Vena Cava syndrom?

LSB

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Påskekyllingene 2020
For en liten stund tilbake hørte jeg noe snakk om noe som ble kalt for vena cava syndrom. Hva er det for noe, og er det noe jeg kan få som gravid i uke 23? Eller er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det? Hører om så masse rart når man er gravid og leser på forum :p
 
Hei:)

Vena cava er den store hovedblodåren som går langs ryggraden din. Når du ligger på ryggen vil denne bli klemt pga livmoren som er tung, og du kan oppleve svimmelhet og uvellhet. Dette skjer med alle bare ikke alle som legger merke til det. Dette er grunnen til at det anbefales å ligge på siden og ikke på ryggen, det kan også påvirkning på blodtilførselen til morkaken.

Ingen ting å frykte, ikke farlig men ligg på siden:)
 
Hei:)

Vena cava er den store hovedblodåren som går langs ryggraden din. Når du ligger på ryggen vil denne bli klemt pga livmoren som er tung, og du kan oppleve svimmelhet og uvellhet. Dette skjer med alle bare ikke alle som legger merke til det. Dette er grunnen til at det anbefales å ligge på siden og ikke på ryggen, det kan også påvirkning på blodtilførselen til morkaken.

Ingen ting å frykte, ikke farlig men ligg på siden:)
Hva med meg som får vondt i ryggen ved å ligge på sidene? :eek:
 
Back
Topp