Velkommen til nettmøtet med Komplett Apotek torsdag 11 mai

En tråd i 'Spør Komplett Apotek' startet av Komplett Apotek, 24 Mar 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp | Last ned vår BV-forum app
  1. Komplett Apotek Andre møte med forumet

Hei på dere!
    Jeg heter Inger Marie og jobber som apotektekniker for Komplett Apotek

Torsdag 11 mai kl 13-15 skal vi igjen ha ett nettmøte her på forumet. Men du kan allerede nå stille spørsmålene dine her inn hos oss.

Er dere i planleggingsfasen og lurer på noe om fertilitet? Hvilke kosttilskudd bør jeg ta før, under og etter svangerskapet? Har du spørsmål om barnesykdommer?

Vi svarer så godt vi kan på spørsmålene du/dere har både før, i løpet av svangerskapet og i småbarnsårene.

I Komplett Apotek er vi flere farmasøyter og apotekteknikere som har bred erfaring og god kompetanse innen området «foreldre og barn» og kan dermed bistå med råd og veiledning til det du måtte lure på.

Besøk gjerne siden vår komplettapotek.no her :)

Last edited by a moderator: 27 Apr 2017 kl 22:49
    • Liker Liker x 3
  2. maiine Forelsket i forumet Vi som prøver :)

Jeg har ett spørsmål til dere.
    Har gått gravid i 12 uker, som dessverre endte i MA. Tok da Longo Vital og Folsyre som anbefalt.
    Spiser mye fisk og chiafrø, så tok ikke ekstra Omega 3.

Det jeg fant ut i ettertid er at Longo Vital (multivitamin) inneholder både rosmarin og ryllik, noe som visstnok ikke er bra for gravide.
    Er det noen av dere som vet hvorfor, og om jeg eventuelt må unngå det når vi prøver på nytt igjen?

Har hørt veldig mye forskjellig angående urter også, i forhold til te.
    Da er visst både lakrisrot, camille, ingefær og hibiscus skadelig.

Vet ikke hvor mye dere kan om urter, men er jo mange kosttilskudd ol. som inneholder dette, så kanskje dere vet? :)

3. Bubbly ønsker meg en liten skatt

Kan jeg smøre kortinsonkrem på eksem/utslett i knehasen og albu-hulen når jeg er gravid?
    Det pleier å hjelpe ganske fort, men tørr ikke ta sjanser.

4. maiine Forelsket i forumet Vi som prøver :)

Siterer Bubbly her, hvordan er det med kortison og graviditet?
    Bruker astmamedisin med kortison, men fikk klarsignal fra jordmor som sa jeg kunne bruke det :shy:

5. Komplett Apotek Andre møte med forumet

Hei!
    Vi kjenner ikke så mye til LongoVital da dette er et helsekostprodukt, men som du nevner bør ryllik unngås under svangerskapet da den har abortfremkallende egenskaper. Vil nok derfor anbefale deg å unngå dette når dere prøver på nytt. Bruk heller en ren mulitvitamin hvis du ønsker tilskuddd av det f.eks https://www.komplettapotek.no/produ...og-mineraler/nycoplus-multi-voksen-tabletter#
    Angående urter er det lurt å undersøke før man tar det, mange tror at urter er helt ufarlig fordi de er naturlige, men det er ikke alle urter som bør brukes under et svangerskap. lakrisrot kan være abortfremkallende, ingefær blir i noen tilfeller anbefalt mot svangerskapskvalme, det anses som trygt, men mengden bør ikke overstige 1000mg per dag. Angående kamille og hibiscus foreligger det ikke så mye dokumentasjon, ønsker du å bruke noe av dette vil jeg anbefale at du hører med legen din.

6. Komplett Apotek Andre møte med forumet

Hei!
    Kortisonkremer kan brukes under graviditet, men store mengder og langvarig bruk bør unngås. Ser at du skriver at det er knehasen og innsiden av albue og at det pleier å hjelpe ganske fort, da kan du trygt bruke kremen i de periodene. Kan også være lurt å smøre seg med fuktighetskrem i tillegg for å unngå at kortisonen tørker ut huden og for å forebygge nytt eksem.

• Liker Liker x 1
  7. Komplett Apotek Andre møte med forumet

Hei
    I forhold til bruk av astmamedisin med kortison hos gravide er anbefalingene at man skal behandle som hos ikke-gravide. "Hovedmålet i behandlingen er å opprettholde best mulig kontroll over astmaen med færrest mulig medisiner i laveste effektive doser. Det er viktig at astma i graviditeten behandles optimalt, ikke bare for morens del, men også med hensyn til barnet." Dette sitatet er fra Relis, en produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell (som også leger og jordmødre bruker). Det vil da si at du kan bruke astmamedisinen din da det er viktig for deg å ha en godt kontrollert astma også i svangerskapet. Ta gjerne en prat med legen din hvis du er usikker på noe rundt dette.

8. Student&Mamma Andre møte med forumet

Har fått kraftig forkjølelse og lurte på hvilke halspastiller som kan anbefales for gravide?

9. Bubbly ønsker meg en liten skatt

Lurer på en ting til, siden dere nevner ingefær.

Vil det være trygt å skjære noen skiver ingefær til å lage hjemmelagd ingefær-te? (Vet ikke hvor mye 1000mg isåfall vil være)

10. Komplett Apotek Andre møte med forumet

1000mg er det samme som 1 gram, vet ikke hvor mye en skive vil veie. Men vil ikke tro det går mange skiver på grammet.

11. Bubbly ønsker meg en liten skatt

Ok, så bør kanskje droppe det da. Takk

Del denne siden