulle være så enkelt for meg å få barn. Vi begynte prøvingen i desember 2009. Vi fikk endelig en datter i april 2015. Jeg har alltid tenkt at jeg vil at hun skal ha søsken. Så gikk tiden, og en begynner å tenke at en har enebarn, og man begynner å akseptere dette.

Vi har hatt flere runder med eggløsnings tabletter og tester i vinter, og på det vi bestemte at skulle bli siste forsøk, satt spiren!! Og det viser seg å være to!

Jeg er nå straks 12 uker på vei. Jeg er selfølgelig glad, men jeg kjenner at jeg blir skikkelig stresset av flere ting:

Hvordan blir svangerskapet? Hva hvis noe går galt, det er tross alt en ekstra risiko.
Og hvordan går det med fødselen?
Jenten vår er vant til å ha oss for seg selv. Hvordan skal det gå med hun når det plutselig er to små som vil ta det meste av tid.
Jeg er så redd for at det vil bli stress med to på en gang, og jeg er så redd for å ikke klare det.

Jeg burde egentlig bare juble og være glad! Jeg var det, helt til jeg fikk vite at det er to. Da bare ble jeg skikkelig bekymret.
Er det noen som vil dele sine tanker, er det flere som har tenkt og følt sånn? Føler meg skikkelig utakknemlig.
 
Gratulerer så masse!!!!:Heartbigred

Det er jo litt av et sjokk å ikke bare få en men to barn, så skjønner jo at man får litt noia av det ;-)

Vi har et underforum for foreldre som venter og har tvillinger, der finner du fort flere i samme situasjon. Men det er helt sikkert mange her også med tvillinger :)

Ønsker deg masse lykke til! Og det går som oftest bedre en man tror :)
 
Gratulerer :) du finner nok ut av alt etterhvert :) forbered huset tidligere og pass på at du lytter til kroppen.
 
Gratulerer så masse!
Tror nok datteren deres blir super takknemlig - endelig få søsken, og 2 !!! ❤️ Fantastisk

De fleste tvillingsvangerskap går bra, du får nok ekstra oppfølging gjennom svangerskapet, og på den måten har de kontroll på at babyene har det bra.
Dette går nok veldig bra!
Ang fødselen er det mange som får keisersnitt.

Hadde kommet til å valgt dette, for å slippe å føde et barn og ta keisersnitt på siste.. hvis den ikke kommer ned i bekkenet
 
Gratulerer så masse! Sikkert veldig vanlig å bli nervøs og bekymret, iallefall når det er to. Mitt råd må være å ta det litt som det kommer, så får kroppen din gjøre jobben og du må bare lytte. Og det blir nok stress men det er det jo med barn.. snakke med jordmor kanskje?
 
Tusen takk alle flotte damer ♥ Jeg såg for meg at jeg kom til å få litt stygge kommentarer tilbake, type "hold munn og vær fornøyd".
Dere er bare så gode ♥

Jeg har diabetes type 2 etter å ha hatt svangerskapsdiabetes sist. Jeg får dermed tett oppfølging, og derfor ble det oppdaget at det er to i uke 10. Jeg er veldig glad for at jeg får masse oppfølging for både diabetes og fordi det er to.

Jeg tror det kommer til å bli veldig fint for jenten min når den nye hverdagen har kommet i gang. Og jeg tror det blir flott med tvillinger!
Men kjære vene hvor mange tanker som dukker opp!!
 
Gratulerer så masse!
Tror nok datteren deres blir super takknemlig - endelig få søsken, og 2 !!! ❤️ Fantastisk

De fleste tvillingsvangerskap går bra, du får nok ekstra oppfølging gjennom svangerskapet, og på den måten har de kontroll på at babyene har det bra.
Dette går nok veldig bra!
Ang fødselen er det mange som får keisersnitt.

Hadde kommet til å valgt dette, for å slippe å føde et barn og ta keisersnitt på siste.. hvis den ikke kommer ned i bekkenet

Tusen takk ♥
Jeg får heldigvis god oppfølging!
Jeg kjenner at dette med å eventuelt skulle ta keisersnitt skremmer meg litt. Jeg er så redd det vil bli mye smerter i etterkant, og at jeg ikke kommer til å fungere på en stund.
Men, som du skriver er det bedre med et planlagt ks enn haste ks!
 
Gratulerer! Dette går nok veldig bra, og hver flinke til å ta i mot hjelp om dere har behov for det. Har dere ikke nettverk rundt dere så kanskje kommunen har kommunen home start eller noe?
Det jeg tenker på som det viktigste er at dere passer på å ha litt tid med eldste også, at hun får litt alenetid med mamma og pappa. For det er like stor overgang for henne som for dere :)
Dessverre har jeg sett eksempler på det motsatte og de slet veldig med sjalusi. Det kan bli tungt midt opp i en ganske hektisk periode med to babyer. Lykke til :)
 
Gratulerer! Dette går nok veldig bra, og hver flinke til å ta i mot hjelp om dere har behov for det. Har dere ikke nettverk rundt dere så kanskje kommunen har kommunen home start eller noe?
Det jeg tenker på som det viktigste er at dere passer på å ha litt tid med eldste også, at hun får litt alenetid med mamma og pappa. For det er like stor overgang for henne som for dere :)
Dessverre har jeg sett eksempler på det motsatte og de slet veldig med sjalusi. Det kan bli tungt midt opp i en ganske hektisk periode med to babyer. Lykke til :)

Tusen takk ♥
Vi er heldige som har mannen sin familie like rundt hjørnet. Og min bror ikke så altfor langt unna. Håper vi får litt hjelp ;)
Ja, vi må prøve på å gi hun oppmerksomhet, selv om jeg bekymrer meg for hvordan dette skal gå
 
Gratulerer med dobbel lykke:)
 
Tusen takk [emoji813]
Vi er heldige som har mannen sin familie like rundt hjørnet. Og min bror ikke så altfor langt unna. Håper vi får litt hjelp ;)
Ja, vi må prøve på å gi hun oppmerksomhet, selv om jeg bekymrer meg for hvordan dette skal gå

Det forstår jeg godt, for man er bare ett menneske og to babyer på engang krever sitt.
Men bruk alle dere har rundt dere, la noen andre ta en trilletur med babyene mens dere bruker noen minutter på eldste f.eks. La eldste delta på skift av bleier, mating osv det går ting lettere tror jeg. Dette gjelder jo for de som har en også, men to krever jo enda mer. Bruk bæresjal så har du tvillingene med deg, men likevel armene fri. Tankene dine hadde jeg også da jeg skulle bli mamma for andre gang, og kan tenke meg det er enda mer overveldende med to babyer. Så får dere bare se på den første tiden som litt unntakstilstand, og ta tiden til hjelp. Jeg kjenner ett tvillingpar der far fikk permisjon litt lenger den første tiden? Kanskje dere kan undersøke litt hva slags rettigheter og muligheter dere har der? [emoji4]
 
Skjønner deg godt, to stk er jo dobbelt :) og du høres realistisk ut; ja, det vil være to små. Kanskje den ene avløser den andre med gråt, kanskje begge skriker i munnen på hverandre. Eller kanskje begge sover søtt hele tiden... Men vær forberedt på det verste, for da går det litt bedre når dere er oppi det.

Her må du og mannen legge en plan, for hvordan dere skal ivareta HVERANDRE :) og for hvordan datteren deres skal få egentid med dere og oppleve dette som noe positivt. Dere må være enige om hvordan dere gjør det og underøke hvor mye fri far har rett på :) !

Dere er jo to om det. Hvis dere har venner/besteforeldre i nærheten kan dere også benytte dere av dem hvis dere blir slitne.

Men det er bra at du er realistisk og ikke bare tror det blir som å trå på en rosa sky, som noen faktisk tror, for så å få sjokket når det ikke blir helt perfekt. Hva sier mannen din?
 
Det forstår jeg godt, for man er bare ett menneske og to babyer på engang krever sitt.
Men bruk alle dere har rundt dere, la noen andre ta en trilletur med babyene mens dere bruker noen minutter på eldste f.eks. La eldste delta på skift av bleier, mating osv det går ting lettere tror jeg. Dette gjelder jo for de som har en også, men to krever jo enda mer. Bruk bæresjal så har du tvillingene med deg, men likevel armene fri. Tankene dine hadde jeg også da jeg skulle bli mamma for andre gang, og kan tenke meg det er enda mer overveldende med to babyer. Så får dere bare se på den første tiden som litt unntakstilstand, og ta tiden til hjelp. Jeg kjenner ett tvillingpar der far fikk permisjon litt lenger den første tiden? Kanskje dere kan undersøke litt hva slags rettigheter og muligheter dere har der? [emoji4]

Takk for mange gode tips :) brukte bæretøy med eldste, og her skal det bæres igjen :D
Lurt å kunne sjekke dette med fars rettigheter, har ikke tenkt så mye på det!
 
Skjønner deg godt, to stk er jo dobbelt :) og du høres realistisk ut; ja, det vil være to små. Kanskje den ene avløser den andre med gråt, kanskje begge skriker i munnen på hverandre. Eller kanskje begge sover søtt hele tiden... Men vær forberedt på det verste, for da går det litt bedre når dere er oppi det.

Her må du og mannen legge en plan, for hvordan dere skal ivareta HVERANDRE :) og for hvordan datteren deres skal få egentid med dere og oppleve dette som noe positivt. Dere må være enige om hvordan dere gjør det og underøke hvor mye fri far har rett på :) !

Dere er jo to om det. Hvis dere har venner/besteforeldre i nærheten kan dere også benytte dere av dem hvis dere blir slitne.

Men det er bra at du er realistisk og ikke bare tror det blir som å trå på en rosa sky, som noen faktisk tror, for så å få sjokket når det ikke blir helt perfekt. Hva sier mannen din?

Jeg tror at hvis jeg hadde levd på en rosa sky, så hadde jeg blitt overrasket når de hadde kommet ;)
Takk for tips til hvordan vi kan organisere ting!

Mannen fikk først sjokk! Men nå er det han som er mest rolig ;)
Og han sa en så søt ting hin dagen : tenk hvor mange barnebarn vi kan få!!
 
Jeg er førstegangsfødende og fikk vite i uke 10 at vi skulle ha tvillinger. Viste vi ventet en så sjokket var stort når vi fikk vite vi ventet to selv om gleden var større. Samboeren var enda mer sjokkert enn meg, selv om vi hadde flere ganger før ultralyden spøket om « tenk om vi skal ha tvillinger a» . Nå er jeg 24 uker på vei og sjokket er gått over og det at vi skal ha tvillinger er den største gleden og kjærligheten i livet for oss begge to. Vi skal ha eneggede gutter og ingenting er bedre enn tanken på å få to nydelige barn samtidig [emoji7]. Den største kjærligheten som finnes![emoji7]

Jeg skal også ta keisersnitt å jeg er selv engstelig for ks og tiden etter. Det er jo en operasjon så det er helt normalt og være engstelig rundt hele keisersnittet og tiden etter. Men du er i trygge hender hos sykehuset og vil bli godt ivaretatt [emoji5]. ( vet det ikke er like enkelt og tenke berolige seg på det, men prøv å snakk med så mange du kan av jordmødre , sykehus samt lege for å få mest mulig svar på ting du lurer på og ha troen på deg selv og hvor sterk du faktisk er går ett tvillingsvangerskap ! [emoji257][emoji173]️)
 
Back
Topp