Vektoppgang hos baby

  • Trådstarter Førstegangsmai2018
  • Opprettet
F

Førstegangsmai2018

Guest
Hei, har en godgutt på 10 uker som er så frisk og glad. Ser han vokser for hver uke pg er hverken for tynn eller tykk. Helsesøster derimot mener han kunne ha gått opp mer. Siden han ikke følger den fantastiske grafen ho har på pcen.. mens jeg selv og samboern og familiene våres synes han ser bra ut. Han veide 3850 og ble født 5dager over terminsdatoen. Gikk ned ca 250 på sykehuset. En uke gammel veide han 3650. 3 uker gammel veide han 4300. 7 uker gammel 4980. Og 10 uker 5460.
Hvordan har deres gutter gått opp i vekt? Han går kun morsmelk og ser ut til å vokse godt egentlig . Er ca 61 lang. Men er alltid glad og er glad i å spise. Dog det er ca 10 min lange måltider .men da er puppen tømt og!

Hva sier hs til dere om vektoppgang til barmet? Føler ho mener at det eneste som er riktig er å følge det dumme grafen.
 
Grafen regner ut hva babyen bør veie innenfor gitte parametre utifra sin lengde, og det viktigste er at han har en god vektøkning i forhold til sin egen kurve. Det er ikke viktig for HS at babyen følger grafen, det er viktig at babyen går opp nok i vekt, og hun vet hvor mye han bør gå opp. At han ser frisk og rask ut er flott og fint, men det handler om å ha nok å tære på ved vekstspurter, ved sykdom, og at babyen har nok energi til å utvikle seg. Hun ser på vektoppgangen over de 7 ukene, og hadde ikke sagt ifra med mindre det faktisk var grunn til bekymring.

Puppen er aldri tom, men du kan ha lite fet melk, eller det kan være at han ikke får i seg nok av den, og det kan hende han trenger pupp oftere, eller at han til og med trenger tillegg, dersom han ikke går opp nok i vekt. HS er dessverre ikke alltid like kyndig på amming, men veksten til barnet kan de som regel mer enn nok om.
 
Noen ganger er disse helsesøstrene for opptatt av skjemaene sine isteden for å se på hver enkelt unge.
 
En god tommelfingerregel er at babyen skal legge på seg mellom 150/200 gram i uken. Og det har han gjort! Ikke noe jeg hadde stresset for og noe av det hs sier får du bare jatte litt med ;)
 
Noen hs er altfor opptatt av dette. For at det skal være et gjennomsnitt, må noen være store og noen små. Så lenge barnet følger sin kurve, og har gjevn vekst, er våken og spiser, og ser frisk ut, skal det ikke være noen grunn til bekymring.
Så klart skal dem holde et øye med vekta, det er viktig, men ikke alle babyer er like, akkurat som ingen av oss voksne er det heller.

Våres gutt var stikk motsatt og var stor og vi fikk samme fra hs som dere. Bare mas om vekt. Men ja, han var stor, lå på 95 percentilen lenge, før han sakte men sikkert gikk fra stor til helt midt på grafen.
 
Det burde sees på over tid. Hvis grafen fortsetter nedover så er det grunn til å se nærmere på. Men en liten forkjølelse kan gjøre at den dupper litt på så små. Har ett barn som har ligget over grafen( ja over alle streken) og ett barn som ligger litt under vanlig. Barn er som lå høyt oppe har gått sakte men sikkert nedover siden 15 mnd alderen og begynte å gå ved 14 mnd alder. Yngste er syk ved siden av. En sånn dupp viste egentlig sykdom her og alt ble bedre med medisiner og gikk opp igjen til å følge grafen perfekt. Så ja jo nei. Den vekten kan til tider være veldig viktig og andre ett irritasjons moment for foreldre. Men eldste fikk vi beskjed om å slutte å gå sukker og masse mellom måltider( ga ingen av delene) siden vekten var gøy for noen på 15 mnd, skikkelig irriterende. Lagt inn på sykehus med yngste pga vektnedgang og fikk endelig medisiner etter 5 mnd, fortsatt syk men under kontroll, den grafen er min beste venn og hs har skrivd den ut flere ganger som bevis til ekspertene.
 
Gutten min er 4 mnd men bare 5900 gram. Ligger på 10 percentilen, altså ganske tynn. Men er motorisk sterk, glad, møter milepælene og helt tilfreds.

Helt siden starten har det vært så fokus på vekt. Streng beskjed hele veien om å mate han hver 3 time, også om natten. Vært prøvd masse forskjellig erstatninger, har måttet spise melkefritt en hel måned nå uten effekt (det er tungt å ikke kunne spise spor av melk engang)x
Hadde ammeforbud en uke. Måtte pumpe og kaste. Han MÅ få erstatning i tilegg til min melk, Ja et voldsomt styr hele veien! Har måttet startet med masse fast føde måltider nå, uten effekt

MEN det er en baby i termingruppa mi her som er nøyaktig like stor/tynn som han. Men der er det ikke satt i gang tiltak. Helsesøstren der er avslappet og bekymrer seg ikke om vekten siden babyen ellers trives. Den moren har sluppet alt det presset jeg har vært under.

Poenget mitt er at helsestasjoner er forskjellig. To «like» babyer, men to helt forskjellige forløp.
 
Min første lå alltid under og helese søster aldri fornøyd med vektoppgang. Men så sjøl at ungen er sund og frisk, så jattet bare med. Har nå fått en til som ikke legger på seg nok å de vil at vi skal komme på helsestasjoen å veie to ganger i uka. Noe jeg ikke godtar, så lenge barnet ikke har noen teng til at det får for lite mat og kun går lite opp i vekt orker vi ikke alt det ekstra styret. Følg magefølelsen din, den har som oftest rett når det kommer til barnet ditt :)
 
Min helsesøster stresset med dette med begge mine selv om de fulgte kurven sin som regel. Vi hadde også litt ammeproblemer som kan ha hatt innvirkning på de gangene vi veide og det ikke var helt optimalt, men det brydde ikke hun seg så mye om. Bare prakket på meg flaske...

På meg virker det som at helsesøstrene kun ser på graf og ikke på babyen. Da jeg sa at lillebror virket så glad og fornøyd sa hun at babyer kan sulte ihjel selv om de er stille. [emoji849]
 
Back
Topp